• Långbenopluto

Pengar till 13-åring?

Hej

Min son fyller snart 13 år. Och jag vill fråga er föräldrar:

Hur mycket får er 13-åring i vecko/månadspeng och vad ska det räcka till?

Tacksam för många svar!

• Svar på tråden Pengar till 13-åring?
  • jockesfru

Min tjej får pengar när hon ska köpa nåt speciellt + 100:- insatt på kontot......kanske 300-400:-/ månaden....men då köper hon lite grejor själv, typ lite smink, tidning, godis.
    Hon är 14 år.

Det beror väl på vad det ska räcka till och hur sparsam barnet är med pengarna. Här har det aldrig varit nåt problem, utan det sticks till dem pengar när de ska i väg och göra nåt.

Ludvigs mamma
  • hillson

Min son fick 300 i månaden när han var 13år..

• Mysterious

Min tjej är 10 år och får 200 kr... Är det för mycket?

Nothing else matters...
  • Supermamsen

Min son som är 13 år får sitt barnbidrag .

De skall räcka till lite kläder,nöje,mobil m.m

• Muminski

Oj är vi snåla?
    Min 13 åring får 200 kr i månaden. Sedan får hon ofta en 20:a här eller där om hon hjälpt till hemma.

Hon har inte klagat än, men vi har bara haft såhär i en månad, kanske för vi höja henns peng.

• Muminski

Glömde specificera vad det ska räcka till.

Om hon vill gå på fik, köpa godis eller gå på bio. (Då räcker inte pengen särskilt långt kom jag just på)

Smink och såna saker köper jag till henne om hon vill ha. Påfyllning på mobilen likaså.

Jag är förvånad över att hon inte klagat än

• abnocto

Min snart 13-åring har fått 180 kr och då får han göra vad han vill med dessa pengar.
    Inför 13 års dagen ska en förhandling till men det är svårt. Dottern fick 300 kr vid 13 och då skulle hon stå för mobilkort, bio, smink och godis själv. Sonen köper aldrig något så han sparar hela tiden så frågan är ju hur mycket man ska ta hänsyn till sådant?

• Ung Mamma91

Min lillasyrra på 13 får 350kr + att mamma och pappa lägger till lite ibland(när jag var 13 hade jag hela barnbidraget)men då var det bara jag,mina 2 småsystrar nu är det min dotter också.

• Bonanza

När jag var 13 fick jag barnbidraget. Och skulle då köpa allt till mig själv. Kanske att mina föräldrar hjälpte till med större köp som vinterjacka och vinterskor, men annars skulle jag betala allt.

Jättebra, lärde mig värdet av pengar!

Det är lättare att slåss för sina principer än att leva enligt dem
  • selh

Jag är 13 och får 20 euro imånaden, dvs. ungefär 200 kronor :P

Svar på tråden Pengar till 13-åring?