• mysan82

renovera toalett!

vi har ett fd badrum som vi tänkt göra iordning. nu är badkaret borttaget och det är bara toa o tvättställ där nu. tänkte höra med er om det är nån som vet om det är godkänt o lägga glasfiberväv på väggarna. och isåfall måste man har nån speciell vattenavstötade färg eller går det bra med vanlig? eftersom vi duschar där så blir det ju inte fukt därinne.
    tacksam för svar

• Svar på tråden renovera toalett!
  • abnocto

Jag vet inte om du skrev fel men "vi duschar där så blir det ju inte fukt därinne" ????

Duschar ni inte där så kan ni bara sätta upp glasfiberväv ohc måla med färg för våtrum. Duschar ni där så måste mycket underarbete göras.

• mysan82

nej vi har ett annat badrum som vi duschar i.. har två toaletter.

• mysan82

har lite problem o skriva, ser inte att jag glömmer ord.. tur att du förstod iallafall vad jag menade

• pr32

En toalett räknas nog ändå som våtutrymme, så jag skulle rekommendera att ni sätter fuktspärr bakom väven.

• abnocto

Fast fuktspärr behövs ej, sedan är det upp till ägaren att göra som de vill. Jag satte inte fuktspärr när jag fixade min toalett

• byström

eftersom det endast är toalett och tvättställ kvar behöver ni ingen fuktspärr, mer än på golvet och 10cm upp på väggen. ni kan däremot behöva göra något vid handfatet. sätt en ruta (50*50 t.ex)kakel bakom... mest praktiskt, och tåligt.
    behövs heller ingen våtrumsväv, "vanlig" väv och "vanlig" färg, dock måste det vara glans 20 eller motsvarande, är godkänt.

• abnocto

Är det "bara" toalett och handfat behövs ej heller fuktspärr på golvet. Du kan lägga vanlig lös platsmatta.

• byström

med fuktspärr menade jag sjävklart plastmatta... =)

• modermadde

ett våtutrymme är det om det finns dusch el badkar..bara tvättställ å toa räknas inte som ett våtutrymme å behöver inte pregneras..asså inte fuktspärras!

• musli

Ytskikt viktigt
    I bad- och duschrummet ska underlaget förses med ett vattentätt tätskikt. Hela utrymmet ska i normalfallet ha samma tätskikt. Det beror på att vattenånga sprider sig över hela lokalen och att en kommande ägare av huset eller lägenheten kan vilja flytta en dusch.
    Utsätts lokalen bara för vattenstänk, kondens och hög luftfuktighet ska ytskiktet vara vattenavvisande (VA). Kök räknas till den här kategorin, undantaget golvet under diskmaskinen. Separata toaletter kräver inte heller mer än vattenavvisande skikt.

Totalt finns det tre täthetsklasser som återkommer: VA=vattenavvisande, VTv=Vattentätt för vägg och VTg=vattentätt för golv.

För det bästa resultatet är det bäst att följa tillverkarnas rekommendationer. De har anpassat sina produkter och ger ordentliga instruktioner om hur man ska förfara med just deras produkt.

Varsågod, lite regler och riktlinjer...

//heavy metal-mamma...
Svar på tråden renovera toalett!