• StrawberryDaquiri

    Att skaffa en Golden Retriever, erfarenheter?

    Jag och min sambo har fastnat i rasletande efter en hnd som passar oss, det är verkligen inte lätt att hitta rätt när man inte har haft hund förr. Både jag och min sambos familjer har/har haft hund så visst har vi erfarenhet av hund i hemmet men att skaffa sin första egna hund är ändå ett stort steg.
    Jag har alltid varit inne på att jag vill ha en stor hund medan min sambo sagt tvärt om. Jag började tänka om då jag började bekanta mig med rasen Pomeranian (dvärgspets), jätte fina hundar och trevliga(den jag träffat). Men efter att ha pratat med uppfödare och läst mer om rasen är vi inte lika säker på att det är en hund som motsvarar det vi efterfrågar. Nu är vi inne på en golden istället.
    Vad har ni för erfarenheter av rasen? Hur var det när ni skaffade en golden valp? Alla svar och erfarenheter tas tacksamt emot :)

  • Svar på tråden Att skaffa en Golden Retriever, erfarenheter?
  • hmcc

    Ingen ras jag skulle skaffa igen.

    Tråkig och mentalt klen.(om man inte räkna in jaktgolden som är en KANONhund)

    Varför passar den er bra, vad vill ni göra med hunden?

  • dendertina

    Jag har också bättre erfarenhet av "jaktgolden" än av "utställningsgolden". Dels tycker jag att de är mer estetiskt tilltalande, dels så verkar de vara intelligentare och piggare på något vis. Det är vad jag tycker som sagt :P
    Annars är ju Golden ofta jättefina och snälla men se upp - bara för att man ofta ser lydiga och snälla Goldenretrivers så betyder det INTE att alla Golden är såna eller att man inte behöver träna och uppfostra den!!
    Har under mina år på brukshundklubbar träffat såååå många Golden-ägare som inte har den minsta pli på sina hundar, de bara "clownar runt" och det beror på ägarna som trott att man inte behöver uppfostra "en så snäll hundras". Ungefär så.
    Det är trots allt en ganska stor hund, tycker ofta jag ser Golden som drar i koppel, hoppar och bär sig allmänt illa åt - förmodligen för att ägaren ju köpt "en lätt hund" och inte fattar bättre än att uppfostra den.

  • StrawberryDaquiri

    Både jag och min sambo är aktiva, vi är väl inga elit idrottare men långt i från soffliggare. Vill ha en hund att arbeta med, dock vet jag ej vad än. Ev, lydnad. Vill samtidigt ha en lugn och stabil hund med mycket lekglädje!

  • StrawberryDaquiri

    Hur mycket ska man aktivera en golden? Jag har ju som sagt tänkt att arbeta med den inom någon område, dock ej tävla. Sen blir det självklart långpromenader och lek. Är det för lite?

  • köttbullelydnad
    StrawberryDaquiri skrev 2009-08-08 23:35:02 följande:
    Hur mycket ska man aktivera en golden? Jag har ju som sagt tänkt att arbeta med den inom någon område, dock ej tävla. Sen blir det självklart långpromenader och lek. Är det för lite?
    Lek... Det får mig osökt att tänka på flatten - de växer aldrig ur valpstadiet så sett Dock samma som med golden med aktivering, aktivering, aktivering.

    Naturligtvis behöver ni varken vara elitidrottsmän eller tävla på elitnivå med hunden - det är inte svart eller vitt som vissa vill få det att låta som. Men man bör vara på det klara att de inte är självklara familjehundar med lugn och ro i kroppen, det kommer när de är tillfreds med sin uppgift Att gå lydnadskurser och träna på momenten man lär sig där hemma/någon annanstans samt långa promenader, kanske lägga ett spår då och då och köra ett personsök kan funka alldeles yppeligt.
  • StrawberryDaquiri
    köttbullelydnad skrev 2009-08-09 09:44:46 följande:
    Lek... Det får mig osökt att tänka på flatten - de växer aldrig ur valpstadiet så sett Dock samma som med golden med aktivering, aktivering, aktivering.Naturligtvis behöver ni varken vara elitidrottsmän eller tävla på elitnivå med hunden - det är inte svart eller vitt som vissa vill få det att låta som. Men man bör vara på det klara att de inte är självklara familjehundar med lugn och ro i kroppen, det kommer när de är tillfreds med sin uppgift Att gå lydnadskurser och träna på momenten man lär sig där hemma/någon annanstans samt långa promenader, kanske lägga ett spår då och då och köra ett personsök kan funka alldeles yppeligt.
    Låter bra, det är ju något sådan vi tänkt oss. Men man blir lite skrämd för när man läser om hunden ibland låter det som den behöver vara ute och jobba, jobba, jobba 20h om dagen ungefär annars blir den apatiskt :)
  • Plötsligt hände det

    Vill inte verka negativ men Golden (har jag hört) ligger på 1:a plats när det gäller bitstatestiken, själv har jag en rottis och de har ju heller inte så gott rykte men vi har världens bästa tjej och hon älskar barn.

    Visst kan man få en hund som har dåligt psyke mm men jag tror ändå att ägaren har den största inverkan på hunden, jag o min sambo är väldigt lugna o ganska trygga i oss det har resulterat i en trygg hund med ett gott resultat på MH testet.

    Självklart ska man alltid köpa från seriösa uppfödare som bryr sig om hunden o nye ägaren och gå på kurser, viktigt att börja med kontaktövningar direkt när de är små, man vill inte brottas med en vuxenhund så visa redan från början vem som är "ledaren"

    Lycka till hoppas ni hittar rätt och be uppfödaren om den hunden ni vill ha, är de duktiga kan de välja rätt till er efter era kriterier som ni söker i er hund!

  • Zaria
    Plötsligt hände det skrev 2009-08-09 12:39:38 följande:
    Vill inte verka negativ men Golden (har jag hört) ligger på 1:a plats när det gäller bitstatestiken
    Känns som att den statestiken bara är en myt, den är väldigt omtalad men ingen verkar lyckas hitta den.
  • Edalia

    Plötsligt hände det skrev 2009-08-09 12:39:38 följande:


    Vill inte verka negativ men Golden (har jag hört) ligger på 1:a plats när det gäller bitstatestiken, själv har jag en rottis och de har ju heller inte så gott rykte men vi har världens bästa tjej och hon älskar barn.Visst kan man få en hund som har dåligt psyke mm men jag tror ändå att ägaren har den största inverkan på hunden, jag o min sambo är väldigt lugna o ganska trygga i oss det har resulterat i en trygg hund med ett gott resultat på MH testet. Självklart ska man alltid köpa från seriösa uppfödare som bryr sig om hunden o nye ägaren och gå på kurser, viktigt att börja med kontaktövningar direkt när de är små, man vill inte brottas med en vuxenhund så visa redan från början vem som är "ledaren"Lycka till hoppas ni hittar rätt och be uppfödaren om den hunden ni vill ha, är de duktiga kan de välja rätt till er efter era kriterier som ni söker i er hund!
    Att golden ligger högt vad det gäller bitstatestiken är ju för att det är en stor del utav dom som skaffar golden som fått för sig att dom ska vara en bra "familjehund" - en sådan ras finns ju inte utan alla hundar kan vara en bra familjehund om dom får rätt träning och stimulans, men att man låter lilla olle på 3 år stå och kasta leksaker på och dra vovven i svansen så är det ju oftast bara en tidsfråga om när den kommer bita, inte om.

    =) så med rätt ägare kan en golden precis som en rottis bli en underbar familjemedlem..

    Jag hejar på lite för flatten jag med faktiskt. helt underbar med rätt ägare :D
  • Kinya

    www.expressen.se/1.348973

    Läs detta och andra artiklar/statistik innan ni bara för vidare myten om att Golden skulle toppa någon bitstatistik... *suck*

    För er som inte har tid att läsa länken så är topp 3 enligt denna österrikiska undersökning:
    1) Schäfer
    2) Dobermann
    3) Spets
    .
    .
    .
    14) Labrador/Retriever

    Den här undersökningen gjordes med avseende på hur benägna olika reser är att bita barn.

Svar på tråden Att skaffa en Golden Retriever, erfarenheter?