• pickaboo

Så tycker politikerna i Stockholm om vård av infertila!

Hej alla medsystrar och bröder i IVF-karusellen!

Jag har skrivit ett (ganska upprört) mail till de landstingpolitiker som ansvarar/vill ansvara för sjukvårdsfrågor i Stockholm. Kopia av brevet finns i min pres. Jag har kritiserat de snåla IVF-regler som gäller i Stockholm; endast 2 försök, 38 år som övre åldersgräns för kvinnor och enorm kötid. Jag har även påpekat att infertlitet är sjukdomsklassat av WHO och trots detta är det nedprioriterat till samma grupp som åderbråck och pollenallergi. Och vi omfattas inte av vårdgarantin.

Jag har frågat vad de vill och tänker göra för att förbättra detta.

Jag har skickat mail dels till socialdemokraterna och vänsterpartiet (som ju tillsammans med miljöpartiet styrt Stockholms landsting de senaste åren) och dels till oppositionen, dvs folkpartiet och moderaterna.

Jag har fått svar från m och fp och har kopierat in dessa nedan. S och v har inte svarat, om och när de gör det så återkommer jag med en kopia av deras svar.

Kopia av svaret från moderaterna;

"Hej och tack för ditt mejl! Jag har engagerat mig i denna fråga. Jag lovar att göra mitt yttersta för att kapa vårdköerna till provrörsbefruktningar.
    Många politiker har ju tyvärr en ganska njugg inställning till
    provrörsbefruktning. Riksdagen har gett infertilitet samma prioritetsklass som pollenallergi! I Stockholms läns landsting ägnar sig de rödgröna politikerna åt att stoppa, hindra och förbjuda IVF-behandling.
    Ett tydligt exempel på det är den alltför snäva åldersgräns som du skriver om.
    Andra metoder för att försvåra tillvaron för barnlösa par är att begränsa antalet provrörsförsök till ett minimum. Detta trots att endast var fjärde kvinna blir gravid första gången, medan sju av tio kvinnor blir befruktade efter tre försök.
    De ofta absurda väntetiderna till IVF-behandling här i Stockholms län leder till att många par misslyckas med att skaffa barn. Många kvinnor faller för åldersstrecket redan innan den första behandlingen skulle ha inletts.
    Samhället måste ändra attityd. Någon kinesiskinspirerad
    befolkningskontroll är inte önskvärd i ett land med dalande nativitet. Jag anser att provrörsbefruktning måste betraktas som ett vanligt sätt bland många andra att bilda familj.
    Vänliga hälsningar,
    Chris Heister"

Kopia av svaret från fp:

"Tack för Ditt mejl om IVF.
    Jag tycker att det är mycket viktigt med korta väntetider inom vården. Det gäller även väntetiderna till IVF-behandling. Folkpartiet anser att IVF-behandling ska ingå i vårdgarantin. Det innebär i ett första steg en väntetid om högst tre månader. Nästa steg är att väntetiden ska vara högst två månader. Enligt min mening är det möjligt att korta väntetiderna genom att landstinget träffar avtal med privata vårdgivare. Samma patientavgift ska då gälla som hos landstinget.
    Nästa steg är att se över reglerna för IVF-behandling. Det gäller bl a kvinnans ålder och antal behandlingar. Jag inte främmande för att höja båda dessa. Jag kommer att ta kontakt med medicinsk expertis om detta. För att detta ska bli möjligt måste givetvis folkpartiet återigen ingå i en majoritet i landstinget efter söndagens val!
    Med vänliga hälsningar
    Birgitta Rydberg (fp)
    Oppositionslandstingsråd"

Kopia av svaret från S:

"Hej!
    Jag håller med dig om att det här är en viktig fråga som vi måste diskutera den närmsta tiden. För närvarande finns inget enhetligt förhållningssätt i Sverige.
    Prioriteringsbeslutet, som är taget av alla partier i Sveriges Riksdag, klassar precis som du skriver infertilitet som lägre prioriterat än sjukdomar som är livshotande eller kan innebära risk för försämrad hälsa varaktigt eller under en längre tid. Det tycker jag i och för sig är en rimlig prioritering, men det är ju ändå så att infertilitet eller betydande svårighet att bli med barn, om det t ex leder till ofrivillig barnlöshet, kan innebära en väsentligt försämrad livskvalitet för många människor.
    Bakgrunden till det nuvarande regelsystemet var bland annat landstingets mycket svåra ekonomiska läge åren 2000 - 2005. Sedan en tid är nu ekonomin bättre och vi har kunnat genomföra angelägna satsningar för att åstadkomma en rättvisare och tillgängligare vård, t ex införandet av en nationell vårdgaranti, och uppbyggandet av 15 närakuter runtom i länet. Vi är öppna för att diskutera även andra satsningar om ekonomin fortsätter att vara god. Men det måste förstås ske i rätt prioriteringsordning. Man ska vara medveten om att om IVF-behandlingar skulle ges under samma förutsättningar som annan vård så kostar det ungeför 30 miljoner kronor.

Jag säger inte att det inte är rimligt att göra den satsningen, men däremot tycker jag att det är rimligt att IVF-behandlingar inte får "tränga ut" annan vård som är högre prioriterad. Inte heller ska vi åter hamna i ett läge där landstingets ekonomi, och därmed den framtida vården, är hotad. Vi kommer dock att vara öppna för att pröva frågan under nästa mandatperiod om vi vinner valet; satsningar på vården går före stora skattesänkningar för oss, det är grunden. Och det är så vi kommer att ha råd att göra förbättringar.
    /M v h Roger
    Roger Syrén
    Landstingsrådssekreterare (s)"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-16 14:00:15:

Efter ytterligare ett mail (kopia finns i min pres) från mig har s modifierat sitt svar:

"Hej igen XXXXX!
    Jag har idag gjort en dubbelkoll med mina politiker, och faktum är att jag har ett nytt besked till dig från oss:
    Vi socialdemokrater vill att IVF ska ingå i Vårdgarantin och därmed ges på i stort sett samma villkor som annan vård under nästa mandatperiod om vi vinner valet. Förutsättningen är självklart att denna reform (liksom alla andra) kan finansieras, men med den nuvarande goda ekonomin så är detta en fråga som vi vill prioritera. Det kan vi göra eftersom vi nu skapat ordning och reda i landstingets ekonomi och eftersom vi vill låta satsningar på vården gå före stora skattesänkningar.

Tack än en gång för att du tog dig tid att skriva till oss. Själv är jag tacksam att jag fick detta tillfälle att sätta mig in i frågan bättre.
    /M v h Roger
    Roger Syrén
    Landstingsrådssekreterare (s)"

Kopia av svar från c:

"Hej och tack för mejlet om infertilitet.
    Centerpartiet har ännu inte haft anledning att diskutera kö-tider,
    vårdgarantin mm för infertila. Anledningen är att vi inte ställts inför
    den frågan tidigare. Vi har ju under perioden 1998-2006 inte varit representerade som parti i Stockholms läns landsting. Från och med årets val hoppas vi på en rejäl come-back.

Jag har bl.a. i dag, just för att kunna besvara dina detaljerade frågor, gått in på IRIS-hemsida och fått fram lite fakta (visserligen ett år gamla men ändå).Tyvärr är det för infertila som bor i vårt län att situationen är ungefär densamma i många andra av landets landsting. 16 landsting har en maxålder på högst 38 år för kvinnan och inget landsting ger inga pengar till sk syskonförsök. Väntetiderna varierar, från 3-4 månader till sex år!
    För de som är berörda är det ingen trös, men det pekar på de besvärligheter som landstingen generellt har att leva upp till alla behov och önskningar som finns. I grunden handlar det om de prioriteringar som måste ske i hälso-och sjukvården, resurserna är ju tyvärr inte
    obegränsade. Det är klart att Robin Hood-skatten, skattekraftsutjämningen,
    dränerar vårt landsting på ett antal miljarder och som vi kunde använda
    till annat.
    Vi vill bygga ut vårdgarantin och skapa mer av valfrihet för medborgarna/patienterna. Och för det behövs ett annat förhållningssätt:
    Fler som kan ge vård gör att fler kan få vård. Och för att det ska kunna ske behövs det mer resurser till hälso- och sjukvården. Livskraftiga företag ger fler människor arbete och därmed mer att dela på för alla.

Jag kan alltså inte lova något för Centerpartiets del annat än att vi dels
    efter söndagens val måste ägna bl.a denna fråga uppmärksamhet för att kunna fatta kloka beslut i det landstingsfullmäktige vi hoppas bli en del av efter söndagens val, dels att ställa upp för ett samtal kring dessa frågor om inbjudan kommer.
    Centerhälsningar
    från
    Raymond Svensson
    Centerpartiet Haninge
    Kandidat till Haninge kommunfullmäktige och Stockholms läns landsting 2006"

• Svar på tråden Så tycker politikerna i Stockholm om vård av infertila!
  • Caribe

Tack för ditt detektivarbete pickaboo

Idag är jag en dag närmare en graviditet
Svar på tråden Så tycker politikerna i Stockholm om vård av infertila!