• trötter22

donation

kan man ta ett ägg från en familjemedlem eller är det äckligt eller nått? tänkte om det är normalt att man gör det. om jag tar ett ägg från min syster te x, kan då barnet få gener från min syster? kanske löjlig fråga men jag har inte en aning om sånt här. tacksam för svar

• Svar på tråden donation
  • Mälaröbo

Barnet får hälften av sina gener från äggdonatorn och andra halvan från spermiegivaren.

Om du bär ett befruktat donationsägg får det INTE dina gener alls!!!!

• markattan

sitter inte genetiken i ägget???...nu verkar jag oxå märklig känner jag ..om det gör det så är ju grunden till utseendet/egenskap i ägget som är din systers..och din partner ger andra hälften av utseende/egenskaper...hmm...ne...jag vill också veta!!!

• NoAngel

Barnet blir ju i så fall genetiskt barn till din syster eftersom det är hennes ägg.
    Men det låter väl bra i mina öron att ta ägg från en nära släkting, så inte är det äckligt!!
    Det är ju inte som att be din man ha sex med din syster eller så..!

• Mälaröbo

Du och din syster har ju "gemensamma" gener från era föräldrar så rent genetiskt så är det väl bara donatorägg från enäggstvilling som kan vara bättre

• trötter22

jaha ja då vet jag det. om jag inte kan få barn själv så kanske man ska fråga syrran. känns lite konstigt bara, att fråga henne. på nått sätt känns det fel, hehe.

• trötter22

har pratat med srran nu. hon sa att hon ändå har så många ägg som bara "rinner" ut, att jag kan få om jag vill ha. så det känns ju bra att hon ger mig om jag skulle behöva nån gång i framtiden hehe

Svar på tråden donation