• 73an

kvinnans orgasm viktig gör graviditet?

Hejsan!

Jag undrar om d e viktigt att kvinnan får orgasm för att kunna bli gravid?

• Svar på tråden kvinnans orgasm viktig gör graviditet?
  • Bollibompa

Nej det är inte viktigt att få orgasm för att bli gravid men det finns studier som säger att livmoderns sammandragningar vid orgasm hjälper till att suga upp spermierna i livmodern.

• Tingeling76

Dessutom så utsöndras ett sekret i slidan vid orgasm som gör att spermierna har mer att simma i, ska visst vara en fördel för mig för jag e ganska torr i vanliga fall... Låter lite logiskt i mina öron men då e det ju inte orgasmen i sig som ska gör det "lättare" :).

• Alfelina

....våldtagna etc kan ju bli gravida....

• Peki

Nej det är den inte!

Ja, det är möjligt att förhållandena förbättras något, men det är INTE så att man måste få orgasm för att bli gravid. INGEN läkare, INGEN forskare, INGEN som över huvud taget har läst på lite om infertilitet kommer att påstå att barnlöshet orakas av brist på orgasm hos kvinnan.

Det är nästan lika dumt som att säga att man ska slappna av.

Svårigheter att bli gravid skapar otrolig press på sexlivet som det är. Sex på beställning dödar lusten rätt snabbt och det kan vara svårt nog att bli upphetsad när man ska ha sex för att man måste just den dagen, inte för att man vill.

Så för allt i världen, lägg inte också på dig kravet att du måste få orgasm dessutom, och börja inte tro att det är din ev. brist på orgasm som gör att du inte blir gravid.

Tingeling: Det är bara ÄL-sekretet som gör det lättare för spermierna att simma, det är inte det sekret som utsöndras när man blir upphetsad.

ÄL-sekretet sitter precis vid livmodertappen och det utsöndras vid LH-stegringen i kroppen som sker inför själva ÄL. Det har en annorlunda struktur än det som finns på livmodertappen i resten av cykeln och som fungerar som ett lås. Om jag fattat det rätt så är det lite som att öppna en persienn så att ljuset kan komma igenom .

Det man märker av ÄL-sekretet är överflödet som rinner ut.

Svar på tråden kvinnans orgasm viktig gör graviditet?