• Lilldetta

Någon som vet?

Hej på er alla.

Jag har nyss fått veta att jag ska bli mormor. Min 17 åring ska bli mamma. Kul - tills jag av en kompis fick veta att jag blir skyldig att betala en massa pengar till min dotters leverne varje månad. Inte bara ett vanligt underhåll utan mycket mer. Är det så? Är det någon som vet?

• Svar på tråden Någon som vet?
  • Annicapannika

Varför skulle du behöva betala pengar till henne?? Det har jag aldrig hört talas om förut.

• TheDyingBride

Som förälder är man betalningsskyldig för sitt barn tills dess barnet fyller arton och/eller slutar gymnasiet. (Det av dessa som kommer sist).

Vet dock inte exakt vad det innebär, för du ska ju knappast behöva försörja hennes barn..

Ring soc och fråga? De måste ju veta vilka regler som gäller för försörjning.

• Lilldetta

Dit ska jag ringa. För att jag är betalningsskyldig tills hon går ut skolan vet jag ju. Det säger sig ju självt. Min kompis har nämligen ett par grannar i samma situation (dottern 1 år yngre) de får betal 3000:- i månanden plus (trodde hon) även hyran på dotterns lgh. Det känns inte som min börs vill det. Har just blivit arbetslös.

• TheDyingBride

Men damn!Vad knäppt! Hyran kan du ju knappast behöva betala, det har jag svårt att tro.
    Det måste ju finnas några regler speciellt för mindreåriga som får barn..
    Och sen ser de ju till din ekonomi också, på soc, hur mycket du kan betala.

• Lilldetta

Jag tycker också att det verkar knepigt. Min ex skulle också kolla lite. Han är ju också helt inne på att det är som vanligt dvs att man är betalningsskyldig tills de är myndig och eller slutar gymnasiet. Dottern hade inte heller hört att vi skulle behöva betala.

• stinamaria

Jag är 17 år och har en son på 5 mån och min mamma betalar ingenting till oss. Jag får lägenheten betald av socialen sen har jag underhållet för min son, hans barnbidrag och föräldrapenning.
    Min mamma är ju betalningskyldig för mig men om man inte har råd så får man tillsammans gå till socialen.

• Lilldetta

Tack så mycket för ditt svar Stinamaria. Nu behöver jag inte fundera så mycket mer på det.

Svar på tråden Någon som vet?