Anonym (statstjänsteman) skrev 2024-04-23 09:59:14 följande:
Jag tror många chefer saknar att ha personalen på plats så att de kan känna sig "chefiga". Min chef blir lyrisk när alla är på plats eller om vi har ett stort möte med hela avdelningen och det blir ett sorl av allt folk. Då känner de sig levande.
De har dock missat att ca 90% av alla chefer är extroverta, men kanske 50% av övrig personal är extrovert. Alla mår inte bra av att vistas i ljudliga miljöer med mycket folk, men kan ändå vara excellenta medarbetare i övrigt.
"Chefiga"? Tror du på allvar att det är det som chefer drivs av, att få känna sig chefiga (vad nu det ska innebära).
Som tidigare chef inom offentlig förvaltning under pandemi, kan jag säga att det är svårt att leda på distans. Det är svårt att tillse att medarbetare mår bra, när man inte träffar dem. Det är svårt att nå ut på ett större möte, när man talar in i en kamera och inte ser de man talar till. Det går inte att se hur mottagande blir.
Medarbetare som börjat jobba under pandemin när vi knappt sågs alls, beskriver hur mycket svårare det var att komma in i arbetet. De jämför med tidigare anställningar när det varit självklart att alla varit på plats och det funnit ett naturligt sätt att få tag på kollegor och bilda sig en uppfattning om vem som gör vad. Snacket vid kaffemaskinen är värt mycket.
Med det sagt, så har vi en ny verklighet att förhålla oss till. Det nya normala är annorlunda är det normala 2019. Men det är verkligen inte enbart av godo och alldeles enkelt.