• Jonna S

Fel på immunförsvaret - någon??!!

Kanske är jag som en dumstrut som blir glad över att det är nåt fel på mig... :-/ Fick brev från Huddinge idag om att jag har nåt vajsing på autoimmunförsvaret/immunbrist. Fråga mig inte vad det är men det är säkert därför jag får MA gång på gång! Så nu måste jag ta om det provet så att de är säkra. Och har de hittat ett fel så kan det ju bara betyda att det går att åtgärda. Eller..? Nån som varit med om nåt liknande?

• Svar på tråden Fel på immunförsvaret - någon??!!
  • Jonna S

Å tack Tigo - det verkar vara åt samma håll iallafallen!

• noon

´Hej Jonna! Jag har en fråga till dig, hoppas att det är ok... Vad tog de för test för att få detta resultat?

• Jonna S

Noon: jag vet inte exakt vilket test det var för jag har bara varit på ett första besök på Huddinge. Men det jag kunde utröna av remissen på provet som skulle tas om stod det immunbrist/autoimmuna sjukdomar eller nåt sånt. Tog det nya blodprovet igår så jag får ringa för resultat på samtliga prover i slutet av september - början av oktober. Lång väntan mao.

• Jonna S

Tack Blå Rosen - bra länk!!!!

• AHöst

Jonna, jag har antifosfolipida antikroppar och MTHFR. Har precis sjalv borjat forsoka forsta den har immunolgi djungeln de sista mananderna. Hur gar det for dig? Har du fatt svar? Vad testade de?

• Jonna S

AHöst: Jag har inte fått svar på mina prover ännu - i början av oktober är det sagt. Väntar med spänning på vad de kan hitta...

• YinYang

Hej autoimmuna sjukdomar har ju att göra med att kroppens immunförsvar inte funkar som det ska och typ vänder sig mot sig själv eller hur man ska uttrycka det. Det kan vara sånt som problem med sköldkörteln(ämnesomsättning)men även diabetes typ 1 går under dessa sjukdomar. Det kan säkert vara en massa, om jag vore som du skulle jag googla lite på området och se om jag fick något som matchade det jag funderarde över. Beror ju så mkt på vad du haft för problem och så.

Tråkigt att du fått mf Hoppas att de hittar nåt som de då kan fixa till. Det jobbigaste är ju nästan att inte veta.Kram

• AHöst

Vill bara papeka att det inte alls ar speciellt ovanligt att man (som jag) kan ha autoimmuna problem relaterade till fertilitet, men inte annars ha nagon autoimmun sjukdom.

Vet du vad de testade dig for, Jonna S?

Det finns ett par forum jag brukar titta pa med manga kunniga och mycket info om just detta. Det finns ett svenskt och ett amerikanskt. Jag kan lanka till dem om du ar intresserad. Jag ahr lankat till dem i en massa andra tradar under upprepade mf ocksa.

Kanner forresten definitivt igen mig i att man blir glad att nagot ar fel pa en! Det ar ju skont att veta vad och kunna atgarda det och ga vidare.

Svar på tråden Fel på immunförsvaret - någon??!!