• Vasen

Försäkringsbolag *va fan*

Upptäckte en fuktfläck i väggen utanför badrummet idag. *Jippie*. Vi har ett idiotiskt inbyggt badkar som står vid den väggen. Det är väl där det kommer ut fukt. Om man river ut badkaret för att torka ur väggen måste man riva ner halva badrummet, ja, troligvis hela eftersom det är ett litet badrum.

Anmälde skadan till försäkringsbolaget som glatt meddelar att "vi kan erbjuda 20% rabatt på golvklinkers". I övrigt anser de inte att det hela är något som angår dem.

Pratade med svärföräldrarna som bor i hus som också hade fuktskador på 90-talet, deras försäkringsbolag hade också ryckt på axlarna och inte ansett att det var något försäkringen täckte. Likadant för mina föräldrar på 80-talet. De fick en rabattcheck på målarfärg när hela nedervåningen stod under vatten.
    Jag _vet_ att jag diskuterade vattenskador med säljaren när jag tog min försäkring för 4 år sen och då minsann var det en så himla bra försäkring, fuktskador täcktes, det enda var en pyttesjälvrisk på 1500. Så visar det sig att "vi har 20% rabatt på golvklinkers".

Vad betalar man hemförsäkring och tilläggsförsäkringar för? Finns det vid något tillfälle de gäller för någonting överhuvudtaget?

• Svar på tråden Försäkringsbolag *va fan*
  • Alicia05sMamma

Förstår att det känns jäkligt surt.

Men å andra sidan så om försäkringarna skulle täcka allt man vill så skulle de bli så dyra att ingen har råd att ha en.

Hoppas det fixar sig för er & att ni inte behöver riva allt för mkt.

• Vasen

Bebis2005- Det jag tycker är att försäkringar borde täcka det säljaren påstår att det täcker. Inte någon vits att betala dem annars. Har försäkringsbolagen ingen lust att försäkra folk borde de väl låta bli? Syssla med något annat helt och hållet, rån kanske?

• Alicia05sMamma

Nu bor ju inte jag i hus så jag har koll på hur sånt funkar när man köper & tar över försäkringen osv. Men är de inte lite riskabelt att enbart gå på vad säljaren säger ang. försäkringen ? Jag menar, jag som köpare borde ju kunna kolla upp exakt vad den ska täcka ? Eller funkar det inte så ?

• Vasen

Det är alltså försäkringsbolagets säljare som påstod att försäkringen täckte fuktskador. Det är det jag är irriterad på. *Ursäkta att jag låter så grälsjuk*

• Alicia05sMamma

Hmm, jaha ok. Men ni har inte namnet kvar på denna person ?
    De är lungt Jag hade nog varit irriterad jag med

• Tjimtjom

Fick du inga papper av försäljaren där det står vad som ska ingå?

• Vasen

Jovisst har jag ett försäkringsbrev någonstans, men inte lusläste jag det när jag fick det. Har inte läst det nu heller, men troligtvis finns det någon finstilt undantagsregel och jag har nog helt enkelt betalat denna tilläggsförsäkring mot fuktskador helt i onödan.
    Skulle vara riktigt konstigt att försäkringsbolaget bara vägrar ha med saken att göra om de inte har en massa undantagsregler.

• Hustomten

Usch då. Vi har också fått fukt hos oss. Ska bryta upp resten av golvet imorgon för att se hur illa det är.
    Hoppas verkligen våran försäkring tar det...

Mina föräldrar fick en läcka i deras badrum för några årsedan. pappa borrade hål rätt i ett vattenrör i väggen.
    Han sa som det var och dom sa att dom täcker hela kostnaden. Dvs, jobbet, maskinerna och golv plus väggar.
    Utan att åka för att se på skadorna.
    Så det där kan vara väldigt olika....

• Tjimtjom

Tycker du ska leta reda på det där brevet o ser vad som står. Försökringsmänniskorna är anställda av försäkringsbolaget för att tjäna pengar åt som, som alla andra företag, det är klart att dom försöker slingra sig.
    Det kan åxå mycket väl hända att när du tecknade den försäkringen för 4 år sen att det ingick det som säljaren sa men att det har ändrats sen dess o den personen du pratade med inte har en susning om det.

• Vasen

FruSnigel- vilket försäkringsbolag *avundsjuk* . Lycka till med ditt eget också.
    Tjimtjom- jovisst ska jag leta rätt på försäkringsbrevet och läsa .

• minskaivikt

efter en vattenskada i kök/badrum hall, ja det skulle bara blivigt lite i köket om försäkringsgubbarna kom när vi ringde, men eftersom dom kom 2VECKOR senare, blev det hela köket hela badrummet och en bit av hallen..
    OCH sen då? jo vist badrummet står dom för 100% av medans köket o hallen enbart 20% av golvmattan, pg av att det var äldre än 5år, fick reda på att man var tvungen att byta kök/badrum osv vart 5te år, för att försäkringen skulle täcka...
    O VEM FAN GÖR DET? har man råd till det, tror jag knappast man har en försäkring..
    Så nu står vi här, måste köpa helt nytt kök, med skåpluckor osv pg av att dom var dom tvugna att riva ut, för att nå hela golvet.. o dom får vi minsan betala helt själv!..
    Vist badrummet var bara 8 månader så det står dom för, men köket o hallen usch.. plus en självrisk på 3000kr
    Bara arbetskostnaden skulle gå på 26 000kr plus att vi därpå får betala golvmatta kök/hall och nytt kök...

• Bispan

minskaivikt: Herregud, klarade inte byggjobbarna av att ta ner köket i sånt skick att det går att sätta tillbaka det??????

Klarar de inte av det måste ni kunna få någon sorts ersättning för att de förstört ert kök.

• izadora

Försäkringsbolagen har väl en avskrivningstid på allt. Jag har läst någonstans att är badrummet mer än 10 år gammalt ersätter de inget alls. Men det kan vara fel eller beroende på vilket försäkringsbolag det är.
    Men det är ju tråkigt när försäkringsbolagen inte är samarbetsvilliga. Får man fråga vilket bolag det är?

• minskaivikt

Vi har folksam...

Nepp, eftersom köket var gammalt "gamla ordentliga stommar" så var dom tvungen att riva allt..
    Så nu står vi här, väntar på att dom ska komma och lägga golvet i köket för att sedan åka och köpa ett nytt kök
    Vi håller på att skriva ihop ett klagobrev till folksam, och ska sedan åka och prata med dom, för skadan skulle inte blivigt så stor om dom kommit på en gång när vi ringde..
    Sedan har vi fått lov att bo i detta kaos utan kök/badrum från mars till dags datum och dom är ej ännu klara..
    Vist 2 av dom månaderna stod det en byggfläkt och torkade ur allt, med dom andra månaderna då?
    Eller som idag, varför är dom inte här idag, eller va här igår?
    Dom kommer ca 1 gång i veckan, säger eller gör något litet sen åker dom, för 2 veckor sedan, sa dom åt oss att städa ur hallen, för dom skulle komma dagen därpå och riva bort det som är kvar av gamla mattan.. hm ja det var 2 veckor sedan? men inte ett ord från dom!

• minskaivikt

yeah, idag kom gubbarna o skulle gipsa inne i badrummet!.. MEN VAD HÄNDER?? jo dom kan inte göra det, pg av att hjelms rör som varit här för ca 3 månader sedan, har gjort fel med rören, dom är för korta.. ARG man blir!

Svar på tråden Försäkringsbolag *va fan*