Barn kämpar med att lära sig klockan

Lär klockan mycket senare än för tio år sedan och det finns speciellt två orsaker till det.


– Istället för att avtala en tidspunkt ringer vi barnen på mobilen, och varandra, såklart. Vi använder begrepp som "vi ser vad som händer", "ser vad vi hinner" och "vi ringer", där det i en allt stressigare vardag är ännu viktigare att följa klockan.

– När någon säger: "Om en minut", så vet vi mycket bättre vad vi ska förhålla oss till. Men vad är en minut? säger Annette H. Bjerke.

– Föräldrar tar över ansvaret för tiden

– Kanske har denna stränga timplan som många familjer praktiserar idag bidragit till att vi tar över för barnen och håller på och styr tiden åt dom, tror stipendiat i utbildningsvetenskap och medförfattare till skolböckerna Matemagisk, Annette H. Bjerke.

Hon tror att vi inte tar oss tillräckligt med tid för att lära barnen klockan.

– Ofta räcker det inte att säga till barnen att det är middag klockan fem, och så överlåta det till barnet att se till att han är klar att äta middag klockan fem. För redan halv sex ska vi över på nästa post i programmet. Därför håller föräldrarna koll på klockan själv, säger författaren.

LÄS OCKSÅ: Lite tid tillsammans och en stressad vardag

Mobiltelefonen har en del av skulden

Barn idag lär sig klockan mycket senare än förr, kan barnpsykolog och författare Elisabeth Gerhardsen bekräfta.

– Det handlar antagligen om att barnen inte behöver hålla koll på klockan själv för att hålla avtal eller hinna det de ska. Föräldrarna ringer ofta barnen direkt innan de ska gå på träning eller säger till precis innan de kommer och hämtar barnen, istället för att avtala en tid på förhand, säger Gerhardsen.

Detsamma händer oss föräldrar, säger hon.

– Mobilen gör att man kan ha en ungefärlig tid för att möta någon, så använder man mobilen för att avtala mer exakt när det närmar sig. Det är ju härligt, för både oss vuxna och barnen, men konsekvensen är att barnen inte upplever klockan som så relevant att lära sig.

LÄS OCKSÅ: Fyra rutiner ditt barn behöver

"Vi åker om 30 minuter..."

Barn idag har allt fler organiserade aktiviteter som följer fasta klockslag, men de behöver ändå inte själva hålla koll på tiden? frågar Elisabeth Gerhardsen sig och får stöd av Annette H. Bjerke.

– I en hektisk vardag är det väl långt viktigare än förr att barnen har en upplevelse av vad "vi ska åka om 30 minuter" betyder? Att lära sig klockan är inte bara viktigt eftersom barn ska kunna förhålla sig till avtal som är knutna till klockslag, men också som en hjälp att uppleva ett tidsspann, poängterar Bjerke.

LÄS OCKSÅ: Se upp för «zombiemammorna»!

Klockan - städar upp och mäter tiden exakt

– Klockan bryter den relativa uppfattningen av tid. Det faktum att "det är inte länge innan" kan kännas som en evighet för någon och relativt kort tid för andra. När någon säger "det ska ske om en minut", så vet vi mer om vad vi har att förhålla oss till. Men vad är en minut, frågar Bjerke.

– Jag har själv många gånger fått både vuxna och barn att göra en aktivitet och så ber jag dom avsluta aktiviteten när de själva tycker att det har gått en minut. Upplevelsen av vad som är en minut varierar mycket. De vuxna klarar det ofta bättre, både eftersom de kan klockan och eftersom lång erfarenhet av att använda klockan har gett dom en bättre intuition när det gäller tid, förklarar Bjerke.

LÄS OCKSÅ: Superappar för barn

Tips till föräldrar:

  • Använd en gammeldags klocka med visare och tal. Det ger en helt annan förståelse av tid, antal minuter i en timme, angivelserna som kvart över, kvart i osv. än med en digital klocka. Med en rund klocka med visare ser barnet hur minutvisaren snart har gått ett helt varv och lillvisaren rör sig samtidigt.
  • Det tar tid för barn att förstå digitala tidspunkter, inte minst för att talen är högre (ända till 24) och problematiken kring talsystemet blir mer synligt där. Klockan 12:59 är det en minut till 13:00. Använd gärna varierande klockslag hemma i vardagen. Säg t.ex. "tolv trettio" och "halv ett" om varandra så att barnen får erfarenhet med att det är samma sak.
  • Låt barnen få mer ansvar för tid: Låt dom ha tidsfrister och tidspunkter för när de ska till olika platser. Låt dom få erfarenhter med att beräkna när de ska gå hemifrån för att hinna till skola, kalas och annat.
  • Ha gärna fast tidpunkt för middag och andra dagliga rutiner, så att barnen blir bekant med olika tidspunkter.

Källa: Elisabeth Gerhardsen, Annette Hessen Bjerke, Matemagisk.

/
stats