• Choiice

Det kognitiva perspektivet

Har läst och läst och läst i min lärobok men finner inget om hur jag ska kunna redogöra för medvetet och omedvetet utifrån det kognitiva perspektivet...

Läser Psykologi A just nu. Någon som kan hjälpa mig? Blir tokig.

• Svar på tråden Det kognitiva perspektivet
  • Jennie Brunflo

Det här hittade jag.....förstår du bättre?

Det kognitiva perspektivet
    En fel inlärning i vårt tankesätt skulle enligt det kognitiva perspektivet vara orsaken till ångestattackerna. De tankar, känslor och den uppfattning som andra får av oss under en ångestattack sparas som ett schema i vår hjärna. Schemat utlöses sedan samma tankar och känslor när vi utsätts för samma, eller ibland liknade, situationer. Schemat innehåller ett grundantagande (jag klarar inte det här), som i sin tur leder till en tolkning av situationen (jag kommer att misslyckas), vilket skapar känslor (panikångest). Situationen som utlöser panikattackerna blir utlösare eftersom de lagras i samma schema som panikkänslorna, vi attribuerat utlösaren till panikkänslorna.

• Choiice

Jennie Brunflo: Tack så mycket. Nu tror jag att jag kommer lyckas knåpa ihop ett tillfredsställande svar.

• Indianica

Dte är väl bara att "applicera" medvetet/omedvetetet på det Jennie klistrade in tycker jag. Så här tolkar jag det:

Att det omedvetna, det "inlärda", utlöser ångest som hindrar oss att leva som vi vill. Genom att bli medveten om sina "felaktiga" omedvetna tankar och medvetet tänka annorlunda kan vi förhindra ångest och därmed vågar vi leva annorlunda. T ex om man är flygrädd kan man genom att tänka medvetna tankar som "jag kommer klara det här" istället f ör det omedvetna som poppar upp "idag kommer jag dö när planet kraschar" På så sätt kan man hålla sina känslor "i schack" och lära in nya mönster.

Vte inte om jag rä ute och cyklar, men jag tycker det låter som en trolig länk.

• Choiice

Indianica: Har redan skickat in uppdraget som innhöll denna fråga. Tack för inlägget!

Svar på tråden Det kognitiva perspektivet