om ?
man visste någon man kunde donera till hur skulle man gå tillväga att donera sina ägg till henne ?
man visste någon man kunde donera till hur skulle man gå tillväga att donera sina ägg till henne ?
Börja med att tala om ditt generösa erbjudande för dem som behöver äd. Ta sedan kontakt med det fertilitetsklink som som paret står i kö vid. När du ringer talar du om att du vill donera ägg och att du vill donera för ett speciellt par. Då får du all information av kliniken om vilka samtal och prover du behöver. Vart du ska vända dig kan säkert dem du vill donera till hjälpa dig med.
Tänk på att de flesta (alla?)fertilitetsklinker rekomenderar att mixa äggen. Att du donerar till ett okänt par och när det är gjort hamnar dina vänner "först" i kön. Men det är ett beslut du tar i slutändan. Fråga också hur dina vänner vill ha det.
Själv fick vi detta underbara erbjudande i maj av en god vän. Vi har valt att mixa äggen, så vår äggdonator donerar i november (peppar,peppar om inget händer)och sedan får vi en skjuts upp i kön.
Hoppas du fått ut något av denna röriga information. Jag har säkert glömt något, men det kan kanske andra fylla på.
Lycka till/pimpom
Fantastiskt fint av dig att vilja donera ägg
Om du vill donera ägg så ska du vända dig till fertilitetskliniken i ditt landsting. Det borde också finnas info att hitta på deras hemsida.
Du måste ta vissa prov (progesteron, hiv, FSH, hepatit bl a) och prata med läkare/kurator så att de märker att du vet vad du ger dig in på och att du verkligen vill göra det. Det är en ganska jobbig behandling för att kunna donera ägg. Det är som en IVF bortsett från återförandet av embryot.
Nu vet jag inget om just dig, men det finns också ålderskrav - man får inte vara för gammal (över 30? över 35? minns inte) - och man ska helst ha fått barn själv innan men det verkar det som att du har
Venus här på FL har donerat ägg och har skrivit om det i sin blogg. Det finns några till här på FL som också har donerat ägg, men jag minns inte vilka.
Återigen, aall heder till dig som vill ställa upp på det sättet!
Jag ger oxå all heder till dem som vill donera ägg för att hjälpa barnlösa.
Men tänk till en extra gång innan du donerar till någon du känner. Dina bekantas barn kommer få halva din genuppsättning, men det vet du väl redan.
Hade det varit jag hade jag föredragit att ägget exporterades till något annat land lååååångt bort, och att jag aldrig skulle träffa föräldrarna till barnet eller barnet självt heller.
Men å andra sidan kanske man går på stan och tänker hela tiden när man ser någon som är en avbild av en själv , kan det vara mitt barn osv.
Men i alla fall hade jag föredragit: Barn-okänd- alternativet.
tack för era svar då vet jag lite mera :)