• Missmissmiss

    Distansarbete

    Jag arbetar som utredare inom statlig myndighet och haft förmånen att arbeta distans upp till 49% baserat på årsbasis. Nya riktlinjer träder i kraft till hösten där det kommer bli aktuellt med arbete på kontoret 3dagar per vecka. Jag lider av migrän och när det har funnit möjlighet att styra när jag varit inne på kontoret har gjort det  betydligt enklare för mig. Försäker göra allt i min makt för att undvika anfall men inte så lätt och det känns nu stressande att tvingas in varje vecka istället för att kunna sprida ut kontorsdagarna. Någon som har tips på vad jag kan göra för att få möjlighet att inte vara inne på kontoret varje vecka? Något slags medicinskt intyg? 


     


     

  • Svar på tråden Distansarbete
  • Anonym (Ninni)

    Om du har migrän ofta kan du få läkarintyg på att du får slippa första karensdagen, så vitt jag vet iaf.


    Din arbetsgivare kan ju få välja om hen vill att du sjukskriver dig någon dag i veckan utan karensdag eller om hen hellre är lite flexibel vad gäller distansjobb. :) 

  • Missmissmiss

    Jag ska ta upp detta vid samtal. Dock är det chefens chef som beslutar om det finns sk. särskilda skäl. Men absolut, jag ska föra det på tal. 

  • Anonym (Distans)

    Jag jobbar också på myndighet och har samma avtal som du. Jag förstår dig helt. Har själv ofta problem med magen och inte blir det bättre av att arbetsgivaren rivit alla väggar och gjort landskap av hela arbetsplatsen. Man ska vara mobil, och kunna flytta runt. Jag blir otroligt stressad av detta och har börjat tänja lite på gränserna för hemma-arbetstiden. Och det gör jag av flera anledningar, men främst för att jag blir störd på jobbet och inte jobbar lika bra där längre på grund av just detta. Tråkigt att höra att man måste vara 3 dagar på arbetsplatsen i höst, jag tyckte det funkade så bra hemifrån. Det vore väl bättre att fler jobbade hemifrån, det kunde ju spara in lokalkostnader för staten, och nu när vi mestadels är digitala så funkar ju det. Men det finns väl några konservativa jeppar som ska kontrollera vad alla gör förstås. 

  • Missmissmiss

    det är så stressande med att inte få ha en egen plats och ljudnivån. Vår hägsta chef hr gått emot allt vad medarbetarna tycker och det känns som han njuter av att få bestämma. De har minskat frislvårdbidrag, 0 frukt, inget julbord, pga kostnadsbesparingar villet är tråkigt med förståeligt för att spara pengar. Dock var distansarbetet och dess utformning det enda som fanns kvar som var positivt, men nu kontorsnärvaro med 60% istället för 51% som tidigare. 


    man väljer ju inte när får sina attacker och känner sådan stress att behöva åka in 3 dagar per vecka från och med 1 mars. Har börjat titta efter andra arbeten trots att jag tycker om min tjänst mycket. 


    Det är chefens chef som beslutar om man kan få mer distansarbete och denna person kommer garanterat inte ha någon förståelse för min migrän känns det som. Men ska lyfta det senare i denna veckan

  • Anonym (C)
    Missmissmiss skrev 2024-04-23 06:53:34 följande:

    det är så stressande med att inte få ha en egen plats och ljudnivån. Vår hägsta chef hr gått emot allt vad medarbetarna tycker och det känns som han njuter av att få bestämma. De har minskat frislvårdbidrag, 0 frukt, inget julbord, pga kostnadsbesparingar villet är tråkigt med förståeligt för att spara pengar. Dock var distansarbetet och dess utformning det enda som fanns kvar som var positivt, men nu kontorsnärvaro med 60% istället för 51% som tidigare. 


    man väljer ju inte när får sina attacker och känner sådan stress att behöva åka in 3 dagar per vecka från och med 1 mars. Har börjat titta efter andra arbeten trots att jag tycker om min tjänst mycket. 


    Det är chefens chef som beslutar om man kan få mer distansarbete och denna person kommer garanterat inte ha någon förståelse för min migrän känns det som. Men ska lyfta det senare i denna veckan


    Det är en dag till varannan vecka. Förstår om du föredrar att jobba hemma men ökningen är inte jättestor.

    Bra att du röstar med fötterna och söker nytt med bättre vilkor. Det är så arbetsgivare lär sig.
  • Anonym (Ninni)
    Missmissmiss skrev 2024-04-23 06:53:34 följande:

    det är så stressande med att inte få ha en egen plats och ljudnivån. Vår hägsta chef hr gått emot allt vad medarbetarna tycker och det känns som han njuter av att få bestämma. De har minskat frislvårdbidrag, 0 frukt, inget julbord, pga kostnadsbesparingar villet är tråkigt med förståeligt för att spara pengar. Dock var distansarbetet och dess utformning det enda som fanns kvar som var positivt, men nu kontorsnärvaro med 60% istället för 51% som tidigare. 


    man väljer ju inte när får sina attacker och känner sådan stress att behöva åka in 3 dagar per vecka från och med 1 mars. Har börjat titta efter andra arbeten trots att jag tycker om min tjänst mycket. 


    Det är chefens chef som beslutar om man kan få mer distansarbete och denna person kommer garanterat inte ha någon förståelse för min migrän känns det som. Men ska lyfta det senare i denna veckan


    Har du intyg så att du slipper karensdag när du inte kan jobba? Såg nu att FK betalar, inte AG. Men det är ju ändå ett argument att du kan jobba mer om du får vara hemma. 


    https://www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/anstalld/sarskilt-hogriskskydd

  • Anonym (statstjänsteman)

    Prata med närmaste chef! Jag jobbar också statligt och vi har samma typ av avtal, men det är rätt många som har fått göra undantag. Vissa har t ex flyttat till andra städer och har fått ok på att jobba heltid hemifrån och andra jobbar från landstället hela sommaren och så vidare. 

    Du har ett giltigt skäl tycker jag och borde få dispens. 

    Det är intressant för vår arbetsplats går i motsatt riktning. De funderar på att införa sk förtroendearbetstid och valfri arbetsplats. De vill nämligen säga upp våra lokaler pga höga hyror och flytta in samtliga i en mindre byggnad. Då kommer vi inte kunna vara där samtidigt rent fysiskt. 

  • Anonym (statstjänsteman)
    Missmissmiss skrev 2024-04-23 06:53:34 följande:

    det är så stressande med att inte få ha en egen plats och ljudnivån. Vår hägsta chef hr gått emot allt vad medarbetarna tycker och det känns som han njuter av att få bestämma. De har minskat frislvårdbidrag, 0 frukt, inget julbord, pga kostnadsbesparingar villet är tråkigt med förståeligt för att spara pengar. Dock var distansarbetet och dess utformning det enda som fanns kvar som var positivt, men nu kontorsnärvaro med 60% istället för 51% som tidigare. 


    man väljer ju inte när får sina attacker och känner sådan stress att behöva åka in 3 dagar per vecka från och med 1 mars. Har börjat titta efter andra arbeten trots att jag tycker om min tjänst mycket. 


    Det är chefens chef som beslutar om man kan få mer distansarbete och denna person kommer garanterat inte ha någon förståelse för min migrän känns det som. Men ska lyfta det senare i denna veckan


    Jag tror många chefer saknar att ha personalen på plats så att de kan känna sig "chefiga". Min chef blir lyrisk när alla är på plats eller om vi har ett stort möte med hela avdelningen och det blir ett sorl av allt folk. Då känner de sig levande.

    De har dock missat att ca 90% av alla chefer är extroverta, men kanske 50% av övrig personal är extrovert. Alla mår inte bra av att vistas i ljudliga miljöer med mycket folk, men kan ändå vara excellenta medarbetare i övrigt. 
Svar på tråden Distansarbete