• enlitenbitkaka

Biltemas väggfärger....bra eller dåliga??

Vi ska ju flytta och vill ha alla färger i lghten genomgående vita...har inte lust att slänga ut hur mycket pengar som helst på väggfärg så jag har kikat på Biltemas väggfärger.

Någon som har målat med dem?? Hur blev resultatet? Är ni nöjda?? Skulle ni använda deras färger igen?

Vilken vit tycker ni jag ska välja isf...vit eller gräddvit?? Och är den sidengrå snygg?? Inte tid att besöka varuhuset nu:) Så jag förlitar mig på er!!

• Svar på tråden Biltemas väggfärger....bra eller dåliga??
  • Gisse the one and only

Jag kan säga så här, att den är bra, men ska ni måla ljust på mörk vägg så täcker de inte så bra.

Jag har målat sonens rum med deras färg och fick måla 3 ggr, men det var på en mörkare vägg.

För det priset så är de helt ok.

Jag målar mycket och har testat det mesta, så

Kram Gisse

• Gisse the one and only

Who am I

Det ÄR riktig färg på Biltema också, det är så med alla märkesprodukter, de kostar mer

• Who am I
    Gislöv skrev 2006-08-24 23:03:21 följande:
    Who am IDet ÄR riktig färg på Biltema också, det är så med alla märkesprodukter, de kostar mer

Jag har målat med biltemas färg och rustas färg, min åsikt om dem är att de är skit om man jämför med Beckers färg.
    Målade över en mönstrad tapet med de andra två och det tog FYRA ordentliga överstrykningar innan mönstret slutade krypa genom.
    Men med Beckers tog det två övermålningar, knappt.

• Gisse the one and only

Who am I

Och på vilket sätt skiljer sig ditt svar från mitt?

• enlitenbitkaka

haha...en färgfight:) Målade ett rum när jag bodde hemma hos mamma med en röd färg från Nordsjö och det räckte med en målning...men så var den möööörk och färgen under var vit så...

Är bara snål och vill komma undan så billigt som möjligt
    Men vi kan säga såhär då: Biltema funkar bäst på ljusa väggar och har man en mörk mönstrad tapet att måla över ska man satsa på en lite dyrare??

• ZandraDee

Målat vårat kök med biltemas färg o de blev bra efter 3lager o då va ändå inte tapeten under så mörk!

Orkar man rolla några ggr så är biltemas färger prisvärda annars föredrar jag Beckers el Nordsjö.

• Gisse the one and only

Landora är bra och bra pris, finns på ICA Maxi, Cheapy mfl.

• FixarFrasse

Såhär:

Om du skall flytta (t ex sälja huset/lägenheten): kör Biltema/Rusta.

Har du flyttat in: Kör Beckers/Nordsjö el dyl. De täcker bättre (du kan klara dig med en rollning mindre) samta håller sig längre. Jag vill passa på att slå ett slag för en finsk kvalitetsfärg som heter Tikkurila, den är fantastisk, täcker innan den lämnar burken (nåja, nästan iaf). Finns inte överallt, men skulle ni snubbla över den är den kanon!

• Monsa

Gislöv, det är Landora som ligger i Biltemas burkar

Det är faktiskt så med undantag från kanske matta rusta och öb-färger att de flesta färgerna innehåller samma sak och många av de billigare färger man köper är samma färger som ligger i de fina burkarna med namnet Beckers till exempel.

Min man har jobbat med byggvaror, färg och så vidare och då får man reda på alla möjliga kul grejer. Det är alltså ofta så att ett namn på en vara gör att priset stiger och har många gånger inte alls med bättre kvalité att göra.

Många av de billigare golven är också samma tillverkare som de dyrare.

Summan av kardemumman är att det går alldeles utmärkt att måla med Biltemas färger.

• Prego75

Här har du en målargalning - jag har testat i princip alla färger, nu senast blev det Biltema.
    Beckers etc. ÄR bättre - de är krämigare och täcker bättre medan Rustas, Biltemas och Icas färg är bra mycket blaskigare-
    MEN det går att få det bra med de billiga färgerna, bara man är beredd att göra några strykningar. En varning dock - nu senast tog vi som sagt en av Biltemas allra nyaste kulörer och av någon anledning blev det massor av luftbubblor i färgen - oavsett vilken roller vi använde. Har aldrig varit med om detta förut, men reusltatet blir inte så snyggt då luftbubblorna torkar.

• Formtaget

Det som skiljer de olika fabrikaten åt är hur pigmentstarka de är. Ju mer pigment det är i färgen desto mer opak blir den= bättre täckförmåga. Det är pigment som kostar pengar och därför är de billigare färgerna mer transparenta 🙂
    /Målarn 

Svar på tråden Biltemas väggfärger....bra eller dåliga??