• Anonym (Ledsen mamma)

    Hantera barnskrik, trot, test av gränser osv...

    Vi har ett dilemma hemma hos oss. Våra småttingar är 1 och 2 år. Våra barn förstår inte så mycket än för dom är så små. Men det uppstår så många konflikter här hemma mellan han och barnen så jag står inte ut längre. När vi ska äta blir minsta barnet otåligt och skriker efter maten, mannen höjer rösten och säger bestämt "var tyst" och sätter fingret tvärs över munnen på honom. 2 åringen försöker göra sig förstådd och pekar på sånt hon vill ha och vill ha vatten osv.... Då säger han bestämt "ät!" Hon blir frustrerad, jag upplever att hon blir det för att hon försöker säga något. Eftersom han bara ger order utan att försöka förstå blir hon arg och skriker. Hon försöker göra sig förstådd igen men han är lika bestämd. Hon vägrar då äta, knuffa iväg tallriken, och skriker ännu mer när han försöker. ibland när hon skriker passar han på att trycka in mat i munnen på henne. Så ser vår måltoder ut och jag blir ledsen för att jag vill att hela fmiljen ska kunna äta tillsammns med glädje. Men det är omöjligt. .

    Barnen måste enligt honom leka i sitt rum. Han blir arg om dom kommer ut med leksaker till oss. Jag säger att dom gör det för att dom vill vara med oss. 

    När han pratar med barnen och dom inte lyssnar aäger han saker som jag tycker är väldigt elakt. Tex. använd det du har i skallen och lyssna, vad är det för fel på dig?, du sysslar med dumheter. Så har vi varje dag. 

    Sen har jag märkt att om barnen leker med sånt dom inte får slår han antingen bort det dom håller i eller slår bort armen. 

    När 2 åringen inte lyssnar tar han ett ganska hårt grepp runt hakan och trycker bak huvudet lite för att hon ska få hans uppmärksamhet. Det här är väldigt obehagligt att se på. Det är inte så hårt att de får blåmärken men inte okej ändå känner jag. 

    Minsta lilla "fel" barnen" gör får de konsekvenser som de inte ens förstår. Han hotade 2 åringen med att ta hennes sparpengar om hon inte slutade pilla på en sladd.

    Jag är väldigt besviken då jag inte kunde föreställa mig att han skulle bli såhär mot barn. Innan barnen kom visade han totalt rak motsatsen. Han lyssnade alltid på mig, pratde med mig, ställde alltid upp och gjorde allt för mig. 

    Jag har försökt prata med honom men han säger bara att man måste vara bestämd om barnen ska få respekt. Enligt honom ska barn lyssna och lyda. 

    Finns det npgonstans man kan få stöd för att ändra sådant beteende? Att lära sig förstå hur små barn funkar. Någon kurs i konflikthantering? 

    Fler Som haft såhär? Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Hantera barnskrik, trot, test av gränser osv...
  • Jemp

    Barnen behöver ju också se att någon står upp för
    dem och att det inte är såhär de ska bli behandlade. 

  • Anonym (Jonna)

    Du behöver sätta ner foten. Skulle din man acceptera att någon tog tag i hans haka och vred på hans huvud på det sättet han gör mot ert barn? Skulle du? Antagligen inte och med all rätt, så beter man sig inte mot någon man älskar. 


    Min man tog hårt i armen på vår tvååring vid två tillfällen. Efter andra gången sa jag att han har att välja på att gå och prata med någon om hur han ska hantera sin ilska eller så gör jag en orosanmälan till soc. Han valde att gå till en psykolog och vi gick senare på en föräldrautbildning tillsammans. De flesta kommuner erbjuder den typen av utbildningar och även om ni inte håller med om allt i utbildningen så är det en bra start till förändring och diskussioner om hur ni vill vara som föräldrar och familj. 


    Jag tror att du behöver börja tal klarspråk med din man. Säg till honom att du tycker det ser otäck ut det han gör och att det inte är ok med dig. Sluta täcka för honom på BVC, tänk på att även din man hör vad du säger där och visar du där att du tycker hans beteende är ok så tror han ju att du tycker det. 

  • Anonym (Jonna)

    Och en sak till. Jag tror absolut att ni kan få till ett fungerande föräldraskap om ni båda vill och är motiverade. Ni är ju precis i starten och är nybörjare som föräldrar tillsammans. 

  • Anonym (Tubbe)
    Anonym (soc) skrev 2024-05-09 01:24:34 följande:

    Hej igen,


    Jag förstår att din tilltro till socialen har fått sig en törn i och med tidigare bemötande. När man är desperat och bor i en husvagn med sitt barn, så vill man att socialen ska kunna hjälpa till. Problemet är att socialen nu för tiden inte bryr sig om ifall man bor i en husvagn med barn. Socialen har inget uppdrag att hjälpa hemlösa barn att bo i lägenhet, till skillnad från hur det var förr, hur sjukt det än är. Det finns barn som inte har haft en fast adress på flera år, utan flyttar runt med sin förälder på vandrarhem, andrahandslägenheter, på soffor hos bekanta. Det är inte klokt, men socialens uppdrag är inte att lösa så kallat "social hemlöshet."


    Men det gräsliga soc gjorde var väl inte att ts bodde i husvagn utan att de bestämde att barnen skulle bo hos den våldsamma pappan och ts uppmanades att inte ta med dem därifrån?! 
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Jonna) skrev 2024-05-09 10:38:44 följande:

    Och en sak till. Jag tror absolut att ni kan få till ett fungerande föräldraskap om ni båda vill och är motiverade. Ni är ju precis i starten och är nybörjare som föräldrar tillsammans. 


    Det är min förhoppning och med rätt stöd och hjälp så tror jag att det kan bli bra. Så länge han och jag är villig att utvecklas till det bättre.
  • Anonym (Ledsen mamma)

    Du har ju inte ens läst det jag skrivit. Jag har pratat med BVC. 


    Anonym (Sök hjälp) skrev 2024-05-09 07:14:09 följande:
    Lägg inte över på mig att du inte skyddar dina barn, utan accepterar våld för att du inte ens vågar prata med BVC.

    Var är ditt ansvar i det hela? Om du inte ens vågar säga till BVC att det inte fungerar så bra? 

    Exakt hur illa behöver det blir innan du börjar stå upp för dina barn
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Tubbe) skrev 2024-05-09 17:15:33 följande:
    Men det gräsliga soc gjorde var väl inte att ts bodde i husvagn utan att de bestämde att barnen skulle bo hos den våldsamma pappan och ts uppmanades att inte ta med dem därifrån?! 
    Soc bestämde inte att barnet skulle bo med pappan de rekommenderade det för att barnet inte skulle bevittna våld från hans sida. Socialen kunde inte bestämma något då vi har gemensam vårdnad. De bedömde honom som aggresiv mog som lugn. Därför skulle jag back undan enligt dom. För pappan blev lugn om han fick sin vilja fram. 
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Jonna) skrev 2024-05-09 10:33:22 följande:

    Du behöver sätta ner foten. Skulle din man acceptera att någon tog tag i hans haka och vred på hans huvud på det sättet han gör mot ert barn? Skulle du? Antagligen inte och med all rätt, så beter man sig inte mot någon man älskar. 


    Min man tog hårt i armen på vår tvååring vid två tillfällen. Efter andra gången sa jag att han har att välja på att gå och prata med någon om hur han ska hantera sin ilska eller så gör jag en orosanmälan till soc. Han valde att gå till en psykolog och vi gick senare på en föräldrautbildning tillsammans. De flesta kommuner erbjuder den typen av utbildningar och även om ni inte håller med om allt i utbildningen så är det en bra start till förändring och diskussioner om hur ni vill vara som föräldrar och familj. 


    Jag tror att du behöver börja tal klarspråk med din man. Säg till honom att du tycker det ser otäck ut det han gör och att det inte är ok med dig. Sluta täcka för honom på BVC, tänk på att även din man hör vad du säger där och visar du där att du tycker hans beteende är ok så tror han ju att du tycker det. 


    Mycket bra gjort av både dig och din man. Jag har sagt exakt vad jag tycker och vad jag ser. Han har fått höra att det är psykisk misshandel, att han ser otäck ut när han gör så. Jag ska prata med honom om att faktiskt söka hjälp. Vi har pratat om det lite idag. Han har inte jättebra erfarenhet av barnuppfostran. Utan de barn han vart i kontakt med har kommit från familjer som inte fungerat bra pga psykiska besvär och han har haft kontakt med barn som vart familjehemsplacerade som inte har bra föräldrar, hans föräldrar har fostrat hårt. Jag har vart ärlig kanske lite hård mot honom också men det behövs. Jag har sagt att jag förstår att han inte är van att se barn som visar vad dom vill när han sett barn som kommer från familjer som inte funkar så bra, har sagt att jag också förstår varför min man inte är så bra på att vara social mot andra, för att med sin hårda uppfostran så sätter han sin vilja och känslor åt sidan för att han inte har vågat annat. Förklarat att det är sunt att barn testar gränser, att dom vågar säga ifrån. Att det inte är robotar vi uppfostrar. Ett barn som alltid lyssnar och lyder är något man verkligen inte vill ha. Att ett barn ska våga säga ifrån, våga testa utan att vara livrädd att det blir fel. Han lyssnade och har nog förstått hur jag menar.
  • Anonym (lena)

    Det måste upphöra. I värsta fall om barnen berättar för någon i framtiden eller om någon annan märker hans betteende kan barnen omplaceras. Du har ansvar att skydda barnen. Kontatka socialtjänsten, ber om hjälp. Men om pappan förtsätter att bli våldsam flytta med barnen. Du kan inte flytta till en annan stad utan hans tillåtese men du kan flytta till ett annan boende i samma stad. Du kan neka pappan umgänge om han är olämplig som förälder. Försöka att spela in vad han gör mot barnen. Prata med en jurist. Du kanske behöver ensam vårdnad. 

  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (lena) skrev 2024-05-11 19:48:16 följande:

    Det måste upphöra. I värsta fall om barnen berättar för någon i framtiden eller om någon annan märker hans betteende kan barnen omplaceras. Du har ansvar att skydda barnen. Kontatka socialtjänsten, ber om hjälp. Men om pappan förtsätter att bli våldsam flytta med barnen. Du kan inte flytta till en annan stad utan hans tillåtese men du kan flytta till ett annan boende i samma stad. Du kan neka pappan umgänge om han är olämplig som förälder. Försöka att spela in vad han gör mot barnen. Prata med en jurist. Du kanske behöver ensam vårdnad. 


    Precis jag kommer flytta om han inte ändras. Men vi har diskuterat idag och jag tror han förstår nu hur jag menar. Blev djup diskussion om barndom, erfarenhet av andra barn osv .. 
  • TildaUma

    Jag skulle absolut be bvc att få kontakt med en barnpsykolog i syfte att få hjälp med konflikthantering med barnen. De finns inte till för att "reda ut" krångliga barn utan många fall handlar om att ändra tankesätt hos vuxna och det låter som att din partner behöver höra det från någon annan än dig. Kanske var hans egen uppväxt väldigt sträng, hotfull och tom traumatisk och han vet inte bättre än att följa samma mönster? Den typen av problematik är precis det en psykolog kan hjälpa honom att inse och förstå att han måste ändra sitt beteende. 

    Om ni går dit några gånger och han klarar att förstå att problemet ligger hos honom så har ni kommit en god bit på vägen och förhoppningsvis fått med er en del verktyg hem och därefter finns massor av material att tillgå bara på sociala medier som typ nurtured first och liknande konton på insta. 

  • Anonym (Du borde)
    Anonym (Sök hjälp) skrev 2024-05-09 07:14:09 följande:
    Lägg inte över på mig att du inte skyddar dina barn, utan accepterar våld för att du inte ens vågar prata med BVC.

    Var är ditt ansvar i det hela? Om du inte ens vågar säga till BVC att det inte fungerar så bra? 

    Exakt hur illa behöver det blir innan du börjar stå upp för dina barn? 
    Som din signatur lyder - Sök Hjälp. Med din empatistörning borde du sluta svara i sådana här diskussioner. Du hjälper ingen.
Svar på tråden Hantera barnskrik, trot, test av gränser osv...