• teresan

svårare med utredning för överviktiga??

hej

jag har en son på 3½ år och vi har nu jobbat på 2.an i mer eller mindre två år..funderar nu på att ringa gyn och få påbörjat en utredning..undrar bara om man blir nekad utredning om man är överviktig alltså om de kan be en gå ner i vikt innan de kan utreda...jag har regelbunden mens, ganska i alla fall (28-32 dagar) väger strax över 100

någon som vet??

• Svar på tråden svårare med utredning för överviktiga??
  • Ragdoll

ja..det gör dom jag har regelbunden mens...och väger 94kg men måste gå ner till 89 innan jag träffar läkaren...

• AnnaNil

Jag blev inte nekad utredning, men måste gå ned för att få ivf.
    (vägde 102) Nere på 95 nu. Men ska ända ner till minst 85 innan vi får ivf.

• floretta

Hej!!! Jag sitter i samma situation... Man får inte ha ett bmi över 30. Jag går i malmö. Vi blev inte nekad utredning men får inte göra någon insemination. Dom e jättehårda.... Dom sade till mig att jag skulle försöka gå ner ca 25 kg över sommaren (2månader).. O de e ju orimliga att kunna gå ner så mycket på så kort tid! Lycka till!!! Kram

• MrsK

Jag blev nekad utredning av min KK läkare, men då ringde min man fertilitetsenheten och sa att han var orolig att de var han de var fel på och då fick vi gör utredning, men inför IVF måste jag gå ner....

MrsK
  • Jenny Tom

Det varierar väldigt på vart i landet du bor. Det är inte vikten i sig som är viktig utan vad du har för BMI. Gränsen går olika i olika landsting. Jag gjorde en utredinge och då hade jag BMI på ca 43 och det var inget problem men när det konstaterades att vi skulle behöva gör IVF var jag tvungen att gå ner till ett BMI på 35. Det är en rätt hög ribba vet att i vissa län är ribban så låg som 28.

Mitt råd är att ringa och se om du kan få komma in på utredning. De kan ha rätt lång vänte tid i alla fall här där jag bor (sörmland. Fast du har rätt att söka dig privat det gjorde jag och det kostar lika mycket som att gå genom lastinget. När utredningen är klar så skickar läkaren en remis till lastinget.

Du kan räkna ut ditt BMI här www.bmidirekt.se/.

• Emmiez

Jag fick göra utredning, men var tvungen att gå ner i vikt till ett bmi under 33 helst under 30 för att få hjälp med att stimulera min ägglossning

• teresan

oj då jag har ett BMI på 37 men man får alltså bli utredd och om det inte är något fel då??? vad gör man då??

• Emmiez

teresan:
    Utredningen borde du få hjälp med ändå, det fick vi..
    visst vi konstaterade att jag har pco och sen gjorde vi inte mer utredning just då förän jag gått ner lite till, men det fanns ju redan då ett fel på oss.
    nu har dom utrett färdigt och nu har jag gått ner så vi ska få hjälp

• Marianne83

teresan: Du kanske vill hänga på på den nya bim-listan jag lagt ut på "planerar barn"? Om Du har tänkt försöka gå ned i vikt, så kan vi ju alltid peppa varandra där! Själv är jag inte överviktig, men har en lite krånglig menstruationcykel, som jag misstäner kan ha med mitt sockerintag att göra... Bara en känsla! Men jag ska försöka lägga om matvanorna o se om det räntar! Välkommen! Kommer inte ihåg vad jag döpte tråden till, men det var något med "socker-troll".

• teresan

tack det var snällt men jag har redan plussat.....

Svar på tråden svårare med utredning för överviktiga??