Nadias dotter (4) talar redan fyra språk

– Jag tvivlade aldrig på att barn kan lära sig tala flera språk samtidigt, berättar mamma Nadia.


Nadias dotter är bara fyra år gammal, men talar redan fyra olika språk. Två av språken fick hon med sig från födseln; ryska från mamma och norska från pappa. Dessutom började föräldrarna med att introducera dottern för engelska när hon bara var lite över ett år gammal.

Senare valde de även att införa språk nummer fyra. – Som treåring började hon i den franska förskolan och just nu pratar hon franska lika bra som sina två modersmål, berättar Nadia.

LÄS OCKSÅ: Johan räddades i sista stund

Språkintresserad mamma

Det var ingen tillfällighet att Nadia började lära dottern flera språk tidigt. Redan som barn mötte Nadia andra barn som kunde prata flera språk och som både imponerade och inspirerade henne.

Detta intresse för språk har lett till att hon har tagit en masterexamen i filologi med fördjupning i främmande språk. Här skrev hon bland annat en årsuppgåva om tvåspråkighet på basis av den forskning som fanns om tvåspråkiga barn från tidigare sovjetrepubliker.

Förberedde sig väl

Nadia berättar att hon förberedde sig väl innan hon började införa flera språk för dottern. Jag har läst en del artiklar och böcker om tvåspråkiga barn, vilka problem dom kan stöta på, vad man ska vara uppmärksam på och vilka principer man ska följa, säger hon. Tillsammans med sin man började hon lära dottern engelska genom att införa engelska barnrim och sånger. Allt eftersom gick de över till att använda dataprogrammet «Little Reader», som bidrog till att bygga upp dotterns ordförråd.

Idag har Nadia en fyrårig dotter som absolut inte är rädd för att använda sina imponerande språkkunskaper när situationen uppstår.

– Senaste gången vi var på Madeira pratade hon franska med franska turister, ryska med ryssarna och norska med norrmännen och engelska med alla andra, berättar hon med ett leende.

LÄS OCKSÅ: Så blir barnet ett språkvinnare

Ju tidigare ju bättre?

På sin personliga blogg Det Smarte Barnet, delar Nadia med sig av sina erfarenheter till andra föräldrar. Här tar hon upp teman som hur man ska kunna undvika språkförvirring och hon ger tips på hjälpmedel och metoder.

Men är det egentligen bra att börja tidigt med att införa främmande språk?

– Ja, det finns forskning på området som visar att tidig inlärning av främmande språk kan vara positivt. En del tycker att ju tidigare man börjar lära sig ett språk, ju bättre kan det bli, berättar Elena Tkachenko.

LÄS OCKSÅ: Fem knep som ger barnen bättre ordförråd

Hela tiden mer fokus på främmande språk

Elena Tkachenko berättar att flerspråkighet har blivit ett viktigt ämne i Europa de senaste åren. EU har framhävt flerspråkighetspolitik i europeiska länder, där målet är att alla barn ska lära sig minst två främmande språk utöver sitt modersmål. Dessa ska gärna introduceras i tidig skolålder. Dessutom är det en tendens i flera europeiska länder att man börjar ännu tidigare med inlärning av engelska och Elena tycker att det inte är helt utan orsak.

– Tvåspråksforskaren Tokuhama-Espinosa talar om åldern 4-7 år som «möjlighetsfönstret» för språkinlärning. Huvudorsaken till det är att barnen i den åldersgruppen börjar visa intresse för språk och fortfarande har ett lekfullt förhållande till språket, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Smart på resa med barn

Får bättre uttal

Elena tycker att om man klarar av att skapa en bra inlärningsmiljö kommer det att ge barnen en positiv inställning och nyfikenhet för mer språkinlärning senare. – En fördel med att lära sig främmande språk tidigt är att barnen fortfarande är inom den kritiska perioden för språkinlärning. I tidig ålder uppnår dom bättre uttal och tonfall i ett nytt språk, och det kan ge positiv kommunikativ effekt senare i livet, säger hon.

En annan positiv sak är att barn i tidig ålder kan skaffa sig förståelse för olika kulturer och Elena säger att det är en viktig lärdom för ett barn att förstå att folk pratar olika språk.

– Att förstå att man kan uttrycka samma innebörd med olika ord på olika språk, stärker förståelsen för att språket har en formsida och en innehållssida. Det är en viktig grundsten för utveckling av metaspråklig kompetens. Forskningen visar att metaspråklig kompetens spelar en viktig roll i början av läs- och skrivinlärning. Därmed kan man säga att barn som omges av två språk från tidig ålder har en fördel, förklarar hon.

LÄS OCKSÅ: Skolstart

Måste ske på barnens premisser

Elena understryker att det är viktigt att tidig inlärning av främmande språk sker på barnens premisser och att man använder metoder som är anpassade till barnets ålder. – I så tidig ålder bör språkinlärningen ske i meningsfulla kommunikationssituationer och vara lustbetonat, säger hon.

Hon har bland annat varit konsult för projektet «Engelska i förskolan», som genomfördes i över 30 förskolor i Oslo. Här användes en engelsktalande nalle som barnen lekte och kommunicerade med. Förskolorna använde dessutom sånger, rim och regler som medförde att barnen fick intresse för ett nytt språk.

Mycket positiv uppmärksamhet som ger barnen en känsla av att bemästra, är enligt Elena också viktigt.

– Ska man börja med ett främmande språk tidigt är det viktigt att man gör det i trygga omgivningar, genom lek och utifrån barnets intressen och förutsättningar. Det är viktigt att inte sätta höga kunskapsmål, utan hellre ha ett mål om att utforska ett nytt språk och att ha roligt med språket!

/
stats