• Maria73a

Progesteron

Hej!

Jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig. Jag har "bara" haft ett mf (det var jobbigt nog ändå!) och eftersom jag dessutom har svårt att få barn naturligt har jag gjort IVF-behandling. Och nu verkar det ha lyckats (på andra försöket). Så min lycka är total - men också blandad med skräck för mf igen.

När man gör IVF ska man ta progesteron-vagitorier till vecka 6 eftersom kroppen inte själv producerar gulkroppshormon vid provrörsbefruktning. Så jag tar just nu 400 mg. 3x dagligen.

Jag har ju sett att just progesteron är något som vissa får ordinerat efter upprepade mf. Jag antar att jag inte kan få någon "utredning" i detta skede, men om det är lätt att testa om jag har låg produktion av gulkroppshormon vore det kanske värt ett test? Vet någon hur det går till? Jag vill ju så gärna få behålla den lilla bubblan som äntligen fäst sig i livmodern.

Jag har dessutom läst på FL att man inte kan överdosera Progesteron, så det kanske inte vore så farligt om jag fortsatte ta dem tills mitt lilla förråd är slut? Jag får väl ringa och fråga på min klinik innan jag självordinerar mig progesteron, men det kanske finns någon här som vet?

En sista fråga - ni som tar progesteron under graviditeten: hur många veckor ska man fortsätta med det? Ända till vecka 12, eller?

Jättetacksam för svar!

//Maria

• Svar på tråden Progesteron
  • BlåRosen

Har du proggisar även så dom räcker efter v 6,, så är det bara att fortsätta at dom..

Det är inget som förstör..

• Nalle Puh73

Till mig sa dom att man skulle ta dom tills man med säkerhet passerat v.13. Har flera missfall bakom mig, men har inte gått igenom någon IVF så jag kan inte hjälpa dig på den biten. Sitter med en busunge i knä just nu, om det är progesteronet som gjorde skillnaden vet jag inte men den här gången gick det bra . Är det nåt du undrar så är det bara att fråga på. Kram på dig, ska hålla tummarna att allt går bra.

Svar på tråden Progesteron