• Astrantia

Ngn som har TILLFÖRLITLIGA uppgifter om hur länge man bör vänta innan man försöker igen efter mf?

De flesta verkar få höra att man ska vänta minst en mens efter mf så att kroppen dels ska få komma igång igen och dels att man ska kunna veta när en ny graviditet startar. Men det finns tydligen (eller är det bara ett rykte???) läkare som säger att man bör vänta 3-4 menstruationer innan man sätter igång igen, för att missfallsrisken kan vara förhöjd efter ett mf så länge. Är det någon som VET? Dvs har tillförlitliga uppgifter från någon undersökning eller liknande?

• Svar på tråden Ngn som har TILLFÖRLITLIGA uppgifter om hur länge man bör vänta innan man försöker igen efter mf?
  • Nalle Phu

3-4 månader efter en skrapning då man haft ett MA. Detta för att kroppen skall läka ordentligt och slemhinnorna skall byggas upp och får rätt tjocklek. En menstruation efter ett eget MF, OM man själv känner att man orkar psykiskt och fysiskt. Detta enligt min läkare på Reproduktionsmedicin Sahlgrenska.

• Astrantia

Det låter som ett logiskt och vettigt svar. Tack Nalle Phu!

• sannapanna76

Jag skrapades för MA och rekommenderades att vänta EN mens, av överläkaren på gyn.

Blev gravid efter att ha haft mens 2 ggr.

• Hemliga 72an

För 15 år sedan fick jag missfall i 5:e månaden med tvillingar i oktober. Skulle haft mens den 24:e december samma år men 8,5 månader senare kom min dotter. Det kan gå bra fast man blir gravid snabbt för då är kroppen lite förberedd. Så sa läkaren till mig. Lycka till!

• 1 och 1 är 3

jag skrapades den 6 sep och enligt min bm så va det ingen fara att köra på igen. dock vänta 14 dagar eller tills jag slutat blöda och flytningarna försvunnit... anledningen tilla tt många säjer att man ska vänta en mens var pga att man skulle ha något att räkna efter enligt henne iaf... som hon sa, kroppen blir inte gravid om den inte är redo för det.

kram och lycka till alla ärute! snart är det vår tur oxå!

• greta2

Jag tror man känner själv då man är redo att bli gravid igen. Jag skrapades i juli, blödde i 5 veckor och fick mens för 2 veckor sedan. Nu känner jag igen min kropp igen, nu känns det som jag är tillbaks till normalläget igen.

• noon

Läkaren har sagt en mens minst bara för att återfå bra slemhinna. Det borde nog vara ok!

• Lillgreta

Hej det kanske beror på hur långt graviditeten är gången, men jag fick reda på igår (är i vecka 7) att fostret är dött och väntar på att det ska komma ut på naturlig väg. Annars får jag tid för skrapning.

Frågade läkaren på Mama Mia där jag var på vul och han sa att det är bara att vänta en mens för att se att allt är som vanligt igen och sen köra på.

• skatti

Lessen för din skull Lillgreta. Man gnäller över att man inte blir gravid, men det måste vara sju resor värre att gå igenom vad du gör nu.

• Kurreburre

Jag har en kompis som fick missfall i v.10, de fick inte försöka o bli gravida igen förrän 8 veckor senare enligt deras läkare! vet inte om hon blev skrapad eller inte.

• cloudberry79

Jag blev inte skrapad, men vill också veta när vi kan försöka igen! Vi vill inte ersätta vår Adrian, men vill ge honom ett syskon snart, så snart som bara går.

• stjärndamm

Hej!
    Jag har hört ett halvår.
    Jag löd inte läkarens råd utan blev gravid direkt igen efter mina missfall.(en mens emellan)
    och det slutade i missfall igen.
    Så man ska nog vänta lite...
    men det är lätt att vara efterklok.!

• Vicka81

Min gyn sa att jag helst skulle vänta en mens, men det mest för att ha nåot att räkna graviditeten efter. Hon tillade att det absolut inte gjorde nåt om jag blev gravid direkt coh risken för nytt missfall ökade inte. En mens senare blev jag gravid och är nu i v.12

v.12 (11+6)
  • VitaRosen

Jag var i Norge när jag fick mitt första tidiga missfall (hade bara vetat om att jag var gravid i en vecka) så sa den första kvinnliga läkaren att jag skulle vänta 3 mån minst. När jag var på återbesök tre dagar senare så fick jag träffa en annan kvinnlig läkare som sa att kroppen blir gravid när den är redo, ibland med en gång ibland senare men att det var praktiskt för räkningens skull att vänta en mens. Min gyn här i Stockholm tycker att det bara är att köra på...
    Jag blev gravid 1 mens efter mitt första missfall men fick missfall igen i 5 veckan (samma som första gången). Nu väntar jag på läkarbesök eller ÄL.

Jag undrar om missfallet är extremt tidigt, (så tidigt att om jag inte hade planerat graviditeten så hade jag nog trott att jag fått min mens några dagar sent bara) kan man då prova igen snabbare? Kroppen kan ju inte ha hunnit förändra sig så mycket?

• Jagjagjag
    stjärndamm skrev 2006-10-03 11:23:57 följande:
    Hej!Jag har hört ett halvår.Jag löd inte läkarens råd utan blev gravid direkt igen efter mina missfall.(en mens emellan)och det slutade i missfall igen.Så man ska nog vänta lite...men det är lätt att vara efterklok.!
    Efter mitt första missfall så blev vi gravida ett halvår efter, och det slutade också i missfall, sen gick det 8 månader innan vi blev gravida igen, det slutade också i missfall, sen väntade vi en mens och blev gravid igen = Missfall igen, sen gick det 3 månader tills nästa graviditet som också slutar i missfall...

SÅ jag tror definitivt inte att tiden mellan missfall och en nästa graviditet s´pelar någon roll...
  • Amatea

Min läkare sa så här- det tar 3 månader för mannens spermier att nybildas helt och mf kan faktiskt orsakas av dåliga spermier också; därför tyckte han det var lämpligt att vänta 3 månader.

• igc

Min läkare har sagt att man inte behöver vänta av fysiska skäl om man ej har skrapats.Däremot så kan man ju behöva pausa av psykiska skäl....Jag råkade bli gravid direkt efter mitt förra mf och denna gång verkar det gå vägen än så länge!

• Astrantia

Men... Amatea, hur menar du då?? Det bildas väl inte spermier bara när man jökar för att bli med barn liksom???

• Jessica1

Var tvungen att göra sen abort 18+5 (han skulle inte klara sig) kroppen läker på 4-6 veckor men mentalt rekomenderas det att man väntar 3 månader. Det är 4 månader sedan nu och jag ruvar (ICSI) just nu... Eftersom jag hade ett MA i v. 8 förra nov. så behövde jag nog tiden till nu...

Summa kardemumma... 1 månad, 1 år gör det som känns bra för dig det är DIN kropp

Svar på tråden Ngn som har TILLFÖRLITLIGA uppgifter om hur länge man bör vänta innan man försöker igen efter mf?