• Anonym (nikotin...)

Peppning att sluta snusa sökes!

Stör mig enormt på att jag snusar. Det går år 26 kr/dag i stort sett (snusar drygt en portionsdosa per dag alltså )och jag har börjat få en grop under läppen. Vill sluta men det är så svårt!

Någon som vill peppa mig att sluta? Hoppas på att kunna sluta i morgon men försöker samla kraft..

• Svar på tråden Peppning att sluta snusa sökes!
  • Anonym

inte lätt! men börja med att köpa nikotinfria snus, för det är "grejjen under läppen" man saknar mest.
    jag har en bekant som slutade snusa för 15 år sedan men går än idag och lägger papperstussar under läppen för att han saknar det*S* alla sätt är bra utom dom dåliga som man brukar säga! sålänge det är hälsosamt så!

lycka till!

• Aihnoa

Tjena.

Det ar ju inte latt det dar, tro mig, jag bor i Spanien o maste fa snuset hitlevererat eftersom det inte saljs har, men slutar jag anda? -Nejnej... Nu har jag dock trottnat bade pa behovet o pa snuset o tanker NOG lagga av nar stocken ar slut.

Om du bor i Sverige kanske du kan kopa s`nt nikotinfritt snus o lagga in varannan av den? Om du nu vill trappa ner sas?
    Lagg snuspengarna i en glasburk var dag o se burken bli full ratt snabbt. Till sommaren kanske du kan aka pa en kul-nikotinfri semester istallet?

• Anonym (rökfri)

Tänkte först att jag skulle "peppa" dig med en massa elakheter om snus men kom på att det skulle kanske bara göra dig upprörd istället..

Jag lyckades sluta röka så mitt tips är att när det är som allra jobbigast så tänk att jag väntar fem minuter till och ser om jag är lika sugen då, i så fall får jag ta en. Efter fem minuter har du glömt bort ditt sug.. fast det funkar ju bara om man sysselsätter sig med nånting.. Har man ingenting att göra så sitter man bara å tänker på den där jäkla ciggen/snusen
    Det funkade för mig, plus att jag tänkte att om jag verkligen behöver en ciggarett så får jag väl ta en då.. Men bara om det verkligen är kris. För visste jag att jag aldrig mer skulle få ta en till ciggarett så hade jag blivit röksugen av bara det..

Men nu handlar ju det om snus som sagt, vet ju inte hur det är att vara beroende av det men hoppas tipsen kommer till nytta! Och ett stort lycka till!!!!

• Anonym (nikotin...)

Ja det är ju just det att det går så himla mycket pengar till det, många tusenlappar per år. Det ger mig ångest att veta att jag lägger ut så mycket pengar!!

• Aihnoa

Aja, men forsok knuffa undan angesten over pengarna som GAR at och tank framat vad du kanske skulle vilja GORA FOR dom pengarna.

Klart du kan sluta om du vill, ge dig f*n pa det bara, och sluta/skar ned nar du kanner dig stark.

• Aihnoa

Forresten... Kan man inte ga hos beroende enheten i Sverige for Tobak? Kan ju vara skont i borjan, beroende pa hur tufft det ar efter de tre 1:a dagarna.

• Anonym (fd snusare)

Jag slutade snusa m hjälp av nikotinfritt snus märke Choice. Köpte på mig en dosa av varje smak för att testa. Det svåraste var att jag blev snussugen när jag drack kaffe så jag om du känner dig laddad så sluta med både koffein o nikotin på en gång. De förstärker nämligen varandras effekt

• Anonym (snusfri)

Jag slutade snusa för 1,5 månader sedan. Det är inte lätt men det går. isst blir man sugen det kan jag hålla med om men det har gått över förväntan ändå. Kan känna ett sug efter kaffe eller mat. Men jag försöker hitta på nått annat att göra istället och då brukar begäret gå över. Jag har inte tagit nikotin fria alternativ utan jag har slutat helt och hållet utan det. Men alla är vi olika och behöver olika hjälp en bit på vägen. Lycka till!!

• Anonym (nikotin...)

Tack... ska verkligen försöka!

• CrazyOne

Det bästa du kan göra är detta:

Det funkade på mig, men du måste orka stå emot.

1. Sluta tvärt med nikotin!
    2. Köp nikofritt snus. Ta det när det blir som värst!!!
    Annars blir du beroende av det och en dosa nikofritt kostar runt 20 kr!!

Jag hade mest beroendet av att ha något under läppen!

• Aihnoa

Lycka till TS, klart du klarar det

Hmm, jag skulle oxa vilja ha choise nar jag slutar, men det far jag ju inte tag pa har i Spanien.
    Inte vanliga miniprillor heller - for annars kan ju det vara bra att vanja sig att ha "mindre under lappen" samtidigt som man drar ner pa nikotinet da, det blir som en bonus Kanske ngt for TS?

Sist jag slutade och holl uppe i 7 ar sa laste jag in mig i lagenheten en helg och storstadade ALLA skrymslen o vrar.Nar det inte langre fanns ngt att stada sydde jag nya gardiner och skrubbade om ugns platarna Sen pa mandagen nar jag gick till jobbet var varsta suget over Da hade jag anda snusat i 10 ar.

Svar på tråden Peppning att sluta snusa sökes!