• Anonym (Slavar)

    På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

    På vilket sätt är inte alla ni slavar här när ni måste betala skatt inom ett samhälle eller få fängelse med hjälp av våld?
    Om ni inte gör det får ni böter, och sedan fängelse med hjälp av våld och tvång även om ni skulle vägra. På vilket sätt är inte det ren slaveri? Varför kan inte skatt vara frivilligt inom ett samhälle istället för tvång och slaveri? Diskutera.

  • Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?
  • Anonym (Faktura istället för skatt?)
    nihka skrev 2020-09-08 00:55:46 följande:
    Vad bra att du har förstått att man inte måste vara bosatt i landet för att äga mark. Och sedan plussar du på att man inte måste folkbokföra sig här för att sova i en koja i skogen. Tänk vad jobbigt det skulle bli om alla som kom hit var tvungna att folkbokföra sig
    Jag har aldrig påstått att man behöver vara varken bosatt eller folkbokförd i landet för att äga en fastighet, inte ens i närheten.

    Jag har heller aldrig sagt att att man måste fokbokföra sig för att sova i en koja i skogen, det skulle innebära att t.ex alla turister som kommer hit o campar skulle behöva folkbokföra sig.

    Men om du har för avsikt att faktiskt bo i en koja i skogen, att leva ditt liv där utan att folkbokföra dig på den fastigheten... Då bryter du mot folkbokföringslagen.

    Det du med intention ständigt missförstår är att det per definition är juridisk skillnad på att vistas i landet och att vara bosatt i landet.
    Om du vistas i landet i sån omfattning att du enligt definitionen i folkbokföringslagen paragraf 3 är bosatt i landet, så har du som individ anmälningsplikt att folkbokföra dig.

    3 §   Den som efter inflyttning anses vara bosatt i Sverige ska folkbokföras. En person anses bosatt här i landet om han eller hon kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan) i landet under minst ett år. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska folkbokföras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist här.


    En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila här i landet om han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan här minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

    Så jag säger det igen, nej. Du kan inte "köpa en bit mark, bygga en koja, bo i den o inte behöva betala nått". Inte utan att bryta mot lagen.

    OM vi ska skita i vad som är lagligt o inte så är det väl en betydligt bättre idé o bara kopiera det som alla snyltare i vårt samhälle redan gör? Lev på nån form av bidrag, a-kassa, sjukpenning eller socialbidrag o sen jobba svart på sidan av?

  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-08 17:44:28 följande:
    Jag har aldrig påstått att man behöver vara varken bosatt eller folkbokförd i landet för att äga en fastighet, inte ens i närheten.

    Jag har heller aldrig sagt att att man måste fokbokföra sig för att sova i en koja i skogen, det skulle innebära att t.ex alla turister som kommer hit o campar skulle behöva folkbokföra sig.

    Men om du har för avsikt att faktiskt bo i en koja i skogen, att leva ditt liv där utan att folkbokföra dig på den fastigheten... Då bryter du mot folkbokföringslagen.

    Det du med intention ständigt missförstår är att det per definition är juridisk skillnad på att vistas i landet och att vara bosatt i landet.
    Om du vistas i landet i sån omfattning att du enligt definitionen i folkbokföringslagen paragraf 3 är bosatt i landet, så har du som individ anmälningsplikt att folkbokföra dig.

    3 §   Den som efter inflyttning anses vara bosatt i Sverige ska folkbokföras. En person anses bosatt här i landet om han eller hon kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan) i landet under minst ett år. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska folkbokföras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist här.


    En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila här i landet om han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan här minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

    Så jag säger det igen, nej. Du kan inte "köpa en bit mark, bygga en koja, bo i den o inte behöva betala nått". Inte utan att bryta mot lagen.

    OM vi ska skita i vad som är lagligt o inte så är det väl en betydligt bättre idé o bara kopiera det som alla snyltare i vårt samhälle redan gör? Lev på nån form av bidrag, a-kassa, sjukpenning eller socialbidrag o sen jobba svart på sidan av?


    Det finns i alla fall en här i tråden som stoltserar med att snylta på samhället genom svartjobb och möjligen annat skattefusk.

    Där duger varken att betala skatt eller att få en faktura utan samhället och skattebetalarna ska sponsra dennes nyttjande av det gemensamma.

    Vad får jag för pengarna jag betalar i skatt för att denne snyltare ska leva på andra?    
  • Anonym (Faktura istället för skatt?)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-08 18:47:07 följande:
    Vad får jag för pengarna jag betalar i skatt för att denne snyltare ska leva på andra?    
    Det är ju när man börjar fråga sig själv just den frågan som man börjar titta sig lite omkring i samhället...

    Jag har egentligen inget emot att de som har det kämpigt o lever fattig får visst stöd ifrån samhället, jag har heller inget emot att vara med o bidra till att dessa resurser faktiskt finns.

    Men detta storskaliga och systematiska missbruk av välfärden i allmänhet och socialförsäkringssystemen i synnerhet som pågått en längre tid nu får mig att ifrågasätta allt detta i grunden. 

    Mest påtagligt är våra politikers rent naiva, apatiska och handlingsförlamade inställning till det hela, det tillåts ju bara fortgå.
    Ibland händer det någon enskild händelse som får stor spridning och uppmärksamhet, då står de där på rad o fördömer det som hänt. Det används starka ord o det lovas satsningar både på det ena o det andra...... sen händer precis ingenting.

    Ta bara det som hände nu i helgen, äntligen vågar en höjdare inom polisen ryta ifrån ordentligt o tala klarspråk om de stora problem vi har med gängkriminalitet.
    Likförbannat kliver åsnan Lövén upp vid podiet dagarna efteråt o säger rakt ut att det inte går att koppla ihop gängkriminaliteten med etnicitet eller migration....
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-08 21:04:49 följande:
    Det är ju när man börjar fråga sig själv just den frågan som man börjar titta sig lite omkring i samhället...

    Jag har egentligen inget emot att de som har det kämpigt o lever fattig får visst stöd ifrån samhället, jag har heller inget emot att vara med o bidra till att dessa resurser faktiskt finns.

    Men detta storskaliga och systematiska missbruk av välfärden i allmänhet och socialförsäkringssystemen i synnerhet som pågått en längre tid nu får mig att ifrågasätta allt detta i grunden. 

    Mest påtagligt är våra politikers rent naiva, apatiska och handlingsförlamade inställning till det hela, det tillåts ju bara fortgå.
    Ibland händer det någon enskild händelse som får stor spridning och uppmärksamhet, då står de där på rad o fördömer det som hänt. Det används starka ord o det lovas satsningar både på det ena o det andra...... sen händer precis ingenting.

    Ta bara det som hände nu i helgen, äntligen vågar en höjdare inom polisen ryta ifrån ordentligt o tala klarspråk om de stora problem vi har med gängkriminalitet.
    Likförbannat kliver åsnan Lövén upp vid podiet dagarna efteråt o säger rakt ut att det inte går att koppla ihop gängkriminaliteten med etnicitet eller migration....
    En åsna verkar i detta fall kunna svara mer klarsynt än ditt inlägg. 

    Enkla svar på svåra problem är för single minded - att se helheten är en talang som inte alla besitter, inte heller att se skillnad på korrelation och kausalitet. 
  • Anonym (Faktura istället för skatt?)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-08 21:43:58 följande:
    En åsna verkar i detta fall kunna svara mer klarsynt än ditt inlägg.
    Som på beställning så publicerades just denna artikel i SvD

    https://www.svd.se/miljoner-i-bidrag-forsvinner-till-kriminella-klaner

    Kriminella klaner dränerar samhället på hundratals miljoner genom brott och bidragsfusk. Det säger nationalekonomen Ingvar Nilsson. Försäkringskassans egna samordnare tror problemen underskattats.

    Kriminella släktbaserade nätverk, så kallade klaner, använder svenska bidragssystem som en inkomstkälla. Sätten att lura staten är många och kostnaden för samhället är hundratals miljoner. Det säger nationalekonomen Ingvar Nilsson, som i sitt yrke bland annat har räknat på vad utanförskap kostar för kommuner, myndigheter och samhället i stort.

    ? Vi har en omfattande attack mot våra välfärdssystem, säger Ingvar Nilsson.

    ? Man fuskar med allt som genererar pengar. I en rent kriminell del säljer man droger och utpressar, i annan del utnyttjas välfärdssystemen. Det finns mängder av varianter. Man kan ha fejkade anställningar med lönebidrag. Man kan låtsas att någon är långtidssjuk för att göra assistansbedrägerier.

    Rättegångar har visat hur kriminella klanliknande nätverk tillskansar sig offentliga medel via allt från hemtjänst- och assistansbolag till arbetsmarknadsåtgärder.

    I Södertälje lurades till exempel Försäkringskassan på 29 miljoner kronor när företaget Elma Assistans skrev falska tidrapporter för assistenter åt funktionshindrade.

    Statistiken visar att runt 10 procent av Försäkringskassans återkrav gäller utbetalningar till organiserad brottslighet, men mörkertalet kan vara större, enligt Thomas Falk.


    Han säger att bidragsbrott kan vara en större inkomstkälla för den organiserade kriminaliteten än vad många tror:


    ? Jag tror att den är underskattad: att ha en fast vit inkomst ger så mycket mer för de kriminella, säger Thomas Falk.


    Finansminister Magdalena Andersson (S) framhåller i en skriftlig kommentar till SvD att regeringen har vidtagit flera åtgärder, varav den senaste är att föreslå ändrade momsregler för att stoppa stora momsbedrägerier mot Skatteverket.


    ?Hela legitimiteten för det svenska välfärdssystemet står på spel när bedrägerier från organiserad brottslighet riktar sig mot samhällets gemensamma resurser. Myndigheternas insatser är en kärna i arbetet med att upptäcka och stoppa nya brottsupplägg?, skriver Magdalena Andersson.

    Jag delar helt o fullt finansministerns tes att hela legitimiteten för det svenska välfärdssystemet verkligen står på spel.

    Det är dock mycket hög tid att gå från ord till handling, påvisa lite resolut handlingkraft. Men det vet ju alla som följt denna utveckling att de etablerade politikerna är fullständigt oförmögna att verkställa, det har de bevisat gång på gång.


     


     

  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-08 22:37:40 följande:
    Som på beställning så publicerades just denna artikel i SvD

    www.svd.se/miljoner-i-bidrag-forsvinner-till-...

    Kriminella klaner dränerar samhället på hundratals miljoner genom brott och bidragsfusk. Det säger nationalekonomen Ingvar Nilsson. Försäkringskassans egna samordnare tror problemen underskattats.

    Kriminella släktbaserade nätverk, så kallade klaner, använder svenska bidragssystem som en inkomstkälla. Sätten att lura staten är många och kostnaden för samhället är hundratals miljoner. Det säger nationalekonomen Ingvar Nilsson, som i sitt yrke bland annat har räknat på vad utanförskap kostar för kommuner, myndigheter och samhället i stort.

    Vi har en omfattande attack mot våra välfärdssystem, säger Ingvar Nilsson.

    Man fuskar med allt som genererar pengar. I en rent kriminell del säljer man droger och utpressar, i annan del utnyttjas välfärdssystemen. Det finns mängder av varianter. Man kan ha fejkade anställningar med lönebidrag. Man kan låtsas att någon är långtidssjuk för att göra assistansbedrägerier.

    Rättegångar har visat hur kriminella klanliknande nätverk tillskansar sig offentliga medel via allt från hemtjänst- och assistansbolag till arbetsmarknadsåtgärder.

    I Södertälje lurades till exempel Försäkringskassan på 29 miljoner kronor när företaget Elma Assistans skrev falska tidrapporter för assistenter åt funktionshindrade.

    Statistiken visar att runt 10 procent av Försäkringskassans återkrav gäller utbetalningar till organiserad brottslighet, men mörkertalet kan vara större, enligt Thomas Falk.


    Han säger att bidragsbrott kan vara en större inkomstkälla för den organiserade kriminaliteten än vad många tror:


    Jag tror att den är underskattad: att ha en fast vit inkomst ger så mycket mer för de kriminella, säger Thomas Falk.


    Finansminister Magdalena Andersson (S) framhåller i en skriftlig kommentar till SvD att regeringen har vidtagit flera åtgärder, varav den senaste är att föreslå ändrade momsregler för att stoppa stora momsbedrägerier mot Skatteverket.


    Hela legitimiteten för det svenska välfärdssystemet står på spel när bedrägerier från organiserad brottslighet riktar sig mot samhällets gemensamma resurser. Myndigheternas insatser är en kärna i arbetet med att upptäcka och stoppa nya brottsupplägg, skriver Magdalena Andersson.

    Jag delar helt o fullt finansministerns tes att hela legitimiteten för det svenska välfärdssystemet verkligen står på spel.

    Det är dock mycket hög tid att gå från ord till handling, påvisa lite resolut handlingkraft. Men det vet ju alla som följt denna utveckling att de etablerade politikerna är fullständigt oförmögna att verkställa, det har de bevisat gång på gång.


     


     


    Tänk att du ändå kan hålla med de du säger att du föraktar så - det är stort, eller sjukt... hur du nu vill se det.

    Att brottslighet verkar i olika stadier av 'mognad' är ingenting som är unikt för Sverige eller för samtiden. Det har funnits länge.

    Det finns åtskilliga exempel i nyare tiders historia där organiserad brottslighet är inkorporerad i näringsliv,  offentlig verksamhet och politisk styrning förekommer i olika omfattning i alla länder på klotet oberoende av statsskick och styrande ideologi. 

    Självklart urholkar det såväl finanser och förtroende. Men det är viktigt att förstå att all brottslighet verkar i de samhällen som finns under de villkor som ges dem i dessa samhällen och att all organiserad brottslighet verkar på en global brottslig marknad där tillgång och efterfrågan styr vilken verksamhet brottsligheten ska utnyttja.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-08 17:44:28 följande:
    Jag har aldrig påstått att man behöver vara varken bosatt eller folkbokförd i landet för att äga en fastighet, inte ens i närheten.

    Jag har heller aldrig sagt att att man måste fokbokföra sig för att sova i en koja i skogen, det skulle innebära att t.ex alla turister som kommer hit o campar skulle behöva folkbokföra sig.

    Men om du har för avsikt att faktiskt bo i en koja i skogen, att leva ditt liv där utan att folkbokföra dig på den fastigheten... Då bryter du mot folkbokföringslagen.

    Det du med intention ständigt missförstår är att det per definition är juridisk skillnad på att vistas i landet och att vara bosatt i landet.
    Om du vistas i landet i sån omfattning att du enligt definitionen i folkbokföringslagen paragraf 3 är bosatt i landet, så har du som individ anmälningsplikt att folkbokföra dig.

    3 §   Den som efter inflyttning anses vara bosatt i Sverige ska folkbokföras. En person anses bosatt här i landet om han eller hon kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan) i landet under minst ett år. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska folkbokföras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist här.


    En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila här i landet om han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan här minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

    Så jag säger det igen, nej. Du kan inte "köpa en bit mark, bygga en koja, bo i den o inte behöva betala nått". Inte utan att bryta mot lagen.

    OM vi ska skita i vad som är lagligt o inte så är det väl en betydligt bättre idé o bara kopiera det som alla snyltare i vårt samhälle redan gör? Lev på nån form av bidrag, a-kassa, sjukpenning eller socialbidrag o sen jobba svart på sidan av?


    Fast om man inte vill betala skatt eller bidra till det allmänna så är det inga problem. Man kan bo i skogen på annans mark och nyttja allemansrätten. Problemet med folkbokföring är inte svårt. Man folkbokförs i den kommun som man vistas den mesta tiden. Dvs man blir folkbokförd på kommunen och inte en speciell adress i kommunen. Det är så uteliggare tex kan vara folkbokförda. Sen om någon skulle kräva att man ska vara folkbokförd i den koja i skogen man lever i är också väldigt lätt med tanke på att man flyttar runt med jämna mellanrum och därför inte anses ha en fast adress. Så du kan släppa diskussionen om att man måste vara folkbokförd på en adress.
  • Anonym (Faktura istället för skatt?)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-08 23:08:51 följande:
    Tänk att du ändå kan hålla med de du säger att du föraktar så - det är stort, eller sjukt... hur du nu vill se det.

    Att brottslighet verkar i olika stadier av 'mognad' är ingenting som är unikt för Sverige eller för samtiden. Det har funnits länge.

    Det finns åtskilliga exempel i nyare tiders historia där organiserad brottslighet är inkorporerad i näringsliv,  offentlig verksamhet och politisk styrning förekommer i olika omfattning i alla länder på klotet oberoende av statsskick och styrande ideologi. 

    Självklart urholkar det såväl finanser och förtroende. Men det är viktigt att förstå att all brottslighet verkar i de samhällen som finns under de villkor som ges dem i dessa samhällen och att all organiserad brottslighet verkar på en global brottslig marknad där tillgång och efterfrågan styr vilken verksamhet brottsligheten ska utnyttja.
    Jag kan absolut hålla med i sakfrågor, som nu när finansministern ställer sig upp och säger att "Hela legitimiteten för det svenska välfärdssystemet står på spel när bedrägerier från organiserad brottslighet riktar sig mot samhällets gemensamma resurser"

    Hon har ju fullständigt rätt, hon gör ju precis samma poäng som jag försöker göra själv. Vi är överens om vad problemet är och att problemet faktiskt finns. Även du själv verkar ju vara helt överens om att detta faktiskt är ett otroligt stort problem.

    Den stora skillnaden kommer i att jag utöver detta även fullständigt har tappat förtroendet för de etablerade politikernas förmåga att faktiskt göra någonting åt det. 
    Jag blir även mer o mer övertygad ju fler år som går, eftersom inga åtgärder eller ändringar de verkställer verkar göra någon som helst skillnad i praktiken.

    Jag gillar speciellt det sista stycket i ditt inlägg, våra socialförsäkringssystem skall givetvis vara uppbyggda på ett sådant sätt, och med sådana villkor, att de inte är möjligt att oärliga människor ges tillfälle att missbruka dessa.
    Anonym (tobbe) skrev 2020-09-08 23:47:05 följande:
    Fast om man inte vill betala skatt eller bidra till det allmänna så är det inga problem. Man kan bo i skogen på annans mark och nyttja allemansrätten. Problemet med folkbokföring är inte svårt. Man folkbokförs i den kommun som man vistas den mesta tiden. Dvs man blir folkbokförd på kommunen och inte en speciell adress i kommunen. Det är så uteliggare tex kan vara folkbokförda. Sen om någon skulle kräva att man ska vara folkbokförd i den koja i skogen man lever i är också väldigt lätt med tanke på att man flyttar runt med jämna mellanrum och därför inte anses ha en fast adress. Så du kan släppa diskussionen om att man måste vara folkbokförd på en adress.
    Du kan inte på något vis nyttja allemansrätten för att bosätta dig på en fastighet som ägs av annan. Allemansrätten ger oss rätt att vistas på annans mark, inte att bosätta oss.
    Men du har rätt i att man som individ kan bli folkbokförd hos kommunen, men då är du ju ändå inne i systemet o behöver skatta på dina inkomster och tillgångar.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-09 07:29:31 följande:
    ......
    Jag gillar speciellt det sista stycket i ditt inlägg, våra socialförsäkringssystem skall givetvis vara uppbyggda på ett sådant sätt, och med sådana villkor, att de inte är möjligt att oärliga människor ges tillfälle att missbruka dessa.

    ....
    För single minded är det så enkelt - gränsen mellan det kända och okända är klar och tydlig. 

    Most people think of particles as solid spheres. In string theory, scientists view them as vibrating strings instead.

    Med mer kunskap inom varierande områden framträder gränsen mellan det kända och okända som mer komplex och både problem och lösningar blir mer mångfacetterade.

    Att tror att det finns system som inte kan missbrukas eller utnyttjas är single minded.
  • Anonym (Faktura istället för skatt?)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-09-09 08:44:31 följande:
    Med mer kunskap inom varierande områden framträder gränsen mellan det kända och okända som mer komplex och både problem och lösningar blir mer mångfacetterade.

    Att tror att det finns system som inte kan missbrukas eller utnyttjas är single minded.
    Det är inte på några sätt komplext att förstå att om antalet som bidrar till systemet ständigt minskar procentuellt, samtidigt som antalet som nyttjar systemet ökar, det kommer till slut till en punkt där det inte längre är hållbart.

    Det behövs inga mångfacetterade analyser för att förstå det.

    Mångfacetterade komplexa analyser och lösningar krävs dock om man ska lyckas undgå att erkänna att något man inte vill ska vara sant faktiskt enligt all bevisning och forskning är sant.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-09 13:19:50 följande:
    Det är inte på några sätt komplext att förstå att om antalet som bidrar till systemet ständigt minskar procentuellt, samtidigt som antalet som nyttjar systemet ökar, det kommer till slut till en punkt där det inte längre är hållbart.

    Det behövs inga mångfacetterade analyser för att förstå det.

    Mångfacetterade komplexa analyser och lösningar krävs dock om man ska lyckas undgå att erkänna att något man inte vill ska vara sant faktiskt enligt all bevisning och forskning är sant.
    Det är en fin teori du presenterar, men hur backas den upp upp av fakta?

    www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/amnesovergripande-statistik/hushallens-ekonomi-allman-statistik/pong/statistiknyhet/antal-personer-forsorjda-med-sociala-ersattningar-och-bidrag-2018/

    "Statistiknyhet från SCB 2019-05-17 9.30

    Antalet helårspersoner som försörjdes med sociala ersättningar och bidrag minskade med 4,4 procent år 2018. Det totala antalet var 772 275 helårspersoner, vilket motsvarar 13,3 procent av befolkningen i arbetsför ålder. Det är stora skillnader mellan olika delar i landet. Andelen var lägst i pendlingskommuner nära en storstad, 9,8 procent och högst i landsbygdskommuner, 17,0 procent.


    SCB redovisar årligen statistik över antalet helårspersoner i åldrarna 20–64 som försörjs genom sociala ersättningar och bidrag, vilket innefattar sjukpenning, sjuk- och aktivitetsersättning, ersättning vid arbetslöshet och arbetsmarknadspolitiska åtgärder, ekonomiskt bistånd samt etableringsersättning.


    För att skapa jämförbarhet mellan olika typer av ersättningar beräknas så kallade helårsekvivalenter. Med helårsekvivalenter avses det antal individer som skulle kunna försörjas under ett helt år med full ersättning. Exempelvis blir två personer, som varit heltidsarbetslösa ett halvår var, tillsammans en helårsekvivalent.


    Utvecklingen av antal helårsekvivalenter i åldrarna 20–64 som försörjs med sociala ersättningar och bidrag*, 1990–2018"
    rsekvivalenter i åldrarna 20–64 som försörjs med sociala ersättningar och bidrag*, 1990–2018
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-09-08 17:44:28 följande:
    Jag har aldrig påstått att man behöver vara varken bosatt eller folkbokförd i landet för att äga en fastighet, inte ens i närheten.

    Jag har heller aldrig sagt att att man måste fokbokföra sig för att sova i en koja i skogen, det skulle innebära att t.ex alla turister som kommer hit o campar skulle behöva folkbokföra sig.

    Men om du har för avsikt att faktiskt bo i en koja i skogen, att leva ditt liv där utan att folkbokföra dig på den fastigheten... Då bryter du mot folkbokföringslagen.

    Det du med intention ständigt missförstår är att det per definition är juridisk skillnad på att vistas i landet och att vara bosatt i landet.
    Om du vistas i landet i sån omfattning att du enligt definitionen i folkbokföringslagen paragraf 3 är bosatt i landet, så har du som individ anmälningsplikt att folkbokföra dig.

    3 §   Den som efter inflyttning anses vara bosatt i Sverige ska folkbokföras. En person anses bosatt här i landet om han eller hon kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan) i landet under minst ett år. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska folkbokföras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist här.


    En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila här i landet om han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan här minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

    Så jag säger det igen, nej. Du kan inte "köpa en bit mark, bygga en koja, bo i den o inte behöva betala nått". Inte utan att bryta mot lagen.

    OM vi ska skita i vad som är lagligt o inte så är det väl en betydligt bättre idé o bara kopiera det som alla snyltare i vårt samhälle redan gör? Lev på nån form av bidrag, a-kassa, sjukpenning eller socialbidrag o sen jobba svart på sidan av?


    Jag "missförstår" ingenting. Du är ju bara sur för att det du säger inte går, faktiskt går och ställer hela tiden upp nya hinder och nu tolkar du "bo" som att enbart vara bosatt. 

    Jag har gett dig exempel på hur det går och det finns fler lagliga sätt, men du är verkar inte vara intresserad av annat än att gnälla.

    Naturligtvis kan du köpa en bit mark, fast du behöver inte ens det, bygga en koja bo i den och inte betala nåt. Det är bara din brist på vilja, nyfikenhet och fantasi som hindrar.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?