• missing in action

förpubertet

min dotter blir 11 år i december o nu har vi STORA problem ska jag säga. Hon har alltid haft lätt att vara o sova hos folk dvs kompisar o släktingar utan problem, nästan så man varit orolig åt andra hållet, att hon skulle kunna följa med vilken som helst. men nu (det började för ca 7-8 mån sedan) kan hon inte sova borta alls, inte ens hos släktingar, bara gråter o mår dåligt i fler dagar innan när hon vet att hon måste sova borta, säger själv att hon inte vet varför. o hon har fått ett konstigt humör, beteer sig nästan som om hon är deprimerad, kan börja gråta för vad som helst o hon vill inte ens vara med kompisar. hon kan inte ha sina kompisar sova här hemma heller utan då börjar hon skylla på att hon mår dåligt o vill att dom ska åka hem. nu är inte mitt problem att jag undrar vad det är för fel o varför hon gör så här det förstår jag att det har o göra med att hon börjar komma i puberteten, mitt problem är HUR ska man handskas med problemet, ska man man låta henne göra som hon vill o bara "dallta" med henne eller ska man vara hård mot henne??? visst kan man tycka attdet är väl bara låta henne slippa sova över , jo visst men ibland finns det tillfällen då hon faktiskt måste. o sen är det ju hennes sätt åxå, som jag vill veta hur man ska göra med, ledsen o deprimerad o vill ingenting.
    Hoppas på hjälp för detta håller på o tar musten ur oss helt. Samtidigt som jag ibland känner att jag blir skitförbannad inom mej på henne så samtidigt tycker jag grymt synd om henne åxå

• Svar på tråden förpubertet
  • Nyfiken gul

tycker det är läge att ta ett prat med antingen bvc eller vänta tills skolan börjar o prata med skolsköterskan....

klart är att hon är på väg in i puberteten med stormsteg dessutom... o hormoner o såna saker kan göra en flicka väldigt förtvivlad och deprimerad...

jag tror att det är bra att hon får prata med någon om vad hon känner inom sig.... det kan få henne att lugna ner sig lite också om hon får höra att hon är fullt normal....

Sen kan jag säga så här: visst mått av regler måste ni ha för henne.... hon kan komma på andra tankar o börja utnyttja situationen om ni inte ser upp.... om ni daltar med henne kan det gå över styr....
    Förstå henne att hon mår dåligt, och se till att finnas där för henne... men ta inte ALLA hennes utbrott med ursäkten att hon är i puberteten... hon är fortfarande bara 11 år...

• Teskedsmamman

Runt 11 är kommer första vågen... jag skulle stötta! När det börjar närma sig sova borta t ex så prata, prata och prata om det osv...

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
Svar på tråden förpubertet