• Moonprincess

    Är det "farligt" eller dåligt att ta med sitt barn till kyrkan?

    Jag har just hittat en församling som jag verkligen trivs med, och det råkar vara en Frikyrka, en Pingstkyrka tror jag i och med att pastorn är från en Pingstkyrka. Hur som haver.
    Alla i mina närhet är emot att jag går dit. Mer eller mindre alla, iaf alla i min familj.
    Vi är alla troende, har alltid trott på Gud och Jesus. Men bara för att detta inte är Svenska Kyrkan så säger dom att det är en Sekt och jag ska inte dit.
    Sekter är väl mer tänkt att vara hemliga? Den här kyrkan finns överallt i världen och är väldigt öppen med "Kom som du är, trivs du inte så är det ok att gå men du är alltid välkommen".

    Jag trodde också att det var en sekt först när jag kom dit, men det är det inte. Jag har frågat runt andra kyrkor och så och det är en godtagen kyrka.

    I min kyrka, som heter Hillsong Church, så har vi ett rum som heter "Kids" där alla barnen får leka av sig osv medan föräldrarna är på Gudstjänsten. Jag har själv varit där inne med min dotter tre gånger kanske, och dom har ritat, pysslar, sjungit, spelat tv-spel om dom vill osv. Och sen fikar dom lite.

    Men nu säger min mamma att min dotters pappa vill gå till soc med detta om jag tar dit dottern fler gånger. Och mamma är lika emot det som alla andra. "Man ska inte ta med barn till sån där hjärntvättning". Men dom sitter ju och leker! När jag själv snackade med hennes pappa så var han så positiv till allt och han ville själv följa med någon gång. Men jag vet också att han är falsk och säger en sak till mig och en annan till min familj.

    Min fråga nu är alltså:

    Kan jag bli av med vårdnaden för att jag tar med min 4åriga dotter till denna kyrka??

    Jag blev falskt anmäld en gång till soc när min dotter var 2 månader, men soc lade ju ner fallet rätt omgående i och med att dom märkte att inget stämde. Bara falska anklagelser.
    Men mamma säger att har man en stämpel är det lättare att bli av med vårdnaden.
    Men för en sån här grej??? När det finns dom som knarkar, är brottsliga eller till och med våldtar sina egna barn, och får behålla vårdnaden???

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Är det "farligt" eller dåligt att ta med sitt barn till kyrkan?
  • Moonprincess

    Är det destruktivt att dansa? Är det destruktivt att lyssna på hårdrock? Är det destruktivt att råka ha svarta leggings på sig? Tro mig, ingen kan tro atr jag lyssnar på deb musik jag gör för det syns inte. Här var det snack om personlighets förändringar fom ville göra.

  • grind
    Moonprincess skrev 2014-04-04 21:00:19 följande:
    Är det destruktivt att dansa? Är det destruktivt att lyssna på hårdrock? Är det destruktivt att råka ha svarta leggings på sig? Tro mig, ingen kan tro atr jag lyssnar på deb musik jag gör för det syns inte. Här var det snack om personlighets förändringar fom ville göra.
    dansa? nej inte generellt men magdans? ja

    Hårrock är destruktiv musik med destruktiva värderingar.

    svarta leggings? Det låter inte särskilt propert, nej.
  • IiIlenora
    Moonprincess skrev 2014-04-04 20:58:00 följande:
    Som jag skrev alldeles nyss. Det anmärktes bara vad jag hade på mig. Mer gnäll blev det att jag dansade magdans. Det är syndigt tydligen. Och bara att jag sa att jag skullr stötta min dotter om hon valde en annan religion så sa dom att hon hamnar i helvetet då. Man säger inte sånt om en 4åring eller ens förälder liksom.
    Ch det var kyrkan jag skriver om. Hillsong
    jag vet inte vad du har varit med om, annars är hillsong känt för musik, dans och glädje. en levande församling jämfört med SK.
  • Moonprincess

    Skit samma. Det här är tre år sen och jag är glad att jag slutade. Jag har utvecklats och blivit en mycket mer lyckligare människa efter att jag gick därifrån. Gud älskar alla oavsett hur man ser ut eller gör. Och inte behövet man gå till en sådan destruktiv miljö som dey där var för att få hans uppmärksamhet. Man ska vara sig själv och stolt över det. Och ha ett eget liv. Är man själv lycklig så ska ingen annan komma och säga åt en hur man ska vara för att en Gud ska tycka om en, som älskar alla sina barn oavsett.

  • Iarwain

    Hillsong är ganska harmlösa och lite åt "tönt" hållet. Det finns inga stora kontroverser, inget man direkt man kan lasta organisationene för, vad jag vet. Det värsta är väl att den är toppstyrd och lite auktoritär.

  • Lindsey Egot the only one
    Iarwain skrev 2014-04-04 21:10:57 följande:

    Hillsong är ganska harmlösa och lite åt "tönt" hållet. Det finns inga stora kontroverser, inget man direkt man kan lasta organisationene för, vad jag vet. Det värsta är väl att den är toppstyrd och lite auktoritär.


    Håller med dig.

    Tsvarflr besöker du inte Filadelfia i Stockholm. Sveriges största pingstkyrka i centrum av Stockholm?
  • IiIlenora
    Moonprincess skrev 2014-04-04 21:07:41 följande:
    Skit samma. Det här är tre år sen och jag är glad att jag slutade. Jag har utvecklats och blivit en mycket mer lyckligare människa efter att jag gick därifrån. Gud älskar alla oavsett hur man ser ut eller gör. Och inte behövet man gå till en sådan destruktiv miljö som dey där var för att få hans uppmärksamhet. Man ska vara sig själv och stolt över det. Och ha ett eget liv. Är man själv lycklig så ska ingen annan komma och säga åt en hur man ska vara för att en Gud ska tycka om en, som älskar alla sina barn oavsett.
    Gud älskar dig så oroa dig inte.
  • Vibban01
    Moonprincess skrev 2014-04-04 21:31:32 följande:
    Som sagt så är det tre år sen jag skrev det här. Hittat min grej. End of story. Letar inte längre :p
    Vad letade du efter?
  • Antiteist

     


    grind skrev 2014-04-04 20:43:23 följande:
    Kyrkan är en av få kulturer med funktionella och sunda ideal. Därav har kyrkan en positiv inverkan. Dock ska det ses utifrån ett liv med sunda värderingar?

    Hur många av kyrkans ungdomar röker?
    Hur många har tatueringar?
    Hur många har destruktiv klädstil?

    Få, ytterst få.
    Jag läse om en trosfrände till er som fick frågan; Om gud sa åt dig att döda dina barn skulle du göra det då? Svaret var ja. Han har gått på tok för mycket i kyrkan och i på tok för tidig ålder.

  • abevile

    Nej dett är ej farligt.Pingstkyrkan är ej en sekt de följer dett som står i bibeln och som är guds lära.så dinna förädrar kan ej förbjuda dej att välja kyrka för dett är fri religion i sverige.Men låter snarare som svenska kyrkan är en sekt om han beter sig så mott dej.fråga fins dett melan väg i himmlen som skiljer den ått en sida för dom .nej där är man tisamas oavset viken kyrka du har tilhörd så lenge som du följer tron på jesus och blir frälst.Den är den viktiga.De fins religioner som ej als följer guds vilja.men dom mister inte sinna barn för dett.så ingen kan hota dej med att du skulle mista dinna barn för att du väljer följa jesus och få upleva helliga anden.som är kärleken från gud och jesus.Fråga är dett då hjärn tvätt om man kommer nära jesus och får sinna synder förlåtna .svar nej.Jag blev fräls och fick ett nytt liv.som är mycket bätre än dett liv som jag hade för.Barnen får ett bätre liv när dom får lära känna jesus.Verkar som dett onda försöker hindra dej från att få upleva guds kärlek.Jag tilhör en pingstkyrka och vi samarbetar tilock med med svenska kyrkan .vi är ju bröder i guds ögon.och inte tvärt om.

    Låt guds kärlek vara i dej.be för dinna föräldrar.

  • DenBlivna
    abevile skrev 2023-06-18 10:03:52 följande:

    Nej dett är ej farligt.Pingstkyrkan är ej en sekt de följer dett som står i bibeln och som är guds lära.så dinna förädrar kan ej förbjuda dej att välja kyrka för dett är fri religion i sverige.Men låter snarare som svenska kyrkan är en sekt om han beter sig så mott dej.fråga fins dett melan väg i himmlen som skiljer den ått en sida för dom .nej där är man tisamas oavset viken kyrka du har tilhörd så lenge som du följer tron på jesus och blir frälst.Den är den viktiga.De fins religioner som ej als följer guds vilja.men dom mister inte sinna barn för dett.så ingen kan hota dej med att du skulle mista dinna barn för att du väljer följa jesus och få upleva helliga anden.som är kärleken från gud och jesus.Fråga är dett då hjärn tvätt om man kommer nära jesus och får sinna synder förlåtna .svar nej.Jag blev fräls och fick ett nytt liv.som är mycket bätre än dett liv som jag hade för.Barnen får ett bätre liv när dom får lära känna jesus.Verkar som dett onda försöker hindra dej från att få upleva guds kärlek.Jag tilhör en pingstkyrka och vi samarbetar tilock med med svenska kyrkan .vi är ju bröder i guds ögon.och inte tvärt om.

    Låt guds kärlek vara i dej.be för dinna föräldrar.


    Om du föds in i en pingstkyrka där vuxna trycker ner "kärleksbudskapet" i halsen på dig så är det en sekt.

    Om man väljer bort "kärleksbudskapet" så får du lära dig att du hamnar i helvetet efter du dör. Det lärs ut med metoder som inte på något sätt kan kallas för annat än hjärntvätt.

    Uppiskade känslor åt alla hålla och kanter. Suggestiv lovsång med extrema upprepningar. 

    Du får veta att alla kritiska tankar om det du lärt dig kan vara en demon eller djävulen själv som flåsar dig i nacken. Du måste vända dig till Jesus, som är den ENDA vägen till frälsning. Det är bara han som kan skydda dig från helvetet, djävulen och demoner.

    Det är barnmisshandel.

    Som tur är börjar de som ofta mått, EXTREMT dåligt av denna typen av uppväxt få någon form av upprättelse nu. Det går sakta men problematiken börjar ändå att lyftas något i det offentliga rummet.
  • Less is more

    Själv har jag hittat till Filidelfiakyrkan i Stockholm och deras gudtjänst. Man kan lyssna online efteråt.

    Jättebra, jag brukar lyssna i bilen när jag har en stund för mig själv.

    Är medlem i svenska kyrkan men tycker tyvärrvinte om orgelmusik, det ålderdomliga uttrycket och att prästerna knappt säger något alls. 

    Tyvärr bågar jag inte gå till kyrkan. Det är så stigmatiserat för oss svenskar att tro. Kanske finns ddt fler svenskar än jag som inte vågar erkänna det.  Jag vågar inte säga det till min sambo heller. Mina barn skulle jag inte heller båga ta med. Men det länns mer okej fär jag känner att det nog kommer om de själva längtar efter det.

  • Less is more

    Så mycket stavfel, beror på att man inte kan korrigera i familjeliv, mobiltelefonen och mina linser som börjar bli kvällströtta! :)

  • DenBlivna
    Less is more skrev 2023-11-30 21:51:05 följande:

    Så mycket stavfel, beror på att man inte kan korrigera i familjeliv, mobiltelefonen och mina linser som börjar bli kvällströtta! :)


    Jag känner med dig i detta Skrattande! Själv är jag ordblind och det blir så konstiga meningar ibland !

    Haha, jag hatar att det inte går att redigera på familjeliv 
Svar på tråden Är det "farligt" eller dåligt att ta med sitt barn till kyrkan?