• beebislängtan

Ang. att vilja göra en besiktning innan hus-köp!

Vi har varit o kollat på ett hus som vi vill ha.
    Det är inte besiktat, så det vill vi ju göra.
    Men hur funkar det, om vi är flera som är intresserade, o flera vill ta dit besiktnignsman ? Tar alla dit en varsin besiktningsman då eller ?? Hur funkar det ??

• Svar på tråden Ang. att vilja göra en besiktning innan hus-köp!
  • Novus

När vi kollat på hus och även min mamma så har det vart så att det blir budgivning som vanligt och den som vinner denna tar dit en besiktningsman innan man slutför köpet.

• beebislängtan

Ahhh, såklart är det så!
    Va dumt att jag inte tänkte på det själv, jaja, tur att andra kan tänka åt en

Tack!

• beebislängtan

Halloj igen!
    Nu har jag hört mig för lite, o nu är det flera stycken som säger tvärtom, att man såklart besiktar innan man börjar buda. Annars om vi vinner budgivningen för t.ex 1 500 000, så upptäcks det massor med fel på huset vid besiktning, då kanske vi hade kunnat få det för 1,2 ????
    Nån mer med erfarenhet ??

• MrM

Det är ju till sist säljaren som avgör vem som skall få köpa huset. Du kan alltid säga till säljaren att du vill justera slutpriset beroende på vilka saker som dyker upp vid en besiktning och som säljaren inte redan kunnat informera dig om. Är det många som är med och budar på huset så finns dock risken att säljare helt enkelt låter någon annan mindre "bråkig" spekulant köpa huset.

Mvh

• missimi

Vi är med intresserade av hus och ska buda. Tror att vinner du budet och tar dit en besiktningsman och det är massa fel så kan du nog få huset billigare...
    Hoppas att det går bra
    Vi ska lägga bud imorgon

• MrM

PS Besiktiga inte huset innan du köper det. En besiktning är en ganska kostsam historia och du kan ju mycket väl vara med i 10 budgivningar innan du får tag på ditt drömhus. Min erfarenhet är dock att de flesta husen idag besiktigas av säljaren innan försäljningen så att man kan få sig en fingervisning om vilka problem som kan tänkas uppstå.

Mvh

• Novus

Precis, ska ni lägga en besiktningsman på varje hus ni kan tänka er att buda på har ni snart gjort av med kontantinsatsen
    Finns det fel som ägarna ska ordna får själva ordna det eller sänka priset till en kostnad som ersätter skadorna ni fixar

• Joakim

Man kan lägga till i köpekontraktet att man ska besikta huset innan betalning sker, så gjorde vi.
    Eller rättare sagt mäklaren gjorde de och de var inga problem alls. Det var ett vanligt förfarande fick vi reda på.
    Hoppas de går bra för er.

Lycka till!

• beebislängtan

Tack för alla svar!
    Ska ringa mäklaren idag o fråga om lite saker..
    Vi gör nog då så att vi tar besiktning om vi vinner budgivningen.
    Späääännande det här

• Elin med Wilma och Alva

Vi besiktade vårt hus efter att vi vunnit budgivningen och skrivit på de första pappren. I dessa papper stod att vi förbehöll oss rätten att dra oss ur köpet alternativt pressa ner priset om något oväntat framkom vid besiktningen. Men det gjorde det som tur inte så vi fullföljde köpet.

Elin, väntar första barnet - bf 10/10
  • beebislängtan

Hej igen!
    En fråga, ska jag nämna det för mäklaren när hon ringer o frågar om vi är intresserade? Att vi vill göra en besikting OM vi vinner budgivningen? Eller tar man det sen ??

• MSI

Väljer man att skriva kontrakt innan besiktning ska man vara väldigt noga med att få med vad som gäller om ni vill dra er ur. Vanligt är att fel som kostar mer än 1 eller 1/2 basbelopp antingen ska ge prisnedsättning eller möjlighet att dra sig ur. Problemet är att det är svårt att göra en bedömning av vad det kostar att åtgärda ett fel. Och är det sedan många små fel á låt oss säga 10 000kr styck så är det inte grund för att dra sig ur men det kan ändå bli dyrt för köparen i slutändan.

• Thursday

Enligt vad vår mäklare sa till oss är standardklausulen som mäklarsamfundet (eller vad sjutton det kan heta) för sådant att man har rätt att dra sig ur efter att ha tagit del av besiktgningsprotokollet punkt slut. Man ska inte acceptera sådana klausuler som MSI skriver om.

Jag tror att det varierar mycket från område till område. Tanken är naturligtvis att man ska besikta innan man skriver på, men eftersom det är en sådan hets på många ställen så har det "omvända" nog blivit vanligt.

Ta upp det med mäklaren är väl inte fel? Fråga om tillträdesdag, kontraktsskrivning med mera och ta upp besiktningen också.

• Romantica1981

Vad ni än gör besikta huset. Anticimex kan hjälpa till med sådant. HAde jag och min sambo inte besiktigat det huset som vi var intresserade av så hade vi haft ett hus som var mer skadat än helt på halsen. Vi köpte aldrig huset. Våran besiktning kostade runt 4000, men jag tror att det varierar lite beroende på vart man bor.

• MSI

Idispidis: Fastighetsmäklarförbundet förespråkar att man ska få dra sig ur om man finner fel som inte acceptabla för köparen, precis som du skriver.

Men det har varit säljarens marknad ett bra tag nu därav är de klauser som jag skrev om mycket vanligt förekommande åtminstone i Stockholm.
    Men visst man kan låta bli att acceptera men får var medveten om att säljaren då kan välja en annan köpare.

DN har haft en artikelserie som de kallar husköparskolan med lite tips och råd
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=243029

• tintilar

beebislängtan

Jag tror inte att du behöver nämna innan budgivningen att du vill göra en besiktning, det kan ni ta efteråt. Det ska finnas tid för det om huset inte är besiktigat.

Svar på tråden Ang. att vilja göra en besiktning innan hus-köp!