Ruth tog bort alla döttrarnas leksaker
Resultatet överraskade dom alla.
Svenska barnrum är överfyllda av leksaker. Filosofiprofessor Arne Johan Vetlesen säger till Tu.no att en genomsnittlig norsk sjuåring har cirka 600 leksaker.
Detta är tio gånger så mycket som på sextiotalet, och vi köper mer och mer från år till år.
Tidskrävande
Barnrum som är proppfulla av leksaker betyder att vi använder mycket tid på att städa och hålla ordning på rummen. En som blev mäkta less på detta var den amerikanska tvåbarnsmamman Ruth Soukup.
Hon försökte hela tiden få döttrarna att städa upp efter sig, men det var en strid hon ofta förlorade.
– Jag bad dom inte att göra rent och städa i ett stök som var helt utom kontroll. Jag bad dom bara om att plocka upp ett par leksaker från golvet och lägga dom på rätt plats. Varje gång jag kom in för att titta till dom hade de inte bara låtit bli att göra det, de hade dessutom stökat till mer, skriver hon på sin blogg.
Tog bort alla leksaker
Till slut fick Ruth nog och gick drastiskt till väga - hon beslutade att ta bort alla leksaker från barnrummet.
Cirka hälften av leksakerna gavs bort, medan det mesta av resterande leksaker lades på vinden.
Några få leksaker fick vara kvar i barnens rum, men lades på de översta hyllorna så att flickorna inte kunde nå dom. Om de ville leka med något, tar mamma ner en leksak åt gången.
LÄS OCKSÅ: Leksakerna du inte bör ge barnen
Gav oväntade resultat
Man skulle kanske kunna tro att detta skulle vara en väldigt traumatisk upplevelse för dom två flickorna, men enligt Ruth har leksaksrensningen gett resultat som hon inte kunde föreställa sig.
Hon säger att barnen tjatar mindre om leksaker än förr, de har blivit mer tacksamma för leksakerna de har och har faktiskt mindre tråkigt jämfört med tidigare.
Men är det rätt sätt att göra på? Är det inte så att barn bör ha leksaker tillgängliga för att kunna utvecklas?
Variation är viktigt
Kristin Danielsen Wolf är högskolelektor i pedagogik och har forskat på små barns lek.
Hon tycker att det är viktigt att barn har ett varierat utbud av leksaker.
– Men det betyder inte nödvändigtvis att man har många leksaker som man köpt i affären. Leksaker kan vara helt andra saker än det vuxna tänkt på som en leksak, och kan vara objekt som inte nödvändigtvis är konstruerade för lek, säger hon.
Bör ha flera funktioner
Danielsen Wolf anser att det inte heller är viktigt med antalet leksaker, utan hur leksakerna stimulerar barnen till utforskande och skapande lek.
Leksaker som kan förvandlas, ändra karaktär och form, uppmuntrar barnens utforskande, fantasi och föreställning. De kommer också ha en större betydelse för erfarenhetsutvecklingen än objekt som bara kan användas på ett sätt.
LÄS OCKSÅ: Så leker du med din bebis
Inte bra med för många
Även om hon säger att variation är bra, betyder det inte att vi bör fylla barnens rum med leksaker.
– I ett barnrum som innehåller väldigt många leksaker kan barnen lätt förlora helheten. För många leksaker gör att dom inte ser möjligheterna och «drunknar» i urvalet. Att ta bort leksaker kan ibland hjälpa till att skapa bättre möjlighet för kreativitet och fantasi med det som kommer tillbaks. Desto fler användningsområden en leksak har, ju färre behöver man, säger hon.
LÄS OCKSÅ: Därför är ljudliga leksaker bra
Fyllt upp inne och ute
– Barnen stökar till med leksaker snabbare än jag hinner städa upp dom, berättar tvåbarnsmamman Malin Storkås Johansen.
Familjen på fyra bor på knappt 100 kvm, men snart ska de bygga ut huset så att Liam (2) och Emma (1) får sitt eget lekrum.
– Här är det massor av leksaker både ute och inne. Vi har en relativt stor tomt på 3000 kvm och har fyllt den med bland annat en stor sandlåda, lektorn med rutschkana och gungor, lekhus, en mindre sandlåda och diverse, berättar hon.
– Inne har barnen fått en liten lekhörna i vardagsrummet, annars har dom leklådor och hyllor i sina rum. Men leksakerna finns ändå överallt, tillägger hon.
Lär sig av att leka
Även om Malin ibland tycker att det blir lite för mycket leksaker, är hon också medveten om leksakernas betydelse för barnen.
– Barn lär sig mycket genom lek. Jag tror att om något är roligt eller fångar barnets intresse så lär den snabbare. Till exempel att räkna, samarbeta, bygga och skapa något.
– Men leksaker behöver inte alltid vara dyrt, barn kan ha skoj med ett par pinnar, sniglar och vattenpölar också, säger hon.
Tycker barnen hade för mycket
En som har tagit kontroll över barnens leksaker är tvåbarnsmamman Ida Marie Pedersen.
Även om barnen Edvin och Heidi Marie bara är ungefär två och ett år gamla, hade de redan runt 200 leksaker i sitt rum.
Detta tyckte Ida Marie var allt för mycket. – Det var 200 leksaker som aldrig användes. De flesta kom från familjemedlemmar som har köpt leksaker till födelsedagar, jul och andra tillfällen.
– Det är ju fint med nya leksaker, så länge man kan städa undan allt eftersom, säger hon.
Tog bort hälften
Ida Marie valde att ta bort mer än hälften av leksakerna och lät barnen få vara med i processen. I likhet med den amerikanska mamman, såg hon skillnad redan dagen efter.
– De kvarvarande leksakerna fick en helt annan betydelse. De blev inte bara utslängda utan även lekta med! Jag tycker det är helt fantastiskt att det är mindre stök och mer lek och inte minst att se att dom sätter värde på dom, säger hon.