• SkåneP

    Integration och assimiliering

    Verkar som begreppen integration och assimilering blandas samman ibland.

    Integrerad:
    Har accepterat att man bor i ett nytt land och känner till dess lagar och regler.
    Kan jobba, tala språket, och vet hur samhället fungerar helt enkelt.

    Assimilerad:
    Har utplånat varje spår av sitt ursprung.

    Mig veterligen är alla för integration.
    Assimilering är väl mest en SD grej.

  • Svar på tråden Integration och assimiliering
  • DrKejs
    StinaFia skrev 2010-09-30 17:29:39 följande:
    jag såg den... 2 virrhjärnor med stora problem att öht få ngt sagt...
    Till viss del, ja. Pekgul gör det enkelt för kamrer Åkesson; istället för att bemöta hans argument så spårar hon ur, vilket gör att han i det läget vinner på walk-over. En någorlunda duktig debattör hade sänkt honom snabbt och fått honom att framstå som en pappfigur.
  • gutshot
    DrKejs skrev 2010-09-30 17:38:51 följande:
    Till viss del, ja. Pekgul gör det enkelt för kamrer Åkesson; istället för att bemöta hans argument så spårar hon ur, vilket gör att han i det läget vinner på walk-over. En någorlunda duktig debattör hade sänkt honom snabbt och fått honom att framstå som en pappfigur.
    Håller inte riktigt med om att Åkesson skulle vara en dålig debattör, har nog sett varenda debatt och intervju han gjort och jag har aldrig nånsin sett att han blivit ställd av någon fråga utan han kan alltid lugnt och metodiskt ge ett sakligt svar, dessutom är han en stark frontfigur på andra sätt ... ger en väldigt förtoendeingivande intryck tex
    Sen får man tänka på att han faktiskt bara är 31år gammal och har enorma utvecklingsmöjligheter

    Är väldigt glad att SD har honom som partiledare, Skulle vara intressant med en debatt Åkesson VS Reinfeldt ...
  • DrKejs
    gutshot skrev 2010-09-30 17:46:06 följande:
    Håller inte riktigt med om att Åkesson skulle vara en dålig debattör, har nog sett varenda debatt och intervju han gjort och jag har aldrig nånsin sett att han blivit ställd av någon fråga utan han kan alltid lugnt och metodiskt ge ett sakligt svar, dessutom är han en stark frontfigur på andra sätt ... ger en väldigt förtoendeingivande intryck tex
    Sen får man tänka på att han faktiskt bara är 31år gammal och har enorma utvecklingsmöjligheter

    Är väldigt glad att SD har honom som partiledare, Skulle vara intressant med en debatt Åkesson VS Reinfeldt ...
    Har inte sagt att han är dålig, har sagt att han är medelmåttig. Han är inte en duktig retoriker, däremot är han lugn och metodisk (likt en kamrer). Därför skulle jag vilja se honom i en debatt möta någon duktig debattör och retoriker istället för de hysteriska muppar som likt Pekgul spårar ut och uppträder som om de hade psykiska problem. Hennes gnidande med händerna mot benen, hennes hållning och kroppsspråk, hennes minspel; allt är komplett undermåligt för någon som innehar en så hög post som hon har i landets största politiska parti. Det är konstigt att sossarna fortfarande är största partiet med tanke på det ledarskap de har. 
  • hallencreutz89
    Tomtefar skrev 2010-09-29 13:17:57 följande:
    Men jag är starkt troende muslim och tolkar koranen bokstavligt, menar du att detta är fel i Sverige? Men detta är ju en del av min kultur. Förnekar du min kultur din rasist!
    Tramsigt argument, känner ingen som är för stening i sverige bara för de är för invandring
  • Tomtefar

    Jan Björklund erkände precis till media att de senaste 30 åren har förts en misslyckad integrationspolitik!

    Med andra ord SD tar fram sanningar som vissa tycks blunda för.

    SD kanske inte styr politiken men de kommer förhoppningsvis styra politiken åt rätt håll i landet!

    GO SD GO !!!!!

  • StinaFia
    Tomtefar skrev 2010-10-05 16:03:54 följande:
    Jan Björklund erkände precis till media att de senaste 30 åren har förts en misslyckad integrationspolitik!

    Med andra ord SD tar fram sanningar som vissa tycks blunda för.

    SD kanske inte styr politiken men de kommer förhoppningsvis styra politiken åt rätt håll i landet!

    GO SD GO !!!!!
    ehe? var har du varit de senaste 10 åren folkpartiet fört dessa frågor?
  • Tomtefar
    StinaFia skrev 2010-10-05 16:05:43 följande:
    ehe? var har du varit de senaste 10 åren folkpartiet fört dessa frågor?
    Blev de inte kallade "folkrasisterna" då de ville införa språktest till invandrarna?

    Hur vill du ha det skall det ställas krav på invandrarna eller inte? Och svarar du nej på den frågan kan du ju inte dela på folkpartiets ( som trots allt är en del av alliansen) syn i alla fall....något även SD vill införa. Enkelt Ja och Nej fråga. Skall det ställas ett språktest på invandrare?
  • StinaFia
    Tomtefar skrev 2010-10-05 16:28:09 följande:
    Blev de inte kallade "folkrasisterna" då de ville införa språktest till invandrarna?

    Hur vill du ha det skall det ställas krav på invandrarna eller inte? Och svarar du nej på den frågan kan du ju inte dela på folkpartiets ( som trots allt är en del av alliansen) syn i alla fall....något även SD vill införa. Enkelt Ja och Nej fråga. Skall det ställas ett språktest på invandrare?
    samma krav som jag sagt hela tiden (svarar jag för 10:e ggn?), nämligen samma krav som idag, förutom att jag vill ha medborgarskapstest innehållande svenska tom åk9, samhällskunskap tom åk 9 och intygande att vederbörande känner till och ämnar följa svensk lag.
    detta är tex en punkt där jag skiljer mig från det parti jag anser mig tillhöra (som inte är fp). jag har nämligen inga problem med att inte avguda "mitt" parti.
  • Tomtefar
    StinaFia skrev 2010-10-05 16:33:53 följande:
    samma krav som jag sagt hela tiden (svarar jag för 10:e ggn?), nämligen samma krav som idag, förutom att jag vill ha medborgarskapstest innehållande svenska tom åk9, samhällskunskap tom åk 9 och intygande att vederbörande känner till och ämnar följa svensk lag.
    detta är tex en punkt där jag skiljer mig från det parti jag anser mig tillhöra (som inte är fp). jag har nämligen inga problem med att inte avguda "mitt" parti.
    Samma krav som idag??!!?? Med andra ord en politik som Jan Björklund erkänner misslyckats senaste 30 åren.

    Men du vill ha ett medborgarskapstest....bra, ett steg åt rätt riktning. Nu börjar vi snacka politik här. Det finns 8 partier i Sveriges riksdag som alla har sin syn och förhållningssätt på hur saker o ting skall skötas. Gemensamme nämnaren är att största delen av befolkningen röstat på dessa partier betyder ju inte att det bara finns 8 synsätt i landet hur folk tänker, man tar det parti som står sig närmast tror jag du skrev tidigare. Sedan har man generellt ett överseende hur resten av politiken sköts. Trots inte alla som röstat på ett parti är överens i kanske alla sakfrågor knappt riksdagsledamöterna själva ibland.
  • StinaFia
    Tomtefar skrev 2010-10-05 19:05:53 följande:
    Samma krav som idag??!!?? Med andra ord en politik som Jan Björklund erkänner misslyckats senaste 30 åren.

    Men du vill ha ett medborgarskapstest....bra, ett steg åt rätt riktning. Nu börjar vi snacka politik här. Det finns 8 partier i Sveriges riksdag som alla har sin syn och förhållningssätt på hur saker o ting skall skötas. Gemensamme nämnaren är att största delen av befolkningen röstat på dessa partier betyder ju inte att det bara finns 8 synsätt i landet hur folk tänker, man tar det parti som står sig närmast tror jag du skrev tidigare. Sedan har man generellt ett överseende hur resten av politiken sköts. Trots inte alla som röstat på ett parti är överens i kanske alla sakfrågor knappt riksdagsledamöterna själva ibland.
    ja, du talar ju om KRAV. jag vill inte ha olika krav för olika invånare.

    snackar vi integrering i form av riktade insatser till skola och företagande är det en annan sak.
  • StinaFia
    StinaFia skrev 2010-10-05 20:30:09 följande:
    ja, du talar ju om KRAV. jag vill inte ha olika krav för olika invånare.

    snackar vi integrering i form av riktade insatser till skola och företagande är det en annan sak.

    ..som alltså ska gälla alla i miljonprojekten, inte bara invandrare.

  • hallencreutz89
    Tomtefar skrev 2010-10-05 16:28:09 följande:
    Blev de inte kallade "folkrasisterna" då de ville införa språktest till invandrarna?

    Hur vill du ha det skall det ställas krav på invandrarna eller inte? Och svarar du nej på den frågan kan du ju inte dela på folkpartiets ( som trots allt är en del av alliansen) syn i alla fall....något även SD vill införa. Enkelt Ja och Nej fråga. Skall det ställas ett språktest på invandrare?
    Allt är inte på svart eller vitt. Man kan vilja ställa krav utan att vilja köra ut alla invandrare ur landet som sd vill. Klart man ska få språktest för MEDBORGARSKAP, som folkpartiet vill, problemet är ju att folk uppfattat det som att man inte får bosätta sig i sverige alls om man inte kan svenska med den regeln, men sen har ju folk ingen koll på vad ett medborgarskap är heller. Man kan ha permanent uppehållstillstånd utan att ha medborgarskap, medborgarskapet är det som gör att man får rösta och som visar att man är svensk och det är klart man måste kunna svenska om man ska räknas som svensk med medborgarskap.

    Det är stor skillnad på folkpartiets och SD's integrationspolitik
  • annmin
    hallencreutz89 skrev 2010-10-08 12:42:56 följande:
    .....  det är klart man måste kunna svenska om man ska räknas som svensk med medborgarskap.
    ....
    Min far som är svensk medborgare, född och uppvuxen i Sverige och vars släkt kan spåras till 1500-talet i Sverige lärde sig inte tala svenska förrän han började skolan... det finns faktiskt  andra "svenska" språk än svenska.
  • hallencreutz89
    annmin skrev 2010-10-08 13:26:59 följande:
    Min far som är svensk medborgare, född och uppvuxen i Sverige och vars släkt kan spåras till 1500-talet i Sverige lärde sig inte tala svenska förrän han började skolan... det finns faktiskt  andra "svenska" språk än svenska.
    Jo fast på de flesta ställen i sverige så pratar man ju just svenska och om man vill bli svensk medborgare borde man ju vara såpass intresserad av att "bli svensk" så att man har tagit sig tid till att lära sig svenska under de 7 år eller vad det nu är som man måste ha bott i sverige för att få medborgarskap. Sen finns det ju tex samer som har sitt eget språk och som är svenskar långt tillbaks och som bor på ställen där det mest finns samer men det är en helt annan sak för samiska är också ett svenskt språk och visst det kan komma en invandrare som hamnar på ett ställe med bara samer och som därför lär sig samiska istället men jag tycker ändå att de ska lära sig svenska också då eftersom det är huvudspråket i sverige och behövs för att man ska klara sig på de flesta ställen. Din far lärde sig ju svenska i skolan så även de som pratar andra svenska språk lär sig ju svenska så varför ska inte invandrarna också göra det då? För nu antar jag att vi pratar om vuxna människor och din far kunde svenska när han var vuxen, eller hur?
  • med
    En gode vän,tipsade mig om några sidor.
     
  • Tom Araya
    SkåneP skrev 2010-09-28 10:48:45 följande:
    Integration och assimiliering

    Verkar som begreppen integration och assimilering blandas samman ibland.

    Integrerad:
    Har accepterat att man bor i ett nytt land och känner till dess lagar och regler.
    Kan jobba, tala språket, och vet hur samhället fungerar helt enkelt.

    Assimilerad:
    Har utplånat varje spår av sitt ursprung.

    Mig veterligen är alla för integration.
    Assimilering är väl mest en SD grej.


    Jag håller inte med om din tolkning av begreppen.

    Enligt mig:

    Integration
    Invandrade och svenskar/svenska samhället möter varandra och integreras med varandra, vilket innebär en viss anpassning från svenskt håll.

    Assimilering
    Den invandrade anpassar sig till den svenska kulturen och det svenska samhället.
Svar på tråden Integration och assimiliering