• Tinizgirl

Hur många mellannamn får man ha?

Är det nån som vet?

• Svar på tråden Hur många mellannamn får man ha?
  • AnneSophie

Menar du förnamn egentligen?
    Mellannamn är ju efternamn.

Föräldrarna kan ge sina barn i stort sett hur många förnamn som helst. De får däremot inte hitta på vilka namn som helst.

• Tinizgirl

Som Pippi tex. hon heter ju Pippi Viktualia Rullgardina Krysmynta Efraimsdotter Långstrump.

Får min tex. dotter då heta Line EMBLA Klara Johanna Sara My Lindgren?

Hur många sådana namn får man ha?

• AnneSophie

Barnombudsmannen skriver att man som förälder får ge sitt barn i princip hur många förnamn som helst. Så det borde ju vara ok. Fast kolla upp det med Folkbokföringen.

Hmmm...många namn det där. Blir det inte lite opraktiskt?

• Tinizgirl

Hehe. Jag kommer inte å få barn på några år. Så jag bara undrade....

• helene306

Vi har 1 tilltalsnamn och 3 "andra namn" (eller vad det nu heter ) och efternamn till sonen.

• zarahSpanjor

Ingen aning, men man kan väl ha hur många föräldern tycker ? ;)

• Danbala

Från Barnombudsmannens hemsida:

"Ditt förnamn och efternamn
    Alla barn har rätt till minst ett förnamn och minst ett efternamn. Det står i namnlagen.

Förnamn
    Föräldrarna kan ge sina barn i stort sett hur många förnamn som helst. De får däremot inte hitta på vilka namn som helst.
    Det finns föräldrar som har velat kalla sina barn för till exempel Lakrits, Filur och Stålmannen. Men de namnen har inte godkänts av skattemyndigheten, som är de som bestämmer i namnfrågor. Deras uppgift är bland annat att se till att barn inte får så konstiga eller ovanliga namn att de kan blir retade.

Här är några förnamn som inte har godkänts:
    Rackartuss
    Ikea
    Hosianna
    Bajern
    Björndal
    Blomsterblomma
    DeWilde
    Kaninen
    Knatte

Här är några förnamn som har godkänts:
    Fiddeli
    Jazz-Ture
    Månstråle

Efternamn
    För länge sedan fick barn sina efternamn efter vad pappan hette i förnamn. Hette pappan Erik fick sönerna heta Eriksson och döttrarna Eriksdotter. Den traditionen har ändrats och nuförtiden får barnen oftast samma efternamn som någon av föräldrarna.

Idag finns det ganska många olika möjligheter för föräldrar att bestämma vilket efternamn deras barn ska ha. Grundregeln är att om föräldrarna är gifta och har samma efternamn så får barnet det efternamnet. Om föräldrarna har olika efternamn bestämmer de själva vilket av efternamnen som barnet ska få.

Byte av namn
    Ditt förnamn får du egentligen bara byta en gång och det gör du genom en anmälan till skattemyndigheten. Om du bara har ett förnamn får du inte byta ut det namnet, men du kan få lägga till ett eller flera nya namn. Byta efternamn kan du däremot göra flera gånger i livet.

Innan du fyllt 18 år är det dina vårdnadshavare som ansöker om att du ska byta namn. I alla namnfrågor, oavsett barnets ålder, ska man hänsyn till barnets vilja. Efter det att barnet har fyllt 12 år behöver det inte gå med på att vare sig dess förnamn eller efternamn ändras utan att det själv vill."

[...fnord...]
  • Anonym (A)

Jag käner till dom som har 5 mellan namn 

• Anonym (CC)
    Anonym (A) skrev 2024-08-29 22:45:17 följande:

Jag käner till dom som har 5 mellan namn 

Gräver du upp trådar från 2006 för att berätta detta för världen? Dessutom tror jag dig inte, man har fått ha endast ett mellannamn, men nu får man inte ansöka om att skaffa mellannamn. Däremot kan man lägga till ett namn så man får dubbelt efternamn. 

Antalet förnamn man får ha är däremot obegränsat. 

• Cathariiina

Som andra sagt, du menar andranamn, tredjenamn o.s.v.. Ytterligare förnamn. Inte mellannamn, för det är alltid ett efternamn. 

Mig veterligen finns det ingen laglig begränsning, men sedan kan man ju ha vett att begränsa sig själv så att man inte ställer till det för sitt barn. Dels blir det jobbigt att skriva alla namnen på alla blanketter hela livet, och dels så verkar det löjligt med många namn. Det är ju bara kungligheter och tokar som har många namn, och t.o.m. kungligheterna har börjat begränsa sig i den unga generationen.

Jag skulle säga att absolut max är fyra förnamn inklusive tilltalsnamnet, men det är egentligen ett för mycket det också. Ett normalt antal förnamn inklusive tilltalsnamnet, är två eller tre. 

Sedan spelar det även roll om barnet ska ha två efternamn eller dubbelefternamn. Ska det ha det, så är det ännu viktigare att inte ha för många förnamn dessutom. 

Svar på tråden Hur många mellannamn får man ha?