• FruM

Sjukvårdsupplysningen säger att tre tidiga mf på raken är helt normalt?

Hej
    Skulle så gärna vilja höra vad ni tror och vet om detta!

Vi har en flicka som nyss fyllt två år, hon blev till väldigt snart efter att jag slutat med p-piller. Nu har vi försökt att skaffa ett syskon till henne sedan i oktober 2005, men det har inte gått så bra hittills.

I december 2005 fick jag ett utomkvedshavandeskap som slutade i titthålsoperation i vilken de tog bort ena äggledaren. Sedan dess har vi försökt igen och vi har haft tre tidiga "missfall" i mars, april och maj; dvs fått plus och några dagar därefter fått en blödning/missfall. Jag har alltså varit i 5-6 veckan och vet därför inte om man ska kalla det tidiga missfall eller inte.

Jag vet att jag inte borde testa så tidigt som dagarna kring eller veckan efter BIM, men det är svårt att låta bli när man vill så mycket. Dessutom känner jag väldigt tidigt att det är något på g.

Jag har ringt KK och berättat om dessa tre mf. HOn var lite otrevlig och överförmyndigande först, men när hon sedan insåg hur tufft det här är lugnade hon mig med att det är jättevanligt med att graviditeter avbryts tidigt och att det inte finns något skäl till oro. Jag vill lyssna på henne och tänka på att vi verkar ha lätt för att bli befruktade, men jag kan inte sluta undra över varför dt blir så här gång på gång...

Vad tror ni, har ni varit med om något liknande och hur har det gått för er?

Kram,

FruM

• Svar på tråden Sjukvårdsupplysningen säger att tre tidiga mf på raken är helt normalt?
  • Barbabok

Ring någon annan, du har rätt till en koll varför detta sker efter 3 MF!

• tipp

Nej, inte kan man då säga att tre (även om de är väldigt tidiga) missfall på raken ligger inom vad som anses normalt. Kan bara hålla med föregående talare wero73 om att du ska byta och tala med någon annan. Jag började min "graviditetskarriär" 2001. Först utomkvedshavandeskap med sparad äggledare, sedan två tidiga missfall (v 7 och v 8). När vi flyttade utomlands blev jag gravid på nytt och när jag berättade min bakgrund här drogs det genast igång det stora maskineriet med tidiga 3D-VUL med flödesmätning (för att se blodförsörjningen i livmodern), progesteron, medicinering som ökar blodflödet i livmodern, kortisonliknande preparat osv. Den graviditeten gick vägen och lilltjejen fyller 2 idag!! All lycka till och som sagt var; kräv att få tala med någon vettig och stå på dig - även om det känns tungt just nu. Kram

• Sommaren22juni1979

När jag fått mitt andra mf så frågade jag när man kunde få en utredning..
    Och hans svar blev .. efter tre konstaterade mf.... så det hjälper kanske inte att få mf utan att kolla upp sig...
    Nåja ... jag beklagar att du fått tre mf .. men du kommer säkerligen få en liten en ... men kanske bra om man lugnar ner sig lite... det kan ta tid för kroppen att repa sig.. o så som du skrev .. tre månader i rad .. vissa kroppar repar sig fort .. men andra inte..
    Låt dig själv läka... så tror jag att du får din lille...
    Jag själv har inget annat för mig... än att vila upp mig....
    steget att ta ... att få behålla sitt barn... det är ett steg som är stort för mig..
    För jag vill o önskar mig ett barn till.. kram .. på dig

Julia Leo Ludvig .. mina tre hjältar
Svar på tråden Sjukvårdsupplysningen säger att tre tidiga mf på raken är helt normalt?