• Mandisen98

    Gravid och nytt jobb!! Hjälp

    Hjälp! 


    Jag har precis börjat ett nytt jobb som fast anställd på kontor.

    Mitt första efter examen.. 

    Har jobbat här ca 2 månader och jag är GRAVID.

    Den är så efterlängtad men känner stress då allt är så tätt inpå.

    Vad säger man till chefen? Så rädd för att dem ska hitta en anledning att sparka mig. Då jag är enda personen med denna roll som de letat efter.

    Men samtidigt är min barnlängtan så otrolig. Känns så rätt, men så fel angående jobbet:( 

    har ni liknande erfarenheter?? 

  • Svar på tråden Gravid och nytt jobb!! Hjälp
  • Räkan77

    Grattis!

    Jag skulle vänta till v.12 och berätta. Har du provanställning? 

    Om du inte redan är med i facket så kan det vara en bra ide att gå med utifall det skulle bli nåt strul. Men utgå inte från att det blir strul, för många arbetsgivare är bra.

  • Mandisen98
    Räkan77 skrev 2024-04-22 12:08:03 följande:

    Grattis!

    Jag skulle vänta till v.12 och berätta. Har du provanställning? 

    Om du inte redan är med i facket så kan det vara en bra ide att gå med utifall det skulle bli nåt strul. Men utgå inte från att det blir strul, för många arbetsgivare är bra.


    Tack! Jag är fast.. men ändå rädd att bli sparkad och att dem hittar en annan anledning att jag är ny och inte kan jobbet fullt ut. Istället för att skylla på graviditet..
  • Mandisen98
    Medborgare skrev 2024-04-22 11:16:55 följande:

    Berätta nu, så hinner arbetsgivaren ordna med vikarie. Ju längre du dröjer, desto jobbigare. 


    Är för tidig än..
  • Tow2Mater

    Hoppas ni delar fle-ledigheten och du kommer tillbaka ganska snart, att gora som du är himla jobbigt for hela arbetsgruppen.

  • Illustration100

    Kanske inte det bästa tillfället att bli gravid, men det är som det är.
    Är det ett privat företag? Då lär de nog bli väldigt besvikna, och kanske till och med känna sig lurade. Så de lär nog inte gratulera. Och sedan ledig för sjukt barn o.s.v. Men om det är inom kommunen så kan de inte göra så mycket. Men jag skulle berätta, även om det blir tufft.

  • Illustration100

    Tillägg: Det är bra att berätta nu, om de annars kanske hade planerat att skicka dig på kurser, vidareutbildning och liknande. Och då har de nog inget större intresse av detta om du är gravid, du ska ju ändå bara jobba till vinterhalvåret. Sedan så måste de ju anställa någon annan, eller i bästa fall en vikarie.

  • BaraVara55

    Först och främst, grattis!
    Både till jobbet och graviditeten. 

    Du har ingen skyldighet att berätta förens 2mån innan du går på föräldraledighet. Det finns många män som berättar 2månader innan och sen är borta i flera månader. 

    Eftersom att du jobbar på kontor antar jag att du kommer kunna jobba och göra dina uppgifter trots att du är gravid, kanske till och med på distans. 

    Jag hade precis blivit gravid när jag blev erbjuden en ledarroll som jag drömt om, då berättade jag för chefen att jag var gravid (tidigt) och att jag pga det funderade på att tacka nej. 
    Men då hade vi ett fint samtal om att inte bromsa sin karriär och sina drömmar pga gravidtiten, de kan lika gärna vara att chefen ger rollen till någon som säger upp sig inom 2mån. Man vet aldrig. Jag tackade ja. 

    Några månader senare fick jag veta att fostret inte skulle överleva och jag avbröt graviditen. Väldigt jobbig period, men att fortsätta gå till jobbet och ha alla rutiner där var min räddning. 
    Nu är jag gravid igen, men inte berättat för chefen än men ska nog göra de efter RUL. 

    Långt svar, men berätta när DU känner dig redo <3
    Får du ett bra bemötande så vet du att du är hos en bra arbetsgivare, och med största sannolikhet får dom en lojal medarbetare som kommer tillbaka efter föräldraledigheten. Win win!

  • Cececilia

    Det kommer lösa sig! Den som anställt dig är väl medveten om att risken är hög för föräldraledighet när man anställer kvinnor i fertil ålder. Berätta när du är redo. Man behöver inte vänta med att berätta på jobb heller, de får bara hålla tyst om det. För har man otur och det inte går hela vägen är det skönt att jobbet vet varför man inte funkar riktigt som man ska. Lycka till 😊 

  • septembermamma2022

    Stort grattis!! Om det är efterlängtat med barn tycker jag verkligen att du ska behålla graviditeten (och jobbet).

    Chefer VET att risken för graviditet finns när de anställer kvinnor upp till 45. Det föds för få svenska barn, du ska absolut inte vara ledsen trots att tajmingen kanske kunde varit bättre. De som antyder att du ställer till det på arbetsplatsen är bara bittra och kanske avundsjuka.

    Har du provanställning först och hur lång är den i så fall? Om jag var som du skulle jag vänta tills provanställningen övergått i tillsvidareanställning innan jag berättade i så fall. Under en provanställning kan arbetsgivaren säga upp utan att ange orsak. Vid tillsvidareanställning kan du inte längre bli uppsagd om det inte finns saklig grund för uppsägningen. Graviditet är inte saklig grund för uppsägning. Det är diskriminering att säga upp nån från en tillsvidareanställning med anledning av graviditet.

  • Annispannis92

    Din arbetsgivare har ingen rätt att varken ge dig sparken eller dra tillbaka förmåner såsom vidareutbildningar pga. din graviditet. Faktum är att de inte har rätt att behandla dig sämre på något sätt pga. graviditet och föräldraledighet, det är diskriminering och är olagligt. 

    Om du mår okej och kan jobba som vanligt så skulle jag ha väntat till åtminstone v. 12 med att berätta. Är du fast anställd utan provanställning så är det nästan omöjligt för dem att hitta någon anledning att säga upp dig utan att det blir uppenbart att de diskriminerar dig pga graviditeten. 

    Lycka till och kontakta facket om det uppstår några problem. 

Svar på tråden Gravid och nytt jobb!! Hjälp