• Shadowbeing

Frågor om hur utredningarna går till...

Hej systrar!

Jag är en av de där lyckligt lottade som blev gravid och fick barn utan problem...!
    Däremot är jag mycket intresserad av hur utredningar angående barnlöshet går till...?
    Vad är det första läkarna gör när man kommer till en klinik för sådana utredningar?
    Vad finns det för alternativ när man gör behandling?
    Vad är det vanligaste problemet till ofrivillig barnlöshet, tidigare infektioner som ärrat äggledarna eller?
    Hur går utredningarna till?

Önskar er alla som kämpar, ALL LYCKA!

• Svar på tråden Frågor om hur utredningarna går till...
  • Betty2

På Iris hemsida (www.iris.y.se) finns svaren på flera av dina frågor (bl a om olika behandlingar och om utredning). Där står det om orsaker (hittas under fliken fakta, orsaker) att ofrivillig barnlöshet i
    40% av fallen beror på fel hos kvinnan,
    40% av fallen fel hos mannen och
    de sista 20% av fallen beror på faktorer hos båda alternativt "oförklarligt" (=när man inte hittar någon orsak till barnlösheten).

Sedan nämner de olika orsaker t ex hos kvinnan, men det står inte vilken av dessa som är vanligast. Läs gärna mer på Iris hemsida om utredning, behandlingar och orsaker.

• Emmiez

Hejsan!
    Utredningen kan se helt olika ut..
    För oss stoppades hela utredningen när jag konstaterade pcos och eftersom mensen strulade så så antog vi att det var ingen äl och sen var jag tvungen att gå ner i vikt för att vi skulle få hjälp med att få igång äl. Men det dom gjorde då var att göra VUL och tog en massa blodprover.
    När jag väl gått ner i vikt gjorde vi spermaprov, och spolade mina äggledare för att se om det var fritt, och det var det, så det är bara min äl som strular.
    Så nu skall jag lämna blodprov för att se om jag haft äl denna cykeln då mensen blivit mer regelbunden. Så imorgon skall jag lämna blodprov så får vi se.. Annars skall vi få en tid till att sätta igång med äl-stimulering, vet inte riktigt hur det går till ännu.

Vad som är problemet kan ju finnas hur mycket som helst..
    Ingen äl,blokera äggledare, dåliga spermier, ja inte vet jag vad mer, men vet att det finns mer fel..

Svar på tråden Frågor om hur utredningarna går till...