Så får du läxkoll

För du också en evig kamp med barnen för att få läxorna gjorda i tid? Du är inte ensam. Många föräldrar tjatar sig blodröda i ansiktet för att få barnen att sitta ner och slå upp boken.
– Min pojke går i tvåan. De har två läxor i veckan, räkning och läsning. De får läxorna på onsdag och läxan ska vara klara onsdagen efter. Men jag får tjata i oändlighet för att han ska göra läxan. Han skyller på allt möjligt: att han är trött, läxan är för svår, han är hungrig och så vidare. När han väl gör läxan tar alltihop max 30 minuter, men tjatandet gör mig galen. Någon som har några bra knep? undrar en mamma i Familjelivs forum.

För Magnus Blixt, lärare och författare med mångårig erfarenhet av skolbarn och deras familjer, är läxproblemet välkänt.
– Jag har själv varit där med mina egna barn, det är inte alltid så enkelt och det finns tyvärr ingen quick-fix. Men min erfarenhet säger att rutiner är det bästa medlet. Hitta en plats som fungerar, som köksbordet eller soffhörnet. Det viktigaste är att det fungerar och att det är samma plats varje gång, säger han och fortsätter:
– Sen är det bra att ha en läxtid, en läxpenna, ett läxsudd och så vidare. Saker som enbart och endast används vid läxläsning. För min dotter kunde det ta tjugo minuter att välja penna för att sedan ta tio minuter åt att göra läxan.

Magnus Blixt menar att din uppgift som förälder när det kommer till läxläsningen framförallt handlar om att skapa förutsättningarna för barnet. När barnen är små handlar det mest om att hjälpa till med planering och se till att läxorna görs när barnet fortfarande har energi.
– Om du vet att läxan alltid är till en viss dag i veckan och ditt barn har träning eller liknande kvällen innan får du hjälpa till så att rutinerna håller och barnet gör läxan innan den ska vara klar. Ju äldre barnen blir desto mer handlar det om att fråga om läxan är gjord och på så vis visa att läxläsningen är viktig även för dig och inte bara för läraren, säger Magnus Blixt.

När läxan är påbörjad infinner sig problem två. Ditt barn behöver hjälp.
– Ibland kan jag tycka att det är svårt att hjälpa sonen med läxorna. Han går i fyran och läxorna skiljer sig en del från när jag själv gick i skolan. Är det fler än jag som inte förstår? Är det verkligen så stor skillnad från då mot nu? Hur gör ni? undrar en mamma på Familjeliv.se.

Fakta: Läxkoll i fem enkla steg

– Läxrutiner. Kom överens om en dag, tid, plats, penna med mera och följ det. Med läxrutiner slipper du många gräl och tårar. Samtidigt som du gör ditt barn en tjänst genom att skapa en bra studieteknik redan från början.
– Fråga. Ditt ansvar som förälder är inte att vara lärare. Det resulterar ofta enbart i förvirring. Coacha istället, ställ många frågor, ”hur gjorde ni?”, ”vad frågar de efter?” och så vidare.
– Avgränsa. Gör en liten del i taget och fortsätt nästa dag.
– Ta dig tid. Visa att du är intresserad och att läxorna är viktiga även för dig. Hjälp till att verklighetsförankra uppgiften och förklara varför man ibland måste göra saker som inte känns jättekul.
– Hur gör andra? Kolla med andra föräldrar i klassen. Hur får de läxläsningen att fungera? Lär av varandra som vuxna så blir det även lättare för barnen att lära av varandra i sin tur.

– Försök inte att vara lärare och undervisa, säger Magnus Blixt, som menar att det oftast bara blir förvirrande för barnet istället för att hjälpa.
– Försök istället att coacha genom att ställa frågor. Som ”hur gjorde ni i skolan?” och ”hur sa läraren att ni skulle tänka?”. Skolans sätt att lära ut eller räkna ett tal görs många gånger på ett annat sätt än förr. Blanda inte in liggande stolen eller vad det nu kan vara som du gjorde i skolan när barnet lärt sig räkna på ett annat sätt. Det riskerar bara att bli rörigt, säger Magnus Blixt.

Han tipsar istället om att försöka ställa fler frågor och själv berätta mindre. Läxorna bygger oftast på någon form av repetition av det som barnet gått igenom i skolan, så försök få dem att minnas. Hjälp till att avgränsa och bena upp uppgiften. Är det ett lästal i matematik så hjälp till att plocka fram bitarna – vad frågar man efter? Vilka uppgifter är viktiga och vad är egentligen frågan?

Så vad kan man som förälder begära av lärarna?
– Det tycker jag beror på barnets ålder. Är de små, kanske upp till årskurs fyra-fem, är det bra om man kan få hjälp med någon form av läxplan för att kunna hjälpa barnet med planeringen. Sen tycker jag att barnet ska kunna ta ansvar själv för att minnas sina läxor med stöd av att du som förälder frågar om barnet har någon läxa. Om du tycker läxorna är för svåra för ditt barn eller om du har svårt att förstå innehållet eller syftet, fråga läraren. Men på ett sakligt och nyfiket sätt, säger Magnus Blixt och fortsätter:
– Som förälder måste man förstå att jag som lärare inte kan tillgodose alla föräldrars önskemål, oavsett om det gäller mer eller mindre läxor. Alla vill så olika och det är omöjligt att göra alla nöjda. Men håller man inne med sina åsikter och önskemål är det svårt för lärarna att förbättra situationen för sina elever.

stats