• CarolinW

    McDonalds mat till barn

    Jag personligen är helt anti allt  vad McDonalds, Burger King och sånt heter till min 3-åring.
    Detta beror nog på att jag själv jobbade på McDonalds när jag var gravid och 1 år efter min mammaledighet.
    Det var avskräckande för mig då jag fick se barn runt 5 månader som fick äta McDonaldsmat, dricka läsk och juice.

    Självklart är jag inte perfekt utan jag har vid enstaka tillfällen låtit min son äta på McDonalds, dock äter han inte hamburgare lr nuggets. Så det blir fruktpåsar och mjölk/vatten och att man delar på en pommes.

    Så jag är nyfiken på hur ni ser på snabbmat.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden McDonalds mat till barn
  • SOL10

    Haha vi har så avslappnad o förnuftig inställning till detta o godis, så nix aldrig ett tjat eller skrik här. Störande är de hysteriska människor som gör det till ngt stort.


    Irme skrev 2011-06-18 17:34:16 följande:
    Det är ju inte så konstigt att barn blir skräpmatsberoende isåfall, när deras föräldrar också är det... Om man säger "jag ska unna mig en hamburgare på donken nu bara för att det är så gott", så ger man ju den signalen till barnen, att McDonalds minsann är något speciellt.

    Därav skrikande barn i bilen när man åker förbi en McDonalds skylt, hehe. Störande.
  • Trynträ
    Irme skrev 2011-06-18 12:09:09 följande:
    Varför heter det "unna sig" mcdonaldsmat och godis, när det egentligen är någonting dåligt? När man unnar sig själv något så är det väl en positiv sak som man vill ge sig själv för att man varit duktig, eller vad det nu är.
    Unna sig gör man väl med saker man tycker är goda men som man kanske inte borde äta. Så tolkar jag det i alla fall. Vore det nyttigt behövde man ju inte få skuldkänslor utan då kan man ju käka det varje dag så då behöver man ju inte unna sig det då och då.
  • avocadoo

    Min son (2,5 år) får ibland hamburgare, äppelbitar och vatten/mjölk på mcdonalds. Han dricker inte läsk och jag tycker pommes är så onyttigt. Han blir mätt på bara hamburgare och frukt. Tycker inte det är så hemsk mat?

    Hemma om jag lagar spagetthi och köttfärssås så kan han ju ex. rata köttfärssåsen och spaghetti med ketchup måste ju kunna jämföras med hamburgare och äpple till lunch?

    För oss blir det mcdonalds kanske 1-2 ggr i månaden när vi är och storhandlar, shoppar kläder eller dyl. Himla praktiskt med barnvänlig stor restaurang med rum för barnvagn, micro, skötbord m.m...

    Med måtta är det ingen fara... (Lillebror 15 månader får mat hemifrån än så länge vid sådana tillfällen) 

  • Emmy L

    Inget sånt för oss. Finns bättre mat att köpa på andra ställen än MCDonalds och de liknande kedjorna. 7 Eleven, Pressbyrån, etc, har något bättre kvalitet de gånger man inte hunnit planera i förväg lr saker inte blir som man tänkt.

  • Sum quod sum

    Min son får ingen snabbmat typ Bk eller mcdonadls. Har alltid med mat i nödfall.

  • Emmy L

    Jag nämnde något liknande i en annan tråd och jag ska nämna det här också Glad :

    Många vuxna människor i vårat samhälle äter dålig mat generellt, det är väl en del i våran kultur. Svårt för dessa att bara helt plötsligt förstå att deras barn kanske borde äta bättre än dom, och svårt då även att veta hur man ska börja förändringen. Det känns rätt så outbildat att bli arg på de som ger barn det vi "de upplysta" skulle kalla för dålig mat. Samhället behöver gå ut med mer information. Det borde börja redan på MVC, någon form av snabbkurs kanske?

  • SOL10
    Emmy L skrev 2011-07-09 22:29:26 följande:
    Jag nämnde något liknande i en annan tråd och jag ska nämna det här också Glad :

    Många vuxna människor i vårat samhälle äter dålig mat generellt, det är väl en del i våran kultur. Svårt för dessa att bara helt plötsligt förstå att deras barn kanske borde äta bättre än dom, och svårt då även att veta hur man ska börja förändringen. Det känns rätt så outbildat att bli arg på de som ger barn det vi "de upplysta" skulle kalla för dålig mat. Samhället behöver gå ut med mer information. Det borde börja redan på MVC, någon form av snabbkurs kanske?

    Eller så är det så att man har hyffsad koll o vett o sans att de är helt ofarligt då o då? Ska iväg o handla nu - känns helt ok.
  • J o a n n a

    Men 7 eleven har väl inga "nyttiga" saker? Eller tänkte du på barnmatsburkar?

  • sextiotalist
    J o a n n a skrev 2011-07-11 19:13:14 följande:
    Men 7 eleven har väl inga "nyttiga" saker? Eller tänkte du på barnmatsburkar?
    Dom har numera väldigt mycket nyttiga bröd (och inte ens goda) så sorry, de har fått en kund mindre, då min mage bangar ur av fullkorn
  • Henrie

    Självklart har mina barn fått äta snabbmat ibland. Absolut inget jag skulle förbjuda, dom gillar det som de flesta andra barn. Ingenting jag lägger någon värdering i. Men de har också fått lära sig att äta all annan mat, allt ifrån vanlig husman hemma till att äta på restauranger där det serveras lite finare och mer "vuxen" mat. Även om jag själv inte uppskattar typ mc Donalds, låter jag barnen få det ibland.

  • AndyPandyLandy

    McDonalds är inte så illa om man plockar bort läsken. Barn med mjölktänder ska inte dricka läsk då det kan skada tänderna permanent. Vet ett par barn som fått fula fläckar som de får dras med tills tänderna ramlar bort.

Svar på tråden McDonalds mat till barn