• doris34

ÄL test

Om min mens är riktigt oregelbunden och jag är osäker på hur lång min menscykel är, när ska jag då använda ÄL test?

• Svar på tråden ÄL test
  • AnneSophie

Ja du, det är nästan omöjligt att använda ÄL-test (om man inte är miljonär) när man har väldigt oregelbunden menscykel och inte ens har ett hum om när nästa mens ska komma.

Jag hade, innan barnen, en väldigt oregelbunden menscykel på mellan 29 och 80+ dagar. Ingen logik alls.
    Jag vände mig nästan direkt till en gyn när vi försökte skaffa första barnet och fick en tid till tre månader senare.
    Nu blev jag på något vänster gravid ändå och detta upptäcktes tom på mitt första besök hos gyn. Gyn kallade det en ren lyckoträff just med tanke på min oregelbundna cykel.

När vi planerade andra barnet så fick jag tid hos gyn med en gång (fick diagnosen PCO) och fick då hormoner som gav mig en regelbunden ÄL och menscykel och det blev en bebis tre månader senare.

När man har väldigt oregelbunden menscykel så är ÄL-test oftast faktiskt inget alternativ. Mitt tips är att ni har regelbundet sex, ett par gånger i veckan eller så ofta ni vill, och att du faktiskt kontaktar en gynekolog.

• Linnea 2

Jag har inte heller någon regelbunden mens. När jag började o testa med Äl stickor tyckte min gyn att jag skulle testa varje dag. Så då beställde jag ÄL stickor för 1-2 månader framöver ( från billiga tester). Dyrt men antagligen nödvändigt när man är på bebbe jakt. Lycka till

• doris34

Det har jag funderat på också, att använda stickor varje dag.
    Men har känt mig lite osäker på de billigare testen. Fungerar de? Vilka använde du Linnea 2?

Svar på tråden ÄL test