• Pingur

Hjälp trots oförklarlig barnlöshet?

Hej,

Vi är under utredningen just nu och jag undrar lite över om man kan få hjälp att bli gravid även om de inte hittar några fel. Vi har inte fått alla provsvar än, men än så länge har inget hittats. Jag är dessutom snart 35 år, kan det ha betydelse för om man får hjälp eller inte?

• Svar på tråden Hjälp trots oförklarlig barnlöshet?
  • Caribe

Javisst får du hjälp ändå, det är inget fel på mig och min sambo och vi har fått hjälp att prova 3 inseminationer. Tyvärr fungerade inte det så nu skall vi bekosta ett privat IVF försök! Men fram till att man har fyllt 38 år så betalar landstinget IVF så ställ Er i kö.

Vart går du någonstans? Jag gick på Ultragyn i Sthlm och när vår utredning var klar och inga fel hittats fick vi remiss till Fertilitetskliniken på Sophia hemmet och där är dom underbara!

Lycka till!
    Kram

• Pingur

Tack Caribe! Skönt att höra att man kan få hjälp ändå

Vårt landsting bekostar "bara" två behandlingar. Vi går på RMC i Linköping och vi ska få svar på de sista proverna i början av september.

Lycka till du med!! Hoppas verkligen att det fungerar för er nu! *kram*

• Peki

Klart man får

Oförklarlig barnlöshet betyder ju inte att det inte finns något fel utan att det finns något, men det kan vara något man oftast inte kollar (t ex ÄL-sekret), inte kan se innan IVF (spermierna kan inte befrukta ägget på egen hand) eller något i processen som man ännu inte har hittat.

Det finns väldigt mycket mer i fertilitetsprocessen än det forskningen har kommit fram till hittills.

• Yla

Absolut! Visst får man hjälp ändå!
    Det finns inget fel på varken mig eller min sambo... det tyckss bara inte fugera... TYVÄRR.
    Jag har nyss ätit min första pergo kur... får se vart det leder...
    Kram!

• Ingrid

Jag känner flera par som fått remiss till IVF utan krångel trots att inget fel hittats. Jag tror att ungefär vart tredje par (av de barnlösa) är oförklarligt barnlöst.

Svar på tråden Hjälp trots oförklarlig barnlöshet?