• Alecto

    Arabiska - ett farligt språk?

    Med tanke på tråden ang temaveckor på förskolan där barn lär sig om andra länder, språk och kulturer och TS förfasade sig över att barnet lärde sig ett par ord arabiska (som barnet knappt kommer komma ihåg) undrar jag lite hur majoriteten ställer sig till det?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?
  • daddybear
    Exoplanet skrev 2012-04-09 21:28:39 följande:
    Ok, sionister som förföljer araber "som de själva förföljdes". De måste vara väldigt gamla eller var det bara sionister som förföljdes menar du?
    Om det inte var det, enligt din uppfattning, utan judar i allmänhet så blir det argumentet lätt förvirrande. I fortsättningen kanske du helt enkelt ska skriva sionister eller ännu hellre staten Israel för att undvika att en viss grupp människor, som är betydligt större än de två kategorierna, svartmålas.   

    Det handlar inte om att jag ska vara nöjd utan om din oro för att vissa grupper ska förföljas. Man får väl ändå utgå ifrån att det är själva företeelsen du motsätter dig och då borde du vara konsekvent i argumentationen. Jag tror t.ex. inte att Dror Feiler som är drivande i Ship to Gaza skulle skriva under på att han förföljer araber.
    förstår ditt resonemang, problemet är att det är inte bara staten israel, hade det varit det hade dom för längesedan fått motstånd från FN men USA lägger veto varje gång man försöker göra något i srael/palestina konflikten, det finns även mycket folk aktivt i israels förtryck av palestinierna som inte finns i "staten israel" utan överallt i världen, nej jag tror inte på ett "judisk konspiration" som vissa höger extrema grupper men deras stöd från usa gör ju att det inte bara är israel som är problemet utan "judar" ute i världen. vilket är lite därför jag skrev judar innan men judar/sionister/staten israel tror du förstår vad jag menar
  • Exoplanet
    daddybear skrev 2012-04-09 21:41:45 följande:
    förstår ditt resonemang, problemet är att det är inte bara staten israel, hade det varit det hade dom för längesedan fått motstånd från FN men USA lägger veto varje gång man försöker göra något i srael/palestina konflikten, det finns även mycket folk aktivt i israels förtryck av palestinierna som inte finns i "staten israel" utan överallt i världen, nej jag tror inte på ett "judisk konspiration" som vissa höger extrema grupper men deras stöd från usa gör ju att det inte bara är israel som är problemet utan "judar" ute i världen. vilket är lite därför jag skrev judar innan men judar/sionister/staten israel tror du förstår vad jag menar
    Du skulle kunna skriva samma sak om muslimska våldsbejakande extremister - det finns bevisligen "muslimer ute i världen" som stöder och finansierar den inriktiningen men det betyder inte att alla muslimer är potentiella terrorister eller att "judar ute i världen" ger sitt stöd för övergrepp på den palestinska befolkningen.

    Det finns mängder av judar som arbetar för fred och hjälper den palestinska befolkningen på olika sätt. Ett exempel är SACH (Save a childs heart) - en grupp isreliska läkare som opererar barn från fattiga länder varav ca 49% kommer från Palestina.    

    www.saveachildsheart.org/17-en/ChildrenWeHelp.aspx

    Ett stort antal liknande sociala, ekonomiska och politiska samarbeten bedrivs ständigt över gränserna så bilden du målar upp är väldigt onyanserad. Du kan inte utgå ifrån att jag "förstår vad du menar" för det är just den typen av luddiga generaliseringar folk som vill bunta ihop muslimer också använder sig av, eller valfri grupp som man gillar att ogilla.

    Det är exttremt viktigt att inte slarva med begreppen. Du kan kritisera en företeelse, en handling eller en viss gruppering inom en religion/ett folk, så historiskt specifikt och avgränsat som möjligt, men inte en ett helt folk eller en hel religion i svepande generaliseringar.

    Jag kan vara kritisk i mina inlägg men du kommer inte att hitta den typen av formuleringar i dem, utan tydliga definitioner och hänvisningar till rapporter, artiklar etc. Det finns en anledning till det. Så nej, jag köper inte termen "judar" under några omständigheter i det här sammanhanget. 
  • 72Lisa

    på vilket sätt kan ett språk vara farligt?

  • daddybear
    Exoplanet skrev 2012-04-09 22:48:20 följande:
    Du skulle kunna skriva samma sak om muslimska våldsbejakande extremister - det finns bevisligen "muslimer ute i världen" som stöder och finansierar den inriktiningen men det betyder inte att alla muslimer är potentiella terrorister eller att "judar ute i världen" ger sitt stöd för övergrepp på den palestinska befolkningen.

    Det finns mängder av judar som arbetar för fred och hjälper den palestinska befolkningen på olika sätt. Ett exempel är SACH (Save a childs heart) - en grupp isreliska läkare som opererar barn från fattiga länder varav ca 49% kommer från Palestina.    

    www.saveachildsheart.org/17-en/ChildrenWeHelp...

    Ett stort antal liknande sociala, ekonomiska och politiska samarbeten bedrivs ständigt över gränserna så bilden du målar upp är väldigt onyanserad. Du kan inte utgå ifrån att jag "förstår vad du menar" för det är just den typen av luddiga generaliseringar folk som vill bunta ihop muslimer också använder sig av, eller valfri grupp som man gillar att ogilla.

    Det är exttremt viktigt att inte slarva med begreppen. Du kan kritisera en företeelse, en handling eller en viss gruppering inom en religion/ett folk, så historiskt specifikt och avgränsat som möjligt, men inte en ett helt folk eller en hel religion i svepande generaliseringar.

    Jag kan vara kritisk i mina inlägg men du kommer inte att hitta den typen av formuleringar i dem, utan tydliga definitioner och hänvisningar till rapporter, artiklar etc. Det finns en anledning till det. Så nej, jag köper inte termen "judar" under några omständigheter i det här sammanhanget. 
    var inte så rabbiat, jag backade och formulerade om mig när du poängterade ut för mig att jag skrivit judar slarvigt och skrev sionister istället, och jag har inte skrivit att ALLA judar ute i världen är ute för att motarbeta palestina,läs inte in för mycket nu jag försöker ta dig seriöst men du går på för hårt för att detta ska kunna hålla god ton. tagga ner ett par steg är du snäll. att säga sionister är inte att anfalla en hel religion det är en gruppering som du skriver. återigen jag formulerade om mig på punkten judar till sionister men du fortsätter tugga samma grej
  • Exoplanet
    daddybear skrev 2012-04-09 23:07:05 följande:
    var inte så rabbiat, jag backade och formulerade om mig när du poängterade ut för mig att jag skrivit judar slarvigt och skrev sionister istället, och jag har inte skrivit att ALLA judar ute i världen är ute för att motarbeta palestina,läs inte in för mycket nu jag försöker ta dig seriöst men du går på för hårt för att detta ska kunna hålla god ton. tagga ner ett par steg är du snäll. att säga sionister är inte att anfalla en hel religion det är en gruppering som du skriver. återigen jag formulerade om mig på punkten judar till sionister men du fortsätter tugga samma grej
    Nej, du formulerade inte om dig utan rättfärdigade ditt tidigare inlägg och tillade "judar/sionister/staten Israel tror du förstår vad jag menar". Vad betyder det egentligen?
    Det är inte jag som är rabiat, det är du som är diffus och då får du tar reaktioner på det.
  • daddybear
    Exoplanet skrev 2012-04-10 00:50:18 följande:
    Nej, du formulerade inte om dig utan rättfärdigade ditt tidigare inlägg och tillade "judar/sionister/staten Israel tror du förstår vad jag menar". Vad betyder det egentligen?
    Det är inte jag som är rabiat, det är du som är diffus och då får du tar reaktioner på det.
    reaktioner tar jag gärna,men du väljer ju att ignorera det faktum att jag formulerat om mig.för du vill så gärna skapa konflikt.det får stå för dig jag vet vad jag sa.
  • Pompeia01

    Jag röstade "övrigt". För jag känner så här:

    Språkkunskaper är jätteviktigt! Ju fler språk man kan desto bättre. Arabiska öppnar dörrar till en stor del av världen, och det finns också mycken vacker litteratur skriven på arabiska. Så jag har i princip inget emot arabiskastudier, och skulle inte ha något emot att mina  barn studerade det i en ålder då de själv kunde göra ett informerat val. Det vill säga: inte före högstadiet. 

    MEN - jag läste den TS som det refereras till, och i det sammanhanget är jag inte lika positiv till arabiskaundervisningen. För det handlade a) om dagisbarn som inte hade någon möjlighet att välja. Och b) om att dagisets invandrarbarn drogs in i detta, och arabiskan användas för att förhärliga invandringen som företeelse. DÄR sparkar jag bakut!

    Daghemmen ska inte bedriva politisk propaganda! Det var detta många retade sig på, och inte arabiska språket i sig!       

  • Miss Cee
    daddybear skrev 2012-04-08 18:34:24 följande:
    en stor sak är att bryta kan man räkna som dialekt i vissa områden då det är så stora. rinkeby svenskan tex. är det fortfarande att bryta  när det klassas som dialekt? menar sskånskan är ju påväerkad av dansken till viss del, bryter dom då för att det är influerat av danska?
    Har lite svårt att hänga med i ditt inlägg, men svarar efter bästa förmåga.

    Ja det är säkert så att "Rinkeby-svenskan" är väldigt utbredd. Dessvärre. Och nej, jag tycker inte att det är önskvärt bara för att det är relativt vanligt på sina håll. Tvärtom.

    Skånskan har säkert några influenser av danska, men om det är någon dialekt som danskarna har svårt att förstå så är det just skånskan.
    Ordet
  • Ajkje

    Jag röstade Självklart- vad roligt.
    Språk är aldrig fel och kunskap är inte tungt att bära.

  • Younes

    För det första är språk aldrig farligt utan alltid en tillgång. Att sedan Arabiskan är mer utspridd i världen jämför med våra nordiska länder förklarar att man givetvis har större nytta av Arabiskan ute i världen.

    När ni pratar om "Rinkebysvenskan" som jag fattar som den "slang" invandrar ungdomar använder ? Eller andra brytningar överhuvudtaget kan jag säga att det beror först och främst på individen förstås, som ni alla vet har man olika lätt för att lära sig nya språk.  
    Men mycket beror så klart på segregeringen och SFI (Svenska för invandrare)

    Jag kan som exempel jämföra min man med syrrans man.
    Min man har aldrig gått på SFI (av olika anledningar) medans syrrans karl gått flera år. De har varit ungefär lika länge i Sverige men min man har knappt någon brytning alls, för han har lärt sig svenska av mig och de få svenska kompisar han har. Syrrans karl kan jag knappt förstå, och då är jag ändå ganka "van" att prata med invandrare!
    Min man stavar som en kratta, man får skratta åt hans ihopknåpande av "sch-ljuden", många roliga bokstavskombinationer kan jag säga! Syrrans karl stavar felfritt däremot.
    Men gissa vem Arbetsförmedlingen föredrar? Jo, han med papper på att han kan svenska, fastän man inte förstår vad han säger!
    Så kan det se ut i på arbetsmarknaden i Sverige i dag.

  • bitte67
    Younes skrev 2012-04-12 09:34:44 följande:
    För det första är språk aldrig farligt utan alltid en tillgång. Att sedan Arabiskan är mer utspridd i världen jämför med våra nordiska länder förklarar att man givetvis har större nytta av Arabiskan ute i världen.

    När ni pratar om "Rinkebysvenskan" som jag fattar som den "slang" invandrar ungdomar använder ? Eller andra brytningar överhuvudtaget kan jag säga att det beror först och främst på individen förstås, som ni alla vet har man olika lätt för att lära sig nya språk.  
    Men mycket beror så klart på segregeringen och SFI (Svenska för invandrare)

    Jag kan som exempel jämföra min man med syrrans man.
    Min man har aldrig gått på SFI (av olika anledningar) medans syrrans karl gått flera år. De har varit ungefär lika länge i Sverige men min man har knappt någon brytning alls, för han har lärt sig svenska av mig och de få svenska kompisar han har. Syrrans karl kan jag knappt förstå, och då är jag ändå ganka "van" att prata med invandrare!
    Min man stavar som en kratta, man får skratta åt hans ihopknåpande av "sch-ljuden", många roliga bokstavskombinationer kan jag säga! Syrrans karl stavar felfritt däremot.
    Men gissa vem Arbetsförmedlingen föredrar? Jo, han med papper på att han kan svenska, fastän man inte förstår vad han säger!
    Så kan det se ut i på arbetsmarknaden i Sverige i dag.
    Min man är också självlärd och pratar mycket bättre svenska än de flesta som gått på SFI, men stavar som en kratta gör han...

    Det är synd att man inte får visa vad man kan utan enbart visa papper på vad man kan.... Men det är väl AF i ett nötskal...
  • Anonym (Dialekterna)

    Är det en liten skillnad mellan dom olika dialekterna ?

Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?