• Nika och Noel

Tips på avvänjning av nässpray?

Hua! Gravid och har bf när som helst, men jag har blivit beroende av mitt nässpay. Nu funkar inte ens det längre, så måste fråga hur man gör fortast möjligast så man hinner bli normal i näsan igen. Ngn som har bra tips eller som bara kan tala om hur ni gjorde? Hur lång tid tog det?

• Svar på tråden Tips på avvänjning av nässpray?
  • jennypennypannkaka

Gå till läkaren och få rinexin utskrivet! Det funkade för mig. Var nässpraysberoende i 5 månader.. Under graviditeten, kan tilläggas..

• Kryztina

Hej, jag "trappade ner" långsamt, gick sen ner i ålder och slutade med bebisnässpray . Men tapptheten försvann inte förrän efter förlossningen. Då visserligen ganska fort. Lycka till!

• Bernermorsan

Jag använde också MASSOR av nässpray vet andra som också gjort det. Ibland släpper det då bebisen tittat ut. Gjorde det för mig och en kompis. Sen vet jag en annan som var tvungen att använda ngn kortisonspray Tror dock att man inte får andvända den när man är gravid och ammar. Så avvakta och se om det släpper när bebisen tittat ut. LYCKA TILL!!

• Nika och Noel

Googlade lite och läste att cortison typ Rhinocort kan anv...ngn som provat?

• Bernermorsan

Så här står det i FASS ang Rhinicort och grav/amning

GRAVIDITET
    Data från drygt 2000 graviditeter har inte visat på någon generellt ökad risk för missbildning vid behandling med RHINOCORT AQUA. En lätt ökad förekomst jämfört med förväntat av lindrig hjärtmissbildning har konstaterats hos barn vars mödrar exponerats för RHINOCORT AQUA i tidig graviditet, men ett orsakssamband med exponeringen bedöms som osannolik.

Under graviditet skall lägsta effektiva dos och kortast möjliga behandlingstid av RHINOCORT AQUA eftersträvas.

Amning (Läs mer om amning)

Grupp IVa.

Det är inte känt om budesonid passerar över i human bröstmjölk. Behandling med RHINOCORT AQUA av kvinnor som ammar skall endast övervägas om den förväntade nyttan för modern överväger varje tänkbar risk för barnet.

• Duckan74

Jag har varit beroende av nässpray en gång för några år sen. Det enda raka var att bara kasta den och sluta använda. Försök, du kommer att klara det!

• Nicke

Man kan bli beroende trots att man inte är gravid.
    När man använder sprayen mycket så blir man täppt för att näsan behöver nässpray typ. Det bästa då är att bara spraya ena näsborren tills det släpper i den där man inte sprayar sedan sluta helt. :)

Lycka till.

• Nika och Noel

Ja men jag är mest nojjig för förlossningen för klarar inte av att vara täppt då

• Kryztina

Fast jag var inte täppt alls under förlossningen, konstigt nog. För jag var verkligen jättetäppt både innan och efteråt.... .

• Nika och Noel

Jag har hört det att det släpper under förlossningen. Det var ju ett bra förslag niklas hade att bara spreya ena...men jag har slängt allt vad nässpray heter nu och köpt det där med cortison för att sluta helt om det inte funkar...jag vet att man kan bli beroende oavsett grav eller ej, men man täpper oftare till i näsan som gravid

• MarLe71

Jag använde nässpray i stort sett hela graviditeten och på slutet fick jag kortison - bums efter snittet var täpptheten borta!

Gravid igen och täppt - tänker köra med nässpray denna gång också för jag vet att det försvinner bara bebisen kommer ut !

• JennyElla

Jag vá också grymt beroende av nässpray när jag vá gravid. När bf började närma sig och väskan skulle packas. Det viktigaste som låg i väskan vá NÄSSPRAY!! När jag låg i rummet innan jag skulle in på förlossningen tog jag mig några spay Räcka ut tungan. ( Låter ju jätte sunt)

Efter dem sprayen har jag inte använt något mer. Det släpper när Bebben är ute.

• Nicke

Man ska vara försiktig med nässpray. Det har hänt att man har förlorat luktsinnet (och då även det mesta av smaken) pga överanvändande. Kolla rekommendationerna.

Svar på tråden Tips på avvänjning av nässpray?