• donna2

snälla jag vill bli gravid!!!

jag har försökt bli gravid i 3 år snart och inget händer. jag e överviktig och jag har varit på kk men bara för att jag är överviktig så är det så lätt för dom att säga att det är det som är felet men jag har ju detta problemet i släkten min mammas moster är inte överviktig men hon blev inte med barn och min mamma fick vänta i 7 år innan hon blev med barn för hon fick ingen äl! jag har ju inte varit överviktig alltid men min mens har aldrig kommit som den ska jag har aldrig märkt att jag har haft älmen det spelar ingen roll dom skyller allting på vikten!! det är så jobbigt för min bror och svegerksa fick en liten kille för 8 månader sedan och jag kunde inte glädjas åt de jag var så ledsen och jag tyckte att det var så oretvis att inte jag och min man fick barn jag blir arg på mig själv att jag tänker så men jag skulle göra allt för att få ett barn är det någon som har samma problem som jag?????? vaD SKA JAG GÖRA???

• Svar på tråden snälla jag vill bli gravid!!!
  • vio

Tyvärr finns det inget lätt svar att ge. Har du kollat med äl-tester när du får äl? om nu nu har äl...

Om inte kanske du kan få börja äta pergotime som hjälper till så de flesta får äl. Vet dock inte hur stor övervikt man får ha för att äta dessa.

Jag förstår att du kämpat med vikten och försöker gå ner...håller tummarna för att du ska lyckas...viktnedgång verkar ju vara den bästa vägen för att få regelbunden äl, men det är super tufft...

• Nyfiken gul

tycker du ska ta kontakt med ett annat sjukhus eller annan gynekolog o berätta om dina problem. Självklart ska du utredas oavsett om du är överviktig eller inte!

berätta också om din familjs problem överlag med att få barn, det kanske faktiskt är ärftligt!

du har rätt att få hjälp! Får du inte det så vänd dig till annan läkare. du har rätt att söka vård över hela sverige..

• MELIM

Hej Donna2.

Jag tycker du ska söka en privat läkare/gynekolog om du inte blir lyssnad på.

Jag är också överviktig. 25 kilo närmare bestämt.

Efter vi mist vår lille plutt var jag orolig. Tänk om vi bara hade haft tur när jag blev gravid så snabbt? Jag kanske har JÄTTEproblem egentligen, tänkte jag. Man har ju hört så mycket om övervikt och alla jag kände drog upp det varje gång jag nämnde min oro (och det hjälpte ju mycket *IRONISK*).

Så jag frågade min läkare, och vet du vad han sa? Jo:

-Så länge din menscykel inte är rubbad så är det inga problem. Sen kan det ju finnas andra orsaker till barnlöshet naturligvis.
    Vi får undersöka saken.

Efter det fick jag pregotime. Det var aldrig något snack om min övervikt och nu är jag gravid( i mitt fall var det min sorg som påverkade min kropp så att ÄL uteblev...).

Stå på dig vännen.

Lycka till och kram!!

• MELIM

Oh...sorry. Inser nu att jag läste fel i ditt brev.
    Tyckte du skrev att mensen alltid kom som den skulle. =/

Men jag tycker ändå att du ska söka en annan läkare.
    Klart du ska ha en utredning.

Kram igen.

• donna2

hej tack ja jag tror att jag ska ringa till göteborg dom verkar vara duktiga där men tack för råden.

• IsaCMoJs

Hejsan... jag har 20 kilo jag måste gå ner till mitt BMI innan de hjälper mig med något överhuvudtaget eftersom att landstinget inte vill bekosta en riskgraviditet... så nu håller jag på med mina 20 kilon och hoppas att jag snart ska ha dem borta så vi får hjälp...

• tro hopp kärlek

Men herregud.att de kan säga så om övervikt!
    Hårt!
    Men gör så att om du kan trappa ner på kolhydrater,bra kost,motion! (jag vet..skitjobbit)men så är det.

Sen tycker jag att ni byter läkare..eller om ni har
    råd gå privat.Köp ett ivf!! Det kna vara värt varenda öre!

hur länge har ni varit på utredning??

Försök tappa lite kilon.bättre kondition och sök privat.

Jag har också lite kilon + och gick på atkins lite innan vi gjorde ett ivf försök och hade tur..blev gravid.
    Privat tog det 3 månader.2väntan 1månad med behandlingen..

Lycka till nui!!

(var lite hård kanske,ta inte illa upp)

• mammaNena

jag fick vänta i 4 år. jag e inte överviktig, men det gick bara inte. sen hittade jag en läkare som e super bra, och då ordnade det sig.

Svar på tråden snälla jag vill bli gravid!!!