• Who am I

Skillnaden på att flyga charter och reguljärt?

Hoppsan på er
    Sitter här och dricker vin och kom på en sak jag länge funderat över och varför inte forma en tråd om det?!
    Jag har varit utomlands ganska många ggr men jag har aldrig flugit reguljärt någon stans utan enbart charterflyg.
    Nu är jag nyfiken på skillnaden mellan charterflygplan och reguljära flygplan, finns det någon skillnad?
    Skiljer sig stolarna, utrymmet, servicen, nöjen osv osv.
    Ska flyga reguljärt till Los Angeles i Juni och är JÄTTENYFIKEN!!!!!

• Svar på tråden Skillnaden på att flyga charter och reguljärt?
  • Lilla näktergal

Oftast är sätena bredare och man har mer utrymme för knäna. All mat och dricka är gratis, alltså även sprit om man känner för det.

Man brukar få välja mat från en liten meny, typ 3 olika rätter.

Mer kan jag inte komma på nu.

Trevlig resa!

• MSI

Skiljer inte så mycket mer än på resenärerna. Mer affärsresenärer och mindre barn på reguljärt jmf med charter.

• MSI

varierar med vilket bolag du flyger också... flyger du tex reguljärt med ryanair så är det trångt, ingen mat och ingen dricka

• MSI

Beror på vilket charterbolag du jämför med och vilket reguljärbolag du jämför med. Varierar alltså, därav olika svar.

• Evil In A Closet

Jag flög reuljärt ed Finnair till Thailand och det var TRÅÅÅÅNGT och inte gratis. Det beror på vilket flygbolag d väljer och vilken klass du åker i. Åker du charter har du ett hotell bokad på platsen och åker du reguljärt har du det inte, enkelt förklarat

• Tant Green

Jag har aldrig märkt att det är bredare säten eller större plats för benen när man flyger reguljärt. Jag har visserligen mest åkt inom Europa (med SAS, Lufthansa, Swissair (fast de finns väl inte längre?) och några andra), men en gång till New York (med Air France).

Till New York fick man välja mellan en kötträtt och en fiskrätt, också fanns det vin och öl till maten, men annars var det väl ungefär som vanligt. Vi åkte alltså i ekonomiklass, i business class och första klass är det ju betydligt rymligare

• MSI

Du kommer att få mat, du kommer att ha underhållning ombord i form av video och musik etc, är väl hyffsat trångt om du åker economy men inte fullt lika trångt som när man åker inom europa,

Allting finns mer i detalj på SAS hemsida om det är något specifikt du undrar över.

• Elli47

Det som beror som sagt på vilket flygbolag du åker med! Jag flög t ex reguljärt till Thailand med SAS för många år sen och då var allting gratis ombord. Sen har jag flugit med Ryanair och där är inget gratis.

• Who am I
    Evil In A Closet skrev 2006-08-12 19:20:00 följande:
    Jag flög reuljärt ed Finnair till Thailand och det var TRÅÅÅÅNGT och inte gratis. Det beror på vilket flygbolag d väljer och vilken klass du åker i. Åker du charter har du ett hotell bokad på platsen och åker du reguljärt har du det inte, enkelt förklarat
    SÅ långt är jag mer än väl med på noterna. Jag VET skillnaden mellan charter och reguljärt, vill veta skillnaden på FLYGPLANEN
  • Xara

Jag har rest MASSOR reguljärt både över Atlanten & andra hav och inom Europa samt med charter till Kanarieöarna, Mallorca, Barbados, Langkawi *skryter* Generad.

Jag tycker att den enda stora skillnaden mellan charter och reguljärt, är att på charterresorna har alla bolag jag rest med gjort själva resan till en upplevelse. Typ presenterat program för resan, vad som kommer att hända när, specialgrejor för barnen, "nöjesutbud" osv. På en reguljärflygning kommer de i bästa fall ihåg att önska en välkommen ombord och sedan får man uthärda bäst man kan.

• Elli47

Det är ingen skillnad på planen t ex vad gäller Ryanair, de flyger ju både charter och reguljär med samma plan! Så det beror helt på vilket bolag du åker med... Men chansen är god att det kan vara färre passagerare på ett reguljärflyg, en charter är ju alltid fullproppad...

• Xara

Who am I: Jag har rest med charterflygplan med bara sittplatsen bokad, alltså utan hotell... går alldeles utmärkt det med !

• Xara

Evil... osv menade jag, inte Who am I som bara svarade *slarv-Xara*...!

• MSI

Och tyvärr är det nya regler från hösten hos SAS så att man får bara 3 glas med alkolhaltiga drycker på långlinjerna. Sedan är det till att betala (förut var det ju gratis).
    Iofs tycker jag 3 glas räcker ganska långt, men en del tycker ju om att ägna tiden åt att dricka.

• menu

det är i regel lite mer benutrymme, men det handlar alltså om några cm mer. Maten å drickat brukar vara gratis, dvs även drink/öl/vin, men det är begränsat med alcoholhaltiga drycker till de gånger de går runt med serveringen, dvs du kan inte direkt supa dig full , vilket även leder till mindre köer på toaletterna underbart!
    sas har det skrivits om att de skall börja ta betalt för drickat, vet inte om det är så redan nu.

sen beror det som sagt väldigt på flygbolaget å sträckan man flyger, ibland fria hörlurar osv...
    ofta även mer i handbagage vikt - fast just nu med händelserna som varit vet jag inte..

• Lilla näktergal

Vi har åkt med MyTravel till Thailand och det var jävligt trångt i sätena. Sen har vi åkt ThaiAir också och då var det mycket mer plats.

Svar på tråden Skillnaden på att flyga charter och reguljärt?