• StrawberryDaquiri

    Att skaffa en Golden Retriever, erfarenheter?

    Jag och min sambo har fastnat i rasletande efter en hnd som passar oss, det är verkligen inte lätt att hitta rätt när man inte har haft hund förr. Både jag och min sambos familjer har/har haft hund så visst har vi erfarenhet av hund i hemmet men att skaffa sin första egna hund är ändå ett stort steg.
    Jag har alltid varit inne på att jag vill ha en stor hund medan min sambo sagt tvärt om. Jag började tänka om då jag började bekanta mig med rasen Pomeranian (dvärgspets), jätte fina hundar och trevliga(den jag träffat). Men efter att ha pratat med uppfödare och läst mer om rasen är vi inte lika säker på att det är en hund som motsvarar det vi efterfrågar. Nu är vi inne på en golden istället.
    Vad har ni för erfarenheter av rasen? Hur var det när ni skaffade en golden valp? Alla svar och erfarenheter tas tacksamt emot :)

  • Svar på tråden Att skaffa en Golden Retriever, erfarenheter?
  • köttbullelydnad
    tinkerbell skrev 2009-09-01 11:43:10 följande:
    det har du verkligen,,läs lite mer mellan raderna......
    Ser ändå inte vad jag kan ha missat? *Ännu mer förvirrad*
  • Zimlis

    Jag hade en golden som va skarpladdad - han blev som valp fostrad av två schäfertikar, men hade även ärvt dominans från sin far. Just hans far och min hund rök ihop som sören på första kullträffen. Nu gick allt bra, men det va ju ingen tvekan om vartifrån han fått sitt beteende.

    Jag skaffar gärna golden igen, men jag vill ha typen som min hanne va - robust och stor och med hjärna.

    Du kom inte oinbjuden in genom dörren (just hans vaktiga beteende är jag säker på att schäfertikarna gav honom)

    Det va faktiskt väldigt roligt att ha en golden som inte va som alla andra - enda som han va typisk golden på va när det kom till vatten

    En smula ot men han va den bästa "pojkvänsbestämmaren" - av de pojkvänner jag har haft hemma så godkände Basti två - han visade verkligen ogillande emot de andra och morrade och lät sej inte mutas. Hmm så kan ni ju själva gissa vilka förhållande som funkade bäst.
    Japp det va med ett ex och då min nuvarande sambo och detsamma gällde för min syster och hennes pojkvänner

    (detta har säkert fler vart med om fast kanske med andra raser än just golden)


    Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • puuhmage
    Lantismamman75an skrev 2009-09-01 01:12:56 följande:
    Draghund??????????? Que? Hälsningar en som har två golden...
    arbetshund mena ja...men ja låter mina dra i vissa selar alså barnen i pulka o ved osv

    har hört att dom gillar sånt o massa annat fast det är ju inga super tunga saker men när ja stog o kolla på folk med golden så ser man ofta hur hunden drar osv o det gorde min första oxå tills ja fick ordning på han el så är det så att ja bara kolllar på goldrar :P mena inget illa el så utan man måste träna lydnad i koppel oxå för det glömde ja i alla fall......o fick ta det när ja hadde 2st...o idag har ja 3 :P
  • Zaria
    ming skrev 2009-08-09 18:01:01 följande:
    Jag tror att det är antal bit, oberoende av antal hundar. Dvs det är fler antal bett eftersom det helt enkelt finns fler antal goldens. Kanske det visar annorlunda siffror om man tar hänsyn till hur många individer det finns och den procentuella fördelningen i alla raser.Jag vet inte om det är så, men jag misstänker att det kan vara därför folk tror det.
    Kan vara så, dock hänvisar folk alltid till den statestiken men INGEN verkar hitta den, har tom startat en tråd för längesedan om denna forskning, men alla blev väldigt tysta, speciellt de som brukade tjoa mest om att Golden leder bitstatestiken.

    Vet dock att jag sett någon statestik där det står antal hundbett per år/ras, dock låg inte Golsen högst på den heller, dock kan ju en sådan lista blir ganska missvisande som du skriver eftersom vissa raser är mycket vanligare än andra
  • tomcar1

    Hej !
    Vi köpte vår golden-hane som omplacering, när han nästan var 2 år och då var han ganska vild eftersom han fick stå i hundgård från morgon till kväll hos den familjen han bodde hos då. Vi gick lydnadskurs med honom och han blev mjukare. Han fick vara med oss nästan överallt och han blev tryggare. Tyvärr fick vi ta bort honom i juni i år. Han var då nästan 12 år och den mysigaste hund vi har haft. Både maken och jag är uppväxta med hundar och Charlie var dumt snäll. Han backade när andra hundar "muckade" gräl. Barn fick klättra på honom nästan. En sådan hund får vi nog aldrig mer, men en golden rekommenderar jag om man vill ha en hund att gå kurs med och ha lite fart i , men samtidigt snäll och mjuk, då är golden ett tips. Absolut !

  • Förväntansfull86

    Vi har en golden, hon är snart två år.
    Vår golden älskar mat (hon äter allt hon kommer över), hon älskar vatten som går att bada i och hon älskar mys. Man behöver aldrig känna sig ensam med henne, man får alltid känna sig betydelsefull och uppskattad. Jag har ibland med min hund till jobbet (jobbar på kontor på ett äldreboende) och brukar gå mina "vårdrundor" som är mycket uppskattade. Likaså jobbar jag med ett barn som har down syndrom som vår hund är mycket bra mot (lugn och tålmodig). Vår golden är överlag väldigt lugn och hon läser av situationer väl. På dagarna ligger hon under mitt skrivbord hela tiden medans hon är full av aktivitet när det är "tillåtet". Det finns en bra uppfödarhemsida för golden, med fina bilder: www.goldblossoms.com

    Vi har aldrig ångrat vårt val av hund. Hon är underbar!

  • tomcar1

    Förväntansfull86...ja vår Charlie hälsade så glatt på alla, utom min bonusdotter. Hon är autistisk och brydde sig inte om Charlie alls. Tyckte han var lite småjobbig. Charlie fattade galoppen och hälsade aldrig på M, som han gjorde med alla andra.

    Charlie var ingen vatten-golden kan jag säga. Gick i till magen och sedan upp igen.

  • Doggy Walker
    Vill i den här tråden varna för kenneln Sunny Delight och uppfödaren Åsa Cederlund utanför Halmstad.
    Valpköpet för ett år sedan slutade i katastrof. Uppfödaren valde ut valpen, som visade sig vara aggressiv och så långt ifrån en mysig familjehund som det går.

    Uppfödaren tog till slut tillbaka valpen men vägrar att betala tillbaka något av köpeskillingen. Vi har blivit otroligt illa bemötta så var noga med att kolla upp kenneln. Jag rekommenderar en mindre kennel där ni får bra kontakt med uppfödaren så ni kan få stöd och råd om problem uppstår.
  • Dexter dot com
    Doggy Walker skrev 2024-03-03 20:01:17 följande:
    Vill i den här tråden varna för kenneln Sunny Delight och uppfödaren Åsa Cederlund utanför Halmstad.
    Valpköpet för ett år sedan slutade i katastrof. Uppfödaren valde ut valpen, som visade sig vara aggressiv och så långt ifrån en mysig familjehund som det går.

    Uppfödaren tog till slut tillbaka valpen men vägrar att betala tillbaka något av köpeskillingen. Vi har blivit otroligt illa bemötta så var noga med att kolla upp kenneln. Jag rekommenderar en mindre kennel där ni får bra kontakt med uppfödaren så ni kan få stöd och råd om problem uppstår.
    Hur har SKK ställt sig till er anmälan?
  • Deeru

    Min erfarenhet av golden är att de luktar ganska illa. Typ blöt hund fast de inte är blöta. Fina hundar annnars. 

Svar på tråden Att skaffa en Golden Retriever, erfarenheter?