Så blir barnet en språkvinnare
Sju råd från språkforskarna.
– Ett bra språk är viktigt både för den sociala och akademiska utvecklingen hos barnet, har professor Ingunn Størksen förklarat för Mammasidan tidigare i höst.
Och det råder inget tvivel: Föräldrarna har stor betydelse för hur bra ordförråd barnet får – jobbet börjar redan under barnets första levnadsdag.
Detta är råden som pedagoger och språkforskare ger till föräldrar.
1. Läs högt för ditt barn
Att läsa högt för barn är inte bara en mysig stund för dig och barnet, det kan även öka barnets förståelse för orden.
– Man kan läsa böcker för en nyfödd baby, men för en del verkar det kanske mer naturligt att göra det när babyn har blivit så stor att han uppfattar bilderna i boken. Det gör barnet runt sex månaders ålder. Välj bilderböcker med roliga bilder och pekböcker som barnet kan hålla själv, rekommenderar Nina Gram Garmann från högskolan i Oslo och Akershus till Mammasidan.
– Böcker ökar ordförrådet genom att man för det första har något att prata om och för det andra kommer barnet lära ord och saker som man annars inte skulle prata om.
Ett exempel är när ett barn som bor i stan läser en bok om djuren på en gård. Barnen kan lära om fenomen och situationer som man vanligtvis inte upplever i sin vardag genom böckerna, säger Gram Garmann.
När vi läser använder vi en större variation av ord än vad vi gör i ett vanligt samtal. Detta gäller även barnböcker till större barn.
– Välj litteratur som du tror har något att bidra till barnet. Det är inte alla barnböcker som är intressanta eller har bra språk, påpekar Magnhild Selås. Hon är förste universitetslektor och språkforskare vid universitetet i Bergen.
– En gammal översättning av Heidi ger ett annat ordförråd än Svein och Rotta, som ger ett annat ordförråd än Kalle Anka. Låt barnet få varierade upplevelser på olika arenor. Lär även barnet att fråga när det inte förstår.
LÄS OCKSÅ: Fem knep som ger bättre ordförråd
2. Prata och lyssna
Det är viktigt att prata mycket med sina barn, redan från början, säger Gram Garmann.
– Det första året jobbar barnet aktivt med att lyssna och förstå vad som sker runt sig och vad andra säger. Förståelsen är större än ordförrådet och det är också en förutsättning för språkutvecklingen. Ju mer du pratar med barnet, ju mer blir ditt barn van vid att höra ord i olika sammanhang.
I den hektiska vardagen där allt ska gå fort och helst skulle ha skett igår – ge barnen den tid de behöver för att prata.
– Din baby kommunicerar genom att ”säga” något, göra ett ljud, en grimage eller något annat och den vuxna kan respondera och försöka tolka ljuden barnet gör, som meningsfulla, säger Selås.
– Barnet lär sig att man turas om ”att ha ordet” och att det är rätt. Dessutom kan språket faktiskt användas till något: förmedla, få kontakt, överföra viktig information (jag är hungrig!) eller något annat. Barn börjar också göra ljud och den vuxna bör ta upp tråden och prata, för att visa barnet att det är viktigt och blir sedd, säger Selås.
Signalera med hela dig att du lyssnar på ditt barn och att det kan använda den tid det behöver.
LÄS MER: Mindfulness – bli mer närvarande i barnets liv
3. Upplev saker tillsammans med barnet
Selås anser även att det är viktigt att låta barnen få varierande upplevelser för att få ett varierat ordförråd.
– Om man är med och fiskar kan man lära sig många nya begrepp: spindel, spole, abborre, meta och så vidare. Som man kanske inte skulle ha lärt sig annars. Man för möta begreppen ute i världen och det är viktigt för att de ska fastna.
Och ju flera upplevelser, ju större ordförråd, enligt Selås.
– Ett ord som man har många associationer till är lättare att minnas. För varje arena barnet möter, lär det sig nya begrepp, Förstahandserfarenheter är väldigt bra, att man möter nya fenomen, får prova, känna, lukta. Då sätts ordet in i ett nätverk av betydelse.
LÄS OCKSÅ: Tidig vänskap – bättre förutsättningar!
4. Sjung med barnet
– Att sjunga kan också utveckla barnens ordförråd, säger Gram Garmann. Men på ett lite annat sätt än om man exempelvis läser högt ur en bok. Många barnsånger har ofta ett lite lustiga eller gammeldags ord. Ett exempel är den kända barnsången ”Vyssan lull, koka kittelen full". Jag tror inte barnet – och kanske inte många vuxna heller – egentligen vet vad det betyder, men det stimulerar ändå språkutvecklingen och barnet lär sig smaka på ord och lär känna språkets form.
Gram Garmann understryker att det är en förutsättning för att lära sig läsa och skriva när barnet blir äldre.
– När man ska skriva och läsa måste man koppla ljud till bokstav, så man måste kunna lyssna ut ljud i ett ord för att kunna skriva det. Rim, regler och barnsånger kan hjälpa barnet att lyssna ut ljuden i språket.
5. Lek med barnet
Lek stimulerar också språket. Magnhild Selås rekommenderar lekar och regler med ljud, rytm och rörelse:
- Titt-ut lekar
- Finger och kittel-lekar. T.ex. tummetott, slickepott...
- Rörelsesånger där ljud, rytm, rörelse och närhet hänger ihop. T.ex. ro, ro, ro min båt osv.
LÄS OCKSÅ: Så leker du med din bebis
6. Låt barnet få använda appar
Margareth Sandvik, Docent vid högskolan i Oslo och Akershus, har genomfört en studie på förskolan om användning av interaktiva plattor och läsbrädor i förskolan. Och erfarenheterna är bra.
– Studien visar att appar kan stimulera barnets språkutveckling, och dessutom ge barnet digitala färdigheter. Det är inget tvivel om att appar kan berika det enskilda barnets språkfärdigheter, slår hon fast.
Här är Margareth Sandviks rekommendation på appar:
- Se og si Norsk app efter en bok av Kari Grossmann. Här ska barnet hitta saker och träna på ordförråd.
- Pekbok Svenska
- Toca Boca: Olika aktiviteter, yrken/samhällen.
- Puppet Pals: Gör äventyr och berättelser, skriv text, läs in text, sätt in bilder/film, en kreativ app.
- Book Creator: gör en bok, skriv text, läs in text, sätt in bilder/film – en kreativ app!
- SirMania: Norsk app
– För PC finns Sofie-spelen, som är riktade till barn från 2,5 till 5 år.
Sandvik berättar också att det för lite större barn finns brädspelet Alias Junior som är suveränt för att träna upp ordförrådet och användning av synonymer. Spelet är rekommenderat för barn från fem år, men det är nog en fördel om man kan läsa lite.
LÄS OCKSÅ: Appar för baby och småbarn
7. Låt barnen gå på förskolan
Nina Gram Garmann tycker också att förskolan ger barnen bättre ordförråd.
– Låt barnen gå i förskola från att dom är små! I förskolan arbetar personalen medvetet med språk och ordförråd. Det är speciellt viktigt för barn som ska gå i svensk skola, men som pratar ett annat språk hemma. Det är inte svårt för barn att lära sig flera språk, men för att lära sig flera språk bra måste barnet vara i miljöer där språken används mycket. Det kan ta så mycket som fem till sju år att arbeta in ett ordförråd som man kan använda i många olika sammanhang, och då är det viktigt att barnet lär sig svenska långt innan dom börjar skolan, säger hon till Mammasidan.se.
En doktorsavhandling från mars 2013 undersökte sammanhanget mellan banens närvaro i förskolan från ett års ålder med beteendeproblem och språkutveckling. Data från 20.000 – 70.000 barn från den norska mor och barn-undersökningen (MoBa) användes som underlagsmaterial. Barn som går i förskola eller hos dagmamma har en reducerad risk för sen språkutveckling, visar de samlade resultaten från de tre artiklar som ingår i denna avhandling.