• Alexandra84

Lån trots betalningsanmärkning?????

Finns det nån som kan ge mig bra tipps på ställen man får ta lån trots betalningsanmärkningar?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Lån trots betalningsanmärkning?????
  • mammaNena

du får nog leta ett tag efter nån bank som ger dig lån. annars får du ta ikano banken med 9.75% ränta. men det e verkligen inget jag föreslår..

• Alexandra84

Men där får man väl inte ta lån?
    Eller...?

• mammaNena

jo det får du nog. men inte mer än 150 000. men gör det inte. den räntan e ju hemsk. då kommer du kanske få mer betalnings anmärkningar.. det e kanske bättre att du går till en "vanlig" bank och om du får med dina föräldrar som kanske kan gå i borgen för dig..

• Teskedsmamman

Jag fick ta lån trots betalningsanmärkning i Föreningssparbanken, men då hade jag sådan liten betalningsanmärkning

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Alexandra84

Teaspoon

Kan man göra sån ansökan via internet?
    Har internet bank om det kan hjäla då?!

Tack för era svar förresten :)

• MammaHela

Jag och sambon fick lånelöfte på 900.000 kr på Bergslagens Sparbank fast båda har anmärkningar. Ingen av oss har några lån innan och inga aktiva skulder.

Stolt mamma till 2 busfrön
  • Teskedsmamman

Nu har jag inte FSB längre men gå in på internetbanken och kolla på SEB kan man söka blancolån över nätet i alla fall...

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Gloriousgirl

Om man får lånelöfte på 900 000kr med betalningsanmärkning så är det ju ett säkrat lån, alltså tex hus eller bil osv. För osäkrade lån är det svårare att få med betalningsanmärkning. Och Ikanobanken, liksom de flesta andra banker, godtar ej betalningsanmärkningar. Det är för hög risk helt enkelt. Har man som kund uppvisat ett beteende att man inte klarar av att planera, sköta och handha pengar (vilket en betalningsanmärkning är ett bevis på) så vågar inte heller banken låna ut pengar. Visst kan man tycka att det borde ligga vinstintresse i allt osv, men alla kunder är inte lika med lönsamma kunder.

Ska man låna till bostad eller redan äger bostad så finns det Bluestep bostadslån som beviljar trots betalningsanmärkningar. Minimilån är 150 000kr.

Och just det ja, jag tycker inte räntan hos Ikano eller så är skyhög. Det är de räntorna som är idag på blancolån. Men det får man ju ta om man inte har kunnat spara ihop sina pengar....

• Alexandra84

Vem vet, man kanske kan spara pengar!
    Men kanske inte dom summorna, så jag vet inte om du ska säga som du gör!
    Alla väljer inte pengarna före familjen .........
    För den delen så bara för man har ett struligt förflutet betyder inte det att man kan ändra på sig, alla är värda en andra chans (jajaja, inte pedofiler, våldtäcksmän och mördare, men jag menar vanligt folk)!

• Gloriousgirl

Nä, men jag menar inte att man ska välja mellan pengar eller familj. Jag menar att ska man låna pengar så ska man även ha råd att spara pengar. Har man inte råd att lägga undan pengar i dagens läge så har man heller inte råd med ett lån när räntor stiger, oförutsedda utgifter uppkommer, man tex förlorar jobbet eller blir sjuk. Som privatrådgivare på bank brukar jag rekommendera mina kunder till att spara 20% av inkomsten så att det finns kapital ifall det oförutsedda händer. Dessvärre gör inte många det, av olika anledningar. Men för de som har heltidsjobb, är 2 inkomsttagare så bör det finnas utrymme i budgeten för sparande, annars lever man över sina begränsningar. Det är även därför en bank kan neka folk lån, för ska man vara ansvarsfull som långivare så ska man inte låna ut pengar till de som lever på marginalen idag.

Lite OT..men men...hoppas ni har överseende.

• Alexandra84

Okej då förstår jag vad du menar :)
    Vi har pengar sparade, bara det att dom räcker inte riktigt till just nu.... har en lite stort köp på gång, och vill ju hellst inte göra oss helt rena om du förstår.

Svar på tråden Lån trots betalningsanmärkning?????