• Annettiz

Varför??

Vi kan inte få barn... Jag har behandlats för Leukemi som barn och kan därför inte bli gravid. Känns hemskt tungt. Går väl ev. med provrörsbefruktning. Det har vi inte provat än. Nån som vart med om nått liknande?

• Svar på tråden Varför??
  • mimmis

Min bästa väns lilla syster hade leukemi som barn och hon har blivit gravid på naturlig väg hon fick en son i våras ,

• mimmis

ojdå glömde visst skriva att jag önskar er lycka till såklart

• ellet

Hejsan, jag har inte varit med om det som du har men jag vet att cellgifter kan påverka fertiliteten i mannens testiklar och i kvinnans äggstockar!

Önskar dig lycka till i alla fall, kram!!

• Annettiz

Mimmis- Jahaa?? dom säger att de är typ 1 på 1000 eller mindre som kan bli det... fick hon ingen hjälp alls?? Men jag har blivit strålad oxå... Förminskar tydligen chansen ännu mera... =(

• H o p e

Hej, vad är det som gör att du inte kan få barn? Är det äggstockarna eller vad är det som har blivit påverkat av strålning mm? Jag frågar eftersom du skrev att det kanske går med IVF?!

• Paulina f69

Det låter som om du skulle kunna kolla upp ganska mycket mer, innan du ger upp! Det finns flera möjligheter att få barn, kanske går det med ivf som du skriver, kanske behövs äggdonation, kanske väljer ni adoption. Jag tror inte det spelar nån roll hur barnet blivit till, när man väl har det i sin famn. Har själv en ivf-tjej på 20 månader och det har varit en lång och tuff resa innan vi blev en familj men nu är hon förstås bara helt underbar och livet allra mest härligt. Stort lycka till och kram!

• Julifru

Hur länge har ni försökt?
    Kanske ska göra en utredning först och kolla med man måste ha remiss för att få göra ivf!
    Lycka till!

• Annettiz

läkarna säger att det bara inte går.... efter strålningen så förstördes både äggen o livmodern tydligen, men ja får så suddiga besked. vissa säger att livmodern ändå är ok, vissa inte... det visar väl sig när vi börjar utreda det.... vill bara ha en bebis nu!!!

• Annettiz

Julifru- Vi har haft oskyddat sex i över ett år... så det verkar lite kört... =(

• Betty2

Annettiz: Har ni anmält er till fertilitetsutredning? Annars tycker jag att ni skall göra det, och berätta om behandlingarna. Då borde de ju kunna ta reda på säkert på vad som eventuellt är fel, och om det finns någon behandling ni kan göra. Lycka till!

• Annettiz

betty2. jo, ja har redan pratat lite me dom..men de blir väl mer ingående den dagen då det är dax...

• Ingrid

Så här har jag fattat det:

Om äggstockarna är förstörda har du tyvärr inga ägg. Då kan äggdonation vara ett altvernativ.

Men det förutsätter att du kan behålla och bära en graviditet. Livmodern måste alltså vara i gott skick. Är det inte det går det nog tyvärr inte att göra en äggdonation heller.

Då finns ytterligare alternativ, som adoption, som paulina skriver om.

Du låter väldigt ledsen i dina inlägg, och jag förstår varför!

Kanske kan du se det som två separata frågor att hantera, barnlösheten och din nedstämdhet. Den första frågan kanske startar med en barnlöshetsutredning. Den andra kanske fordrar surfande, läsande, ältande etc. En hel del av det senare kan göras här på famlijeliv....!

Och så självklart - lycka till!

• Yla

oj, beklagar.. Men har ni verkligen kolla upp hela paketet hos läkare? Du skriver att ni har försökt i ett år... Jag kan säga att jag och min sambo har haft oskyddat sex i FYRA år och blivit gravid EN gång som då tyvärr slutade i mf.. och jag ger inte upp för det... untan skam den som ger sig!!!

Lycka till!

Svar på tråden Varför??