• Anonym (Namn eller mamma?)

    Bör hon kalla mig mamma?

    Hej! Har en underbar liten bonustjej på två år som bor varannan vecka hos sin pappa och mig. Den andra veckan spenderas hos mormor, av det enkla skälet att mamman är inte intresserad av att ha henne men vill ändå inte att pappan och jag ska ha heltid(och då förlorar hon såklart underhållet och barnbidrag, något som säkert är ytterligare en av anledningarna) Mamman har totalt haft henne ungefär 12 dagar sedan augusti.

    Jag och sambon delar ungefär lika på vardagsbestyren(han sköter hämtning/lämning på dagis) och jag är i princip hennes mamma i allt utom blodet. Jag älskar flickan så otroligt mycket, saknar henne då hon är borta och älskar att umgås med henne oavsett hennes påhitt och humör :D
    Så nu till saken, för ungefär 4 veckor sedan(våra veckor dårå, 8 veckor totalt) började hon kalla mig för mamma! Vi har aldrig använt det ordet här hemma, utan vi har alltid använt mitt namn. Fram till nu har jag försökt rätta henne, men sambon, våra familjer och våra vänner tycker att jag ska låta henne kalla mig mamma för att jag är i princip den enda mammafiguren hon känner till. Jag har absolut ingenting emot det, men jag är så himla orolig för hur hennes egocentriska biomor ska reagera... Jag vill inte att hon ska bråka på sambon, men jag vill inte heller göra bonus ledsen eller på något sätt göra så att vår relation blir sämre :(

    Snälla ni, hur hade ni hanterat situationen? :(

    /ledsen bonusmamma

  • Svar på tråden Bör hon kalla mig mamma?
  • Anonym (hmm..........)
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-02-26 13:49:34 följande:
    Tro mig, juridiken är inte vettig någonstans.
    Jag bryr mig inte om juridiken, jag syftar på beteendet i tråden. En rättshaverist är nån som ska ha rätt och sista ordet till varje pris, när två såna möts och tjafsar i en tråd förstörs tråden. Det spelar ingen roll vem som har rätt eller fel i sak. Ifall båda framhärdar i diskussionen befinner sig båda på lika låg nivå.

    Nu har denna tråd nått nya dimensioner då fler har givit sig in i diskussionen med synpunkter på vem som verkar vettigare än den andre... och tråden är DÖD.
  • Anonym (Namn eller mamma?)

    Jesus. Vad sjutton händer här egentligen? Jag vet inte ens längre vad man ska svara på eller inte... Jag har inget behov av att "ta bort" biomamman från vårt liv. Hon finns där och kommer att vara i 16 år till om inget oförutsett händer och det har jag kommit att acceptera. Sen kan jag väl reflektera över hurvida hon är(just nu och det senaste året) närvarande och hur sjutton det är praktiskt att flickan står skriven hos en kvinna hon inte bor hos mer än ett par dagar i månaden.

    Vi vet hur lite mamman har dottern eftersom att dagis har gått tillbaka och kollat åt oss hur ofta barnet varit där. Och hon började på dagiset i augusti = vi vet inte med säkerhet hur umgänget såg ut innan det mer än att det alltid var mormor som hämtade och lämnade hos min sambo. Utöver det har vi mött henne på buss och liknande med System-påsar på de helger hon påstått att hon haft dottern eller jobbat. Såklart fanns inte barnet att se någonstans. Så jag "svartmålar" inte någon. Jag konstaterar utifrån mina och sambons erfarenheter och vår kunskap kring människan.

    Så är det så märkligt att jag känner ett agg mot kvinnan för att hon väljer spriten framför umgänge med sin dotter? En snäll och oskyldig tvååring? Klart som sjutton att jag blir ledsen. Har själv haft en sådan pappa som valde div olika fruntimmer, pengar och whisky framför mig och mina syskon. Så kanske jag tar det personligt också, men ingen ska behöva ha det som jag hade det.

    Min sambo är fullt kapabel att ha heltid. Soc har inte sagt att han inte är det, det enda som är problemet egentligen är att han har svårt för konflikter då han är så rädd att de båda ska tappa vårdnad trots att det ej finns någon grund för att han skulle tappa. Nu har de tack och lov lyckats komma överens själva om att han har heltid och mamman tar då hon "kan". Men ska tydligen stå kvar skriven hos mamman.

    Sen har vi kommit överens om att jag tänker inte rätta lillan mer än möjligtvis bonusmamma. Så tack och hej, för det här spårar ur alldeles för mycket för att jag ska kunna fortsätta vara delaktig.

  • Anonym (NEJ!)

    Jag får be om ursäkt för mitt beteende om det sårat något eller mitt fyrkantiga sätt att uttrycka mig på.

    Önskar er alla en fin dag.

  • Anonym (Molly)
    Anonym (Namn eller mamma?) skrev 2016-02-26 14:12:28 följande:

    Jesus. Vad sjutton händer här egentligen? Jag vet inte ens längre vad man ska svara på eller inte... Jag har inget behov av att "ta bort" biomamman från vårt liv. Hon finns där och kommer att vara i 16 år till om inget oförutsett händer och det har jag kommit att acceptera. Sen kan jag väl reflektera över hurvida hon är(just nu och det senaste året) närvarande och hur sjutton det är praktiskt att flickan står skriven hos en kvinna hon inte bor hos mer än ett par dagar i månaden.

    Vi vet hur lite mamman har dottern eftersom att dagis har gått tillbaka och kollat åt oss hur ofta barnet varit där. Och hon började på dagiset i augusti = vi vet inte med säkerhet hur umgänget såg ut innan det mer än att det alltid var mormor som hämtade och lämnade hos min sambo. Utöver det har vi mött henne på buss och liknande med System-påsar på de helger hon påstått att hon haft dottern eller jobbat. Såklart fanns inte barnet att se någonstans. Så jag "svartmålar" inte någon. Jag konstaterar utifrån mina och sambons erfarenheter och vår kunskap kring människan.

    Så är det så märkligt att jag känner ett agg mot kvinnan för att hon väljer spriten framför umgänge med sin dotter? En snäll och oskyldig tvååring? Klart som sjutton att jag blir ledsen. Har själv haft en sådan pappa som valde div olika fruntimmer, pengar och whisky framför mig och mina syskon. Så kanske jag tar det personligt också, men ingen ska behöva ha det som jag hade det.

    Min sambo är fullt kapabel att ha heltid. Soc har inte sagt att han inte är det, det enda som är problemet egentligen är att han har svårt för konflikter då han är så rädd att de båda ska tappa vårdnad trots att det ej finns någon grund för att han skulle tappa. Nu har de tack och lov lyckats komma överens själva om att han har heltid och mamman tar då hon "kan". Men ska tydligen stå kvar skriven hos mamman.

    Sen har vi kommit överens om att jag tänker inte rätta lillan mer än möjligtvis bonusmamma. Så tack och hej, för det här spårar ur alldeles för mycket för att jag ska kunna fortsätta vara delaktig.


    Du behöver nog inte svara, diskussionen har liksom fått eget liv och ingen vet nog vad den ens handlar om längre.

    Förstår att din sambo är rädd för att ta konflikten, det verkar tyvärr att kvinnor favoriseras när det kommer till barn och vårdnad, även om båda föräldrar ska ha samma rättigheter.

    Bra att de har kommit överens om att ni har flickan heltid, hoppas bara han inte kommer fortsätta betala underhåll. Synd att han inte vill ta tag i att få flickan skriven hos er, men kanske kan det bli nästa steg? Då får ni ju även barnbidraget.

    Hur som helst, lycka till!
  • Anonym (NEJ!)

    Ts, alla blir personligt engagerade när det kommer till barn....eller djur...fullt normalt.

  • Anonym (bonus&bio)
    Anonym (Namn eller mamma?) skrev 2016-02-26 14:12:28 följande:

    Jesus. Vad sjutton händer här egentligen? Jag vet inte ens längre vad man ska svara på eller inte... Jag har inget behov av att "ta bort" biomamman från vårt liv. Hon finns där och kommer att vara i 16 år till om inget oförutsett händer och det har jag kommit att acceptera. Sen kan jag väl reflektera över hurvida hon är(just nu och det senaste året) närvarande och hur sjutton det är praktiskt att flickan står skriven hos en kvinna hon inte bor hos mer än ett par dagar i månaden.

    Vi vet hur lite mamman har dottern eftersom att dagis har gått tillbaka och kollat åt oss hur ofta barnet varit där. Och hon började på dagiset i augusti = vi vet inte med säkerhet hur umgänget såg ut innan det mer än att det alltid var mormor som hämtade och lämnade hos min sambo. Utöver det har vi mött henne på buss och liknande med System-påsar på de helger hon påstått att hon haft dottern eller jobbat. Såklart fanns inte barnet att se någonstans. Så jag "svartmålar" inte någon. Jag konstaterar utifrån mina och sambons erfarenheter och vår kunskap kring människan.

    Så är det så märkligt att jag känner ett agg mot kvinnan för att hon väljer spriten framför umgänge med sin dotter? En snäll och oskyldig tvååring? Klart som sjutton att jag blir ledsen. Har själv haft en sådan pappa som valde div olika fruntimmer, pengar och whisky framför mig och mina syskon. Så kanske jag tar det personligt också, men ingen ska behöva ha det som jag hade det.

    Min sambo är fullt kapabel att ha heltid. Soc har inte sagt att han inte är det, det enda som är problemet egentligen är att han har svårt för konflikter då han är så rädd att de båda ska tappa vårdnad trots att det ej finns någon grund för att han skulle tappa. Nu har de tack och lov lyckats komma överens själva om att han har heltid och mamman tar då hon "kan". Men ska tydligen stå kvar skriven hos mamman.

    Sen har vi kommit överens om att jag tänker inte rätta lillan mer än möjligtvis bonusmamma. Så tack och hej, för det här spårar ur alldeles för mycket för att jag ska kunna fortsätta vara delaktig.


    Jag hoppas för flickans skull att du inte blir långvarig i hennes och pappans liv. Det bådar efter vad jag har läst av dig i denna tråd. Obestämd

    Men jag hoppas allt går bra för flickan
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (bonus&bio) skrev 2016-02-26 15:00:08 följande:
    Jag hoppas för flickans skull att du inte blir långvarig i hennes och pappans liv. Det bådar efter vad jag har läst av dig i denna tråd. Obestämd

    Men jag hoppas allt går bra för flickan
    Jag håller med, även om jag uttryckt mig mer brutalt, önskar all välgång för flickan jag med.
  • Brumma
    Anonym (Namn eller mamma?) skrev 2016-02-26 14:12:28 följande:

    Jesus. Vad sjutton händer här egentligen? Jag vet inte ens längre vad man ska svara på eller inte... Jag har inget behov av att "ta bort" biomamman från vårt liv. Hon finns där och kommer att vara i 16 år till om inget oförutsett händer och det har jag kommit att acceptera. Sen kan jag väl reflektera över hurvida hon är(just nu och det senaste året) närvarande och hur sjutton det är praktiskt att flickan står skriven hos en kvinna hon inte bor hos mer än ett par dagar i månaden.

    Vi vet hur lite mamman har dottern eftersom att dagis har gått tillbaka och kollat åt oss hur ofta barnet varit där. Och hon började på dagiset i augusti = vi vet inte med säkerhet hur umgänget såg ut innan det mer än att det alltid var mormor som hämtade och lämnade hos min sambo. Utöver det har vi mött henne på buss och liknande med System-påsar på de helger hon påstått att hon haft dottern eller jobbat. Såklart fanns inte barnet att se någonstans. Så jag "svartmålar" inte någon. Jag konstaterar utifrån mina och sambons erfarenheter och vår kunskap kring människan.

    Så är det så märkligt att jag känner ett agg mot kvinnan för att hon väljer spriten framför umgänge med sin dotter? En snäll och oskyldig tvååring? Klart som sjutton att jag blir ledsen. Har själv haft en sådan pappa som valde div olika fruntimmer, pengar och whisky framför mig och mina syskon. Så kanske jag tar det personligt också, men ingen ska behöva ha det som jag hade det.

    Min sambo är fullt kapabel att ha heltid. Soc har inte sagt att han inte är det, det enda som är problemet egentligen är att han har svårt för konflikter då han är så rädd att de båda ska tappa vårdnad trots att det ej finns någon grund för att han skulle tappa. Nu har de tack och lov lyckats komma överens själva om att han har heltid och mamman tar då hon "kan". Men ska tydligen stå kvar skriven hos mamman.

    Sen har vi kommit överens om att jag tänker inte rätta lillan mer än möjligtvis bonusmamma. Så tack och hej, för det här spårar ur alldeles för mycket för att jag ska kunna fortsätta vara delaktig.


    Då önskar jag er lycka till.

    Känns som om det är ett mycket bättre upplägg om man ser till tvååringen. Och hon är ju faktiskt viktigast i det här :)

    Ber om ursäkt för hur tråden spårat, även om jag menat väl vet jag att jag varit delaktig.
  • Anonym (mm)

    Men om pappan ska ha heltid ska väl barnet också stå skriven där? Är väl olagligt annars? Misstänker bidragsfusk från mamman isåfall. Då hon nog får barnbidrag, underhåll och troligtvis bostadsbidrag endast om barnet är skriven hos henne. Det är väl också olagligt att ha såna bidrag utan giltig anledning?

  • Brumma
    Anonym (mm) skrev 2016-02-26 16:38:53 följande:

    Men om pappan ska ha heltid ska väl barnet också stå skriven där? Är väl olagligt annars? Misstänker bidragsfusk från mamman isåfall. Då hon nog får barnbidrag, underhåll och troligtvis bostadsbidrag endast om barnet är skriven hos henne. Det är väl också olagligt att ha såna bidrag utan giltig anledning?


    Barnbidraget kan man välja om själv. Dvs pappan har i nuläget laglig rätt till hela barnbidraget men kan välja att avstå det till mamman om han vill.

    Bostadsbidrag baserat på att barnet bor hos mamman är i nuläget bidtagsfusk ja.

    Underhåll är mamman skyldig att betala till pappan om pappan begär det. Begär mamman underhållsstöd vid växelvis boende tex är även det bidtagsfusk.

    Barnet måste även byta folkbokföringsadress för att följa folkbokföringslagen.
Svar på tråden Bör hon kalla mig mamma?