• Miss Cee

    Arabiska - ett farligt språk?

    Anonym (Bara undrar) skrev 2012-04-08 16:18:58 följande:
    Om barnen nu ska lära sig arabiska eller andra främande språk redan i förskolan så varför inte finska och norska också då det är våra grannländer........Bara undrar.....men inga svenska föräldrar skulle väl vela att deras barn lärde sig finska.
    Varför i hela världen skulle man inte vilja att barnen lärde sig lite finska?

    Som svar på ursprungsfrågan så har jag inget alls emot att sonen lär sig lite ord på viket språk som helst.
    Däremot så vill jag inte att han ska växa upp i en miljö där omgivningens svenskakunskaper gör att han själv får svårt att prata utan att "bryta". Men det är knappast något som inträffar för att man lär sig några glosor på ett annat språk. Eller 50 glosor för den delen.
    Ordet
  • Miss Cee
    daddybear skrev 2012-04-08 18:34:24 följande:
    en stor sak är att bryta kan man räkna som dialekt i vissa områden då det är så stora. rinkeby svenskan tex. är det fortfarande att bryta  när det klassas som dialekt? menar sskånskan är ju påväerkad av dansken till viss del, bryter dom då för att det är influerat av danska?
    Har lite svårt att hänga med i ditt inlägg, men svarar efter bästa förmåga.

    Ja det är säkert så att "Rinkeby-svenskan" är väldigt utbredd. Dessvärre. Och nej, jag tycker inte att det är önskvärt bara för att det är relativt vanligt på sina håll. Tvärtom.

    Skånskan har säkert några influenser av danska, men om det är någon dialekt som danskarna har svårt att förstå så är det just skånskan.
    Ordet
Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?