• börnie

ena näskanalen stängd!

Är det någon som har erfarenhet av att ert spädbarn bara har en näsborre öppen ned till svalget? Vår son har detta och nu har han varit förkyld i 6 veckor av hans 9 veckor gamla liv och det är mycket jobbigt för oss, eftrsom när den ena fungerande näsborren sätter igen, så kan han knappt andas. Värst är det på natten. Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden ena näskanalen stängd!
  • gammeltacka

Är det alltid samma sida som är täppt? Hela tiden?
    Det händer att barn föds med bara en fungerande sida dvs det är stängt från näsan till svalget på den andra. Det kallas för koanalatresi och det går att fixa om det skulle vara så. Skulle barnet vara lite trång och inte helt tät så blir förstås en förkylning mer kännbar.

• börnie

Ja det är den ena sidan. Den andra sidan lommer det slem/snor från eftersom han inte kan dra ned det till svalget som på den andra sidan. De säger att man opererar först när han är 1-2 år. Vet du något mer om koanalatresi? Tack för svaret!!

• gammeltacka

Hej igen!
    Ser nu när jag läser att du redan fått diagnosen, läste visst inte ditt första inlägg ordentligt
    Man opererar som du redan vet. Det finns olika kirurgiska metoder, laser eller att man öppnar med instrument som vidgar det trånga partiet i näsan.
    Vilken tur att det bara är ensidigt. De som föds med förträngning på båda sidor får ju en dramatisk start i livet. Men jag förstår att detta är illa nog i förkylningtider. Stackars liten!
    Jag antar att du redan använder koksalt, näsdroppar, höjd huvudända på sängen och lite öppet fönster?
    Hoppas han kryar på sig snart!

• börnie

Hej!
    Du kanske är läkare? Ja tack, vi använder alla de där metoderna, men det hjälper bara en del och näsdroppar ska man ju vara försiktig med. Vi ska träffa en annan öron, näsa, hals läkare på tisdag så får vi se om han får ner sonden, men förmodligen är det ju koanalatresi. De vill visst inte operera pga att det krävs skallröntgen. Stämmer det? Man skulle gärna fixa det där medsamma. Suck.

• gammeltacka

Nej det är jag inte. Antagligen vill man göra skallrtg för att då ser man även näshålan och på så sätt kan man se hur förträngningen sitter. Kan inte se någon annan anledning till röntgen av skallen. Fråga din doktor på tisdag. Förträngningen kan sitta antingen i ben eller i annan vävnad.
    Förstår att du vill ha det gjort nu men man opererar nog inte såna småttingar mer än nödvändigt.
    Berätta gärna för mig vad läk. sa ang. rtg.

• EMO 979

Min dotter som blir fyra i dec. har samma diagnos...var till läkaren för ca ett år sen första gången och blev först diagnosticerad körtel bakom näsan, genomgick operation för det och under den op. upptäcktes det att hon har coanalatresi....har nu väntat sen i mars på att få en tid för skiktröntgen inför operation...

Hon har oxå varit ständigt snorig sen den dan hon ploppade ur min mage.

• börnie

Emo 979, hur har du hanterat det hela på bästa sätt? Till mig säger de att de vill vänta med operation till han är 1.5- 2 år. Då är näsan och allt tillräckligt stort säger de

• börnie

Pollys mamma, de gav Arvid pencillin för att ev få bort det som han har haft i 6 veckor. den förkylning han har nu har gett honom feber. men den är på nedgång nu som tur är. De vill som du ser på mitt förra inlägg vänta med operation.

• EMO 979

Vi har väl nästan haft " krig" med läkaren uppe i Umeå för efter undersökning och vidare remiss ringde de från umeå och sa att det nog skulle ta lång tid innan hon blev kallad, för som den läkaren sa " små barn brukar inte ha så stora problem utav det"- då blev min sambo fly förbannad och sa åt dem att omvärdera det beslutet- en vecka efter det, i mars fick vi brev om att hon skulle kallas till magnetröntgen- har ännu inte fått nån tid- så det är nog dags att ringa och skälla lite igen

Man tycker ju att när de vet vad problemet är så kan de ju försöka åtgärda det så fort som möjligt- för det är ju inte roligt för lilltussa att va snorig jämt och sova illa med andningsuppehåll och sånt.

Hoppas det blir av snart för bådas våra små !!

• börnie

Ja hoppas det blir av för er snart. För min pojk får vi nog vänta 1-1.5 år innan det blir operation. De säger att bäbisar börjar andas bättre med munnen vid 3 månaders ålder och att det ska bli bättre när näsan växer till. Har hon andningsuppehåll ibland? Jag tycker det låter jätteotäckt och blir så ängslig. Enligt läkaren behöver vi inte vara oroliga och risken för plötslig spädbarnsdöd är lite mindre än vanligt eftersom retningen att andas är större hos min son än andra. JAg måste tro honom för att orka med.

Jag skulle ringa och bråka hur mycket som helst om jag var ni, det är enda sättet tyvärr ibland. Vi får ett bra bemötande här i Uppsala faktiskt, så det är skönt.

Sköt om er!

• Rosemats27

Hej!

Min dotter har bilateral koanalatresi. Hon blev opererad två gånger och nu är hon 8 veckor gammal. Jag känner mig ensam och vill gärna prata med någon som har samma upplevelse.

Tack på förehand!

• Levnudösen
    Rosemats27 skrev 2017-09-24 18:13:36 följande:

Hej!

Min dotter har bilateral koanalatresi. Hon blev opererad två gånger och nu är hon 8 veckor gammal. Jag känner mig ensam och vill gärna prata med någon som har samma upplevelse.

Tack på förehand!

Hej! Vår dotter föddes också med bilateral koanalatresi. Tuff och traumatisk start. Minst sagt.

Hon föddes i maj och är nu 6 månader. Det har varit struligt med näsan och hon har fått opereras 3 gånger sen hon föddes. Nu är de 3 månader sen senaste operationen. Operatören vill avvakta med operation. Men de är ju som att hon är ?förkyld? hela tiden, stackarn. Har även börjat sova sämre pga detta. Kräver underhåll större delen av dagarna. Men koksalt och ibland rensugning.

Nu är de ju några år sedan du skrev här, men hade gärna hört hur det har gått för er? Hur mår hon idag?

Hoppas allt är bra.
Svar på tråden ena näskanalen stängd!