Så berömmer du ditt barn rätt
FÖRÄLDER
Ditt barn visar en teckning. Vad säger du då? Kanske utbrister du ”Åh, vad fin!”, eller ”Vad duktig du är!”? Hur vi berömmer våra barn och hur det påverkar dem är ett återkommande ämne bland både föräldrar och forskare. Exempelvis visar en ny studie från Stanforduniversitetet att de flesta föräldrar med små barn berömmer dem för hur de är – duktiga, bra eller fina. Barn som istället får beröm för vad de gör, klarar sig bättre i skolan, enligt samma forskningsrapport.
Inte ok att recensera
Petra Krantz Lindgren, beteendevetare, föreläsare och bloggare, har fördjupat sig i vad beröm betyder för barn. Hon är varken förtjust i när man berömmer barnets beteende eller prestationer. Eller för den del saker – prylar hör nämligen till det vanligaste som ett barn får beröm för, berättar hon. Det stora problemet med beröm, anser hon, är att den vuxna tar sig rätten att recensera barnet.
– Beröm är en typ av bedömning som skapar oro. Bakom varje beröm lurar ju hotet om kritik när något inte går lika bra. Till slut börjar barnet tro att det är sina prestationer och blir rädd för att göra fel och misslyckas, säger hon.
Om man istället för att ge beröm visar sitt intresse för det barnet gör, öppnar man dörren till en värld av tankar och känslor, menar Petra Krantz Lindgren.
– Tänk dig att du istället för ”fin” säger ”Du gillar verkligen att rita, eller hur? Kom och sätt dig här och berätta om din teckning.” Det är början till ett samtal som man inte får till om man berömmer istället för att intressera sig.
Visa uppskattning smart
På Familjeliv skriver signaturen ”Cila” att hon och partnern sällan använder ord som duktig eller bra. Istället försöker de visa sin uppskattning genom kroppsspråk och glädje när dottern till exempel dukar av bordet efter middagen.
– Om hon hjälper till hemma säger jag ”tack för att du hjälper mig, jag blir jätteglad”, inte ”tack, vad duktig du är”.
Petra Krantz Lindgren tycker att det är bra att berätta på vilket sätt man blir berörd av det som barnet gör. Då visar man att man är en människa med känslor, inte bara en recensent. Dessutom blir det tydligare för barnet varför det ska göra något – mamma och pappa är trötta efter jobbet och blir glada när de får hjälp med avdukningen.
– Berätta hur det som barnet gör påverkar dig. Barn älskar när man är intresserad och visar vad man känner. Det är en typ av feedback som funkar på både små och stora barn, säger Petra Krantz Lindgren.
En annan medlem på Familjeliv som själv blivit uppfostrad att vara duktig och därför vet vilken prestationsångest det kan ge, vägrar att kalla sonen för duktig. När andra berömmer honom för att han äter duktigt eller är duktig när han gungar, säger hon ifrån.
Enligt Petra Krantz Lindgren är det vanligt att barn får beröm för sådant som det egentligen inte ligger någon större ansträngning bakom, som att äta, borsta tänderna eller gräva i sandlådan. Att vi vuxna är så fokuserade på att berömma barn, tror hon ofta beror på att vi själva blivit marinerade i beröm under vår egen uppväxt.
– Vi berömmer i tid och otid. När barnet vinkar från toppen av rutschkanan, betyder det ”Se mig!”. Barnet vill bara dela glädjen, men vi gör en bedömning när vi ropar tillbaka: ”Vad duktig du är!”. Det blir förvirrande.
Inre lust
Men tänk om mitt barn slutar prestera om jag inte ger beröm? Petra Krantz Lindgren har fått frågan flera gånger från föräldrar som oroar sig för att de ska signalera att det inte är så viktigt att anstränga sig.
– Det är att tro att barn i grunden är lata, att de bara presterar för att få beröm. Men barn är i sitt esse när det gör och skapar saker. Deras skapande är väldigt lustburet, den inre lusten ska vi inte ersätta med yttre belöningar.
Barn kan lätt bli beroende av berömmande ord från föräldrarna, menar Petra Krantz Lindgren. Och om man vet med sig att man – även om det är av kärlek – brukar berömma sitt barn, är det inte på något sätt för sent att börja ge bekräftelse på andra sätt.
– Med ett lite större barn kan du fråga ”Är det viktigt för dig att få beröm?” och förklara att du tycker att man ska känna sig värdefull precis som man är, oavsett vad man presterar.
Ett tips hon vill ge till alla föräldrar är därför att titta mindre på vad barnen gör.
– Ge näring åt kärnan i barnet. Ta dig tid att intressera dig för barnets känslor och tankar kring sin prestation, istället för att bedöma den, säger Petra Krantz Lindgren.
Så undviker du rutinartat beröm:
Ditt barn ger dig en teckning
Du säger: ”Tack, vilken jättefin teckning!”
Säg istället: ”En till! Du älskar verkligen att rita, eller hur? Sätt dig här och berätta om teckningen.”
Ditt barn gungar högt
Du säger: ”Vad modig du är som gungar så högt!”
Säg istället: ”Jag blir alldeles varm av att se hur lycklig du är!”
Ditt barn slukar maten
Du säger: ”Vad duktig du är som äter upp allt!”
Säg istället: ”Åh, vad jag njuter av att se dig äta med så god aptit.”
Ditt barn har alla rätt på matteprovet
Du säger: ”Alla rätt! Vad bra du är på att räkna!”
Säg istället: ”Grattis! Det måste vara en härlig känsla. Hur känns det att få alla rätt?”
Ditt barn hjälper dig att plocka ur diskmaskinen
Du säger: ”Tack! Du är duktig som hjälper till.”
Säg istället: ”Jag blir så glad när du hjälper mig. Då går det mycket snabbare!”