• CrazyOne

Vagel i ögat.. Huskurer sökes!! HJÄLP!!

Jag blir snart tokig..

Vaknade imorse av att jag hade ont i ena ögat och såg sedan i spegeln att ögonlocket var svullet.
    Det ömmar som sjutton och även på ögonfransarna..

Att ha på mascara eller en eyeliner är totalt uteslutet..

Dessutom kliar det så in i bomben..

Så.. Bring it on..
    Hur får jag bort detta?

Blir som sagt GALEN!!!

• Svar på tråden Vagel i ögat.. Huskurer sökes!! HJÄLP!!
  • längtar efter familj

Jag tror tyvärr det bara är att vänta ut. Skölj ögat och sminka dig inte. Försök undvika att röra vid det och använd inte linser.. De brukar försvinna rätt fort.

• kissemjao

Jag tror också på att vänta ut... Tyvärr. Håll rent och skippa make.

Har hört ett gammalt skrock om att man ska stryka en kattsvans över dett ömma området(?).
    Men om det funkar har jag ingen aaaaning om.

• längtar efter familj

"Hur behandlas en vagel?
    En vagel är akut inflammation i ögonlocket som är ofarlig. Normalt svullnar ögonlocket upp och ömmar under 1-2 dygn, för att därefter spontant klinga av under c:a 10 dagar. Inte sällan brister vageln, varvid lite var och blod tömmer sig och knutan skrumpnar ihop. I de allra flesta fall behöver man inte sätta in någon form av behandling. Skulle vageln tillväxa och uppvisa en betydande storlek kan man överväga att på vårdcentralen/sjukhuset sticka i och dränera vageln och i undantagsfall sätta in antibiotika."

info från denna sidan: www.sankterik.se/templates/PageVisual.aspx

• KickanAnnika

Ja, inte för att jag på allvar menar att du ska göra det, men en gammal huskur är att ta urin på vageln! Lite kuriosa bara...
    Annars vet jag inte om det finns nåt man kan göra. De gångerna jag fått såna har de gått bort på en dag så det har inte känts så länt att göra nåt heller.

• CrazyOne

Hoppas det är en vagel då så den försvinner snart..

Detta med urin kan ni glömma..
    Men jag har ju 2 katter.. Får testa det med svansen.. :-P

• Ida 84

Jag har haft vagel flera gånger, senast för 2 veckor sedan och vet hur ont det kan göra. Oftast tömmer den sig själv efter några dagar, men en gång hade jag en som inte ville "värka ut" ordentligt på 6 veckor. Då gick jag till en läkare och fick en salva som heter chloromycetin. Den är bakteriedödande och då skrumpnade den typ bort på några dagar bara.
    Men några huskurer som verkligen fungerar har jag tyvärr inte hittat även om jag letat med ljus och lykta.

• CrazyOne

Har läst lite på nätet nu och pratat med grannen som haft en vagel och då ska man kunna se en finne vid ögat..

Jag har ingen sådan finne.. Är bara riktigt svullen..
    Kan det vara så att vageln satt sig på insidan av övre ögonlocket?

Åhhh. Det kliar så otroligt!!!

• natta83

Ja en vagel kan mycket väl sitta på insidan av ögonlocket, det jag brukar använda när jag har en vagel som faktiskt funkat är lite saliv på fingret och gnugga på försiktigt på vageln eller så nära som du kan. Testa det hjälper!

• Ida 84

För mig brukar det vara svullet och göra ont i 1-2 dagar innan man ser själva öppningen/öppningarna på den.

• CrazyOne

Har nu varit på VC.
    Stod ej ut längre..

Det var ingen vagel utan ögonkatarr.
    Aldrig hört talas om detta..

Men nu vet ni..

• Ida 84

Aj då! lät inge vidare. Fick du nått mot det eller skall man vänta ut det? *krya-på-dig-kram*

• CrazyOne

Jag fick en salva som jag ska ha i ögat varannan timme..

Nu efter 3 salvinläggningar så känns det lite bättre..

Tack för kramen. :)

• Ida 84

Skönt att det blir bättre så fort iaf! Ont i ögonen är ju inte det roligaste...

Svar på tråden Vagel i ögat.. Huskurer sökes!! HJÄLP!!