• magnus07

Lägga laminatgolv?

Vi håller på att renovera gillestugan och ska till att lägga in laminatgolv men det finns en sak som förbryllar mig lite. Jag har läst diverse instruktioner om hur man ska gå tillväga men ändå lyckas jag inte få bort mitt sista frågetecken.

Man ska tydligen inte lägga golvet direkt mot väggen utan det ska lämnas en luftspalt intill väggen som sen göms under vägglisten. Men, ska inte golvet fixeras på nåt sätt? Man använder kilar under själva läggningen men sen verkar dom plockas bort, finns det då ingen risk att golvet rör sig?
    Visst, det borde ju krävas en enorm kraft för att flytta ett stort laminatgolv en halv centimeter men om man har en liten yta då?

• Svar på tråden Lägga laminatgolv?
  • CeciliaBa

jag kan bara tala från egen erfarenhet och om jag skulle lägga golv idag skulle jag aldrig använda dom där kilarna och få så mycket mellanrum mellan golv och vägg. Vi har tvingats köpa kvartsstavar för det blivit glapp...hur snyggt är det...suck...nej, kan inte tro att golvet sväller så mycket...våra har i alla fall inte gjort det och vi har både trä och laminat! Men jag är inget proffs...så hör med flera.

Kill them with kindness...
  • CeciliaBa

Förresten...jag har aldrig varit med om att golvet "flyttat sig" av rörelser etc...

Kill them with kindness...
  • snorvan

Vi har lagt ekparkett i vardagsrummet och sovrummet, och vi använde kilar för att göra en luftspalt...träet sväller med tiden och då måste finnas en liten glipa mellan golvet och väggen, och jag har inte haft problem med att det blir för stor glipa, utan de kunde lätt täckas med golvlisten...parketten rör inte på sig så att man märker av det, men kanske kan du göra en lite mindre glipa än vad kilarna gör för att undvika för stor glipa som inte går att täcka med list...alltså stoppa bara ner toppen av kilen.

• Who am I

Kan från egen erfarenhet säga att golv sväller OCH flyttar på sig. Därför är det viktigt att använda kilarna och se till att få avstånd mellan vägg och golv. Visst kan det hända att ingenting går fel, men hur kul är det om golvet spricker och man måste bryta upp det för att laga felen?

• Mrs Darcy

Jo du! Låt det bli en glipa. Golvet kommer inte "åka runt" det lovar jag, men du kommer slippa att det bryts upp när det sväller!!

Vi bor i ett hus där golvet är lagt med glipa - MEN sedan är listerna fastspikade i laminatgolvet och golvet under det - så det kunde i vilket fall som helst inte röra sig och börjar höja sig på andra ställen i fogarna... Trist!

Lycka till!!

• miniGrynet

Vi har lagt med glipa, för att det måste kunna röra sig.
    Vi har då efter det satt kvartsstavar (såklart, eftersom jag inte vill ha en liten bit där det ramlar ned skit och samlas damm, ser inte så snyggt ut heller - även om den är liten) efter det och vitmålat dessa i samma nyans som golvlisterna.

Ser jättefint ut, tycker i alla fall vi!

Råder dig absolut inte att lägga utan kilar!
    Trist att kasta bort pengarna om det blir knas!

• abnocto

Är det en gillestuga i källaren måste du ha platonmatta under annars är det risk att det blir anmärkning den dagen du säljer och du får stå för omläggning eller avdrag på priset.

Hos oss hade förra ägaren lagt tätt till väggarna coh golvet "svällde" av fukten och bågnade upp och det var definitivt inte lätt att såga upp runt om i rummet efteråt så golvet "flöt". Mellanrummet behöver inte vara stort men bara att det finns några m.m där. Sedan ska du ha luftspalt mellan vägg och golvlist så det blir lite ventilation.

• magnus07

Tack så mkt för hjälpen! Nu har jag iaf fått svar på den frågan!

Nu återstår bara det som "abnocto" skrev, att man måste ha platonmatta när man lägger laminat i källaren. Måste man verkligen det ifall man lägger laminatgolvet på ett redan uppreglat trägolv eller kan man strunta i det?

Svar på tråden Lägga laminatgolv?