Daniel och Grace är fotomodeller

Sexbarnsmamman Katie Driscoll har ett mål att ändra folks uppfattning om skönhet.


Efter att ha fött fem söner var Katie Driscoll överlycklig när hon äntligen fick en dotter. Då det visade sig att dottern Grace hade Downs Syndrom, bestämde sig Katie för att visa världen hur ofantligt stolt hon var av henne. Hon började därför bloggen «Changing the Face of Beauty» där hon delade sina fotografier av dottern.

Vill ändra folks uppfattning om skönhet

Gradvis har detta projekt utvecklats till att bli en kampanj, där hon tillsammans med Steve English jobbar för att få reklambranchen till att använda barn med funktionsnedsättningar som modeller. Idag representerar de barn och unga vuxna med funktionsnedsättningar över hela världen, och ser till att dessa barn syns i olika marknadsföringssammanhang.

— Mitt mål är att ändra folks uppfattning av skönhet. Jag vill se individer som lever med funktionsnedsättningar i reklam hela tiden, så ofta att ingen tänker på det till slut, säger Katie.

Har haft flera stora uppdrag

Hon hoppas att detta arbete ska ge flera framtidsmöjligheter för barn som hennes dotter, och hon är på god väg att nå detta mål. Hösten 2012 fick dottern Grace sitt allra första fotojobb och sedan dess har hon deltagit i flera stora reklamkampanjer. Bland annat som en av modellerna för skådespelare Tori Spellings klädesmärke «Little Maven».

— Jag önskar att alla människor ska känna sig värdesatta i vår värld och precis nu är det reklambranchen som driver folks uppfattningar. Jag önskar att människor som lever med funktionsnedsättningar ska kunna se några de kan förhålla sig till i marknadsföringen. Jag vill att de ska känna sig stolta över vilka de är, och inte skämmas över något de inte har kontroll över, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Natalie får inte leka som andra barn

För ögonblicket jobbar Katie med två olika reklamkampanjer och snart ska dottern delta i en stor modeshow i Chicago.

— Detta är en show som ska ha alla typer av modeller, både med och utan funktionsnedsättningar. Tillsammans representerar de vår värld och hur den ser ut varje dag, säger hon.

Få exempel i Sverige

Här i Sverige har det hittills varit få kommersiella aktörer som har använt barn med funktionsnedsättningar i sina reklamkampanjer. I 2009 väckte ICA-reklamen stort uppseende, när Praktikanten Jerry som har Downs Syndrom dök upp i tv-rutan.

Efteråt tyckte många att fler borde göra samma sak, medan kritiska röster tyckte att det var fel att utnyttja personer med funktionsnedsättning i reklamsammanhang.

— Alla barn behöver få synas

En norsk aktör som har använt barn med funktionsnedsättningar i sina kampanjer är barnklädesmärket Vossatassar. I 2012 valde de att använda tre år gamla Daniel som har Downs Syndrom som modell för årets höst- och vinterkollektion.

— Vossatassar ska vara för alla, och då måste alla barn få synas, säger designer Matilda Guillemot.

Hon berättar att det var lite av en slump att Daniel blev modell hos dem.

— Jag ramlade över bloggen som Daniels mamma skrev om hur det är att ha ett barn med Downs. Jag frågade henne om hon kunde tänka sig att vara med på det här och det hade hon väldigt stor lust med, berättar hon.

LÄS OCKSÅ: Christoffer är som alla andra barn

Väljer inte modeller efter utseendet

För Matilda och Vossatassar är det inte barnens utseende som är avgörande när de väljer sina modeller.

— Folk skickar oss bilder av barnen för att vi ska kolla om de är «söta» nog. Vi säger alltid samma sak; vi vill inte se bilder, vi vill bara ha barn med rätt längd så att barnen passar i kläderna de ska ha på sig. Alla barn är fina, säger hon och tillägger att de aldrig heller retuscherar bilder av barn.

När det gäller Daniels arbete för dom, berättar hon att de efteråt bara har fått positiva hälsningar.

— Vi behandlade Daniel som vilket barn som helst när han var på fotoshoot och han hade det jättebra, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Babystyling - var går gränsen?

/
stats